Verzwaarde veren en toch te laag
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-10-2010 08:10 #1083399
door Chris Boessenkool
Verzwaarde veren en toch te laag is gemaakt door Chris Boessenkool
Hoi,
Op mijn Volvo940 Estate van 1997 zitten verzwaarde veren, deze zaten er al onder toen ik de auto kocht. Het gekke is dat de auto ondanks de zware veren toch te laag hangt aan de achterkant. Om te spreken met de elders aangegeven bierkraagmethode, ik kan er nog geen vinger tussenkrijgen.
Nu heb ik ook gelezen over ophoogblokken die dit zouden kunnen verhelpen, alleen is dit de oplossing en zo ja weet iemand waar deze te koop zijn? (Wellicht op de aankomende VKB?) Nb. de veren zijn van het merk Simplex.
Grtz Chris
Op mijn Volvo940 Estate van 1997 zitten verzwaarde veren, deze zaten er al onder toen ik de auto kocht. Het gekke is dat de auto ondanks de zware veren toch te laag hangt aan de achterkant. Om te spreken met de elders aangegeven bierkraagmethode, ik kan er nog geen vinger tussenkrijgen.
Nu heb ik ook gelezen over ophoogblokken die dit zouden kunnen verhelpen, alleen is dit de oplossing en zo ja weet iemand waar deze te koop zijn? (Wellicht op de aankomende VKB?) Nb. de veren zijn van het merk Simplex.
Grtz Chris
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-10-2010 08:12 #1291503
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen
Je hebt toevallig geen nivomats of sports edition (verlaagd) onderstel ? Geeen LPG tank ingebouwd ?
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-10-2010 09:11 #1291507
door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic lpg ja, sports edition geen idee
Er ligt een donut lpg tank achterin, iets van 50 of 55 ltr geloof ik. En of het een sports-edition is weet ik niet zeker. Ik heb het er een keer over gehad met Timen en die vertelde me dat ik geen sports-edition heb. En nivomats heb ik ook niet, er zitten monroe schokdempers onder aan de achterkant. Als ik de krik onder de auto zet, dan komen de veren op een gegeven moment bijna los te hangen, je zou ze er met een klein beetje kracht zonder spanners eruit kunnen pakken.
Met verzwaarde veren is het toch juist de bedoeling dat de kont niet meer te laag hangt in geval van een lpg tank?
grtz Chris
Met verzwaarde veren is het toch juist de bedoeling dat de kont niet meer te laag hangt in geval van een lpg tank?
grtz Chris
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-10-2010 09:15 #1291509
door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic niet de juiste veren
Zo te horen zijn dat geen verzwaarde veren of niet het juiste type. o.a. Wytze levert de juiste (dikkere) veren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-10-2010 09:18 #1291510
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Moet niet kunnen
Heb je wel echt verzwaarde veren? want dit moet eigenlijk niet kunnen.
ik zou geen kunstgrepen gaan toepassen ,maar naar de oorzaak gaan zoeken
ik zou geen kunstgrepen gaan toepassen ,maar naar de oorzaak gaan zoeken
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-10-2010 10:47 #1291518
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zware veren
ik rijdt alweer drie jaar rond met verzwaarde veren en mijn auto staat nog kaarsrecht. Ik heb een 70l gastank, minimaal 3/4 tank benzine en vaak meer dan 50kg gereedschap in de auto.
Lijkt me dus dat die veren niet de juiste zijn als je auto nog steeds hangt...
Staat de voorkant niet gewoon heel hoog?
Ik net even gemeten wat de afstanden zijn tussen band en spatbord: recht latje bovenop de band leggen, afstand meten van spatbordrand(de uiterste rand, dus niet de kunststof binnen bak) tot onderkant latje.
Beide achterwielen hebben dan 60mm ruimte en beide voorwielen hebben 70mm ruimte. Dit is op een recht/vlak parkeervak.
succes
Lijkt me dus dat die veren niet de juiste zijn als je auto nog steeds hangt...
Staat de voorkant niet gewoon heel hoog?
Ik net even gemeten wat de afstanden zijn tussen band en spatbord: recht latje bovenop de band leggen, afstand meten van spatbordrand(de uiterste rand, dus niet de kunststof binnen bak) tot onderkant latje.
Beide achterwielen hebben dan 60mm ruimte en beide voorwielen hebben 70mm ruimte. Dit is op een recht/vlak parkeervak.
succes
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-10-2010 13:38 #1291527
door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic raar
tnx voor het meten Alex, heb het zelf ook even gedaan. En nu wordt het dus verwarrend...
Ik meet 5 cm voor en 2 cm achter op deze methode. Probleem is dat ik de geschiedenis niet ken van deze auto, zou hij verlaagd zijn? In ieder geval, als ik dus de standaard verzwaarde veren zou kopen zou de boel theoretisch dan te hoog komen te staan? :-s
Heb ook nog even dubbel gechekt en het zijn echt zware veren.
Chris
Ik meet 5 cm voor en 2 cm achter op deze methode. Probleem is dat ik de geschiedenis niet ken van deze auto, zou hij verlaagd zijn? In ieder geval, als ik dus de standaard verzwaarde veren zou kopen zou de boel theoretisch dan te hoog komen te staan? :-s
Heb ook nog even dubbel gechekt en het zijn echt zware veren.
Chris
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-10-2010 17:15 #1291537
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Foute veren?
Op een sleuteldag heb ik ook versterkte veren voor de 700/900 gekocht. Omdat mijn nivomats niets geweldig waren, en niet 1,2,3 vervangen werden, nam ik aan dat het daar aan lag. Inmiddels liggen er Bilsteins onder en waren dit dus niet de beste. Timen heeft ze gemeten en de dikte was ongeveer 12,6 terwijl er ook veren zijn van 13,5 mm. Of zoiets.
Klusje voor t.z.t
Klusje voor t.z.t
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-10-2010 19:30 #1291541
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic je hebt;
- standaard met
je hebt;
- standaard met nivomats
- verzwaarde veren voor nivomats = standaard veren voor normale schokbrekers
- verzwaarde veren voor normale schokbrekers
Dus, als je praat over verzwaarde veren zegt dat nog niks. Zoals JohnPeter eigenlijk zegt, meten = weten dus even met een schuifmaat onder de auto duiken.
- standaard met nivomats
- verzwaarde veren voor nivomats = standaard veren voor normale schokbrekers
- verzwaarde veren voor normale schokbrekers
Dus, als je praat over verzwaarde veren zegt dat nog niks. Zoals JohnPeter eigenlijk zegt, meten = weten dus even met een schuifmaat onder de auto duiken.
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-11-2010 17:06 #1292957
door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Even
dit draadje nieuw leven inblazen, ik ben er namelijk nog steeds niet uit. Sterker nog, het wordt een steeds vreemder verhaal.
Laatst was ik bij Timen en hebben we de veren even bekeken en gemeten. Dikte 12,7 mm en de lengte was identiek aan de veren die Timen had liggen. Over die veren had hij nog niet gehoord dat de auto aan de achterkant te laag kwam te liggen.
Wat kan er bij mij dan anders zijn dan bij andere 940's? Voor de goede orde, voor heb ik 5 cm tussen band en rand spatbord en achter 2 cm. Andere veren eronder zal dus hetzelfde resultaat leveren. Iemand enig idee?
Grtz Chris
Laatst was ik bij Timen en hebben we de veren even bekeken en gemeten. Dikte 12,7 mm en de lengte was identiek aan de veren die Timen had liggen. Over die veren had hij nog niet gehoord dat de auto aan de achterkant te laag kwam te liggen.
Wat kan er bij mij dan anders zijn dan bij andere 940's? Voor de goede orde, voor heb ik 5 cm tussen band en rand spatbord en achter 2 cm. Andere veren eronder zal dus hetzelfde resultaat leveren. Iemand enig idee?
Grtz Chris
Moderators: Jerry Stam