Arghh, weer een stotterende motor...! -> OPGELOST door het monteren van Bosch bougies ipv NGK

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2010 23:03 #1286996 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Echt niet?
Zo'n plat geknepen deel zit verderop ook nog een keer. Kan iemand mij een fotootje sturen van een originele Volvo uitlaat?
En wat is een goed adres om eventueel een nieuwe te kopen? (nieuwe\2e hands)

grt Thijs 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-09-2010 23:06 #1287060 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Plat!!!!
Platte delen horen niet in een uitlaat van een 7 of 9 serie, dit is een gevalletje gras veld of zo'n kunstwerk van de wegwerkers 1tje waar nasa jaloers op is gezien je gelanceerd word, maar verdergaand op het platte deel
deze heeft een beste klap gehad waardoor zij dus tussen weg/gras en auto is komen te zitten en gewoonweg plat gedrukt, 
maar nu ik dit type heb ik ook wel eens een monteur mee gemaakt die dat zelf deed want dan kan hij niet tegen de auto aan komen, maar het hoort er niet, is ook de reden dat je bijna met je gezicht in je stuur zit want hij kan zijn druk niet kwijt, onze blokken hebben wel tegen druk nodig maar zoveel niet (turbo uitgevoerde blokken hebben al tegen druk van de turbo dus die kunnen veel vermogen leveren met een holle pijp) ongeblazen niet want die trekken dan als een dweil,

Maar goed als je een beetje grote en goed waterpomp tang hebt en een gas brander (om het deel warm te maken) kun je het weer redelijk rond krijgen vervangen is makkelijk maar duurder dan even warm maken en fatsoeneren,

Suc6

Greetings Tom, 

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-09-2010 23:22 #1287062 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Plat

TGTF schreef : Platte delen horen niet in een uitlaat van een 7 of 9 serie, dit is een gevalletje gras veld of zo'n kunstwerk van de wegwerkers 1tje waar nasa jaloers op is gezien je gelanceerd word, maar verdergaand op het platte deel

deze heeft een beste klap gehad waardoor zij dus tussen weg/gras en auto is komen te zitten en gewoonweg plat gedrukt, 
maar nu ik dit type heb ik ook wel eens een monteur mee gemaakt die dat zelf deed want dan kan hij niet tegen de auto aan komen, maar het hoort er niet, is ook de reden dat je bijna met je gezicht in je stuur zit want hij kan zijn druk niet kwijt, onze blokken hebben wel tegen druk nodig maar zoveel niet (turbo uitgevoerde blokken hebben al tegen druk van de turbo dus die kunnen veel vermogen leveren met een holle pijp) ongeblazen niet want die trekken dan als een dweil,
Greetings Tom, 

Is het niet zo dat als je een ronde buis een beetje ovaal platdrukt dat de doorsnede (oppervlak) gelijkt blijft?
Bovendien een blik op een nieuwe originele uitlaat 7-9 wat zou die laten zien?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2010 00:18 #1287067 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dat zou je wel zeggen timen
dat zou je wel zeggen timen maar de flow word heel anders, we hadden met de cross auto (460) het zelfde ook een plat stuk en toen liep het blok erg beroerd en leverde weinig vermogen, toen heb ik het platte stuk weer zo rond mogelijk gemaakt en dat gekke ding ging weer als de brandweer en een mooi draaiende motor,

Het is mijn eigen persoonlijke ervaring dus die deel ik wel, en dit is ook weer zo's geval dat je toch alles moet uitsluiten,

Greetings Tom, 

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2010 01:29 #1287076 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Plat
Hallo Timen

wp001 schreef : Is het niet zo dat als je een ronde buis een beetje ovaal platdrukt dat de doorsnede (oppervlak) gelijkt blijft?

Nee, de doorsnede van een buis is het grootst als de buis precies rond is en het kleinst als ie helemaal platgedrukt is.  Daartussen neemt met de platheid ook de doorsnede af.  Niet proportioneel volgens mij, maar altijd minimaal een beetje.  Bij een beetje platdrukken neemt de doorsnede ook een beetje af.  Vraag is natuurlijk hoeveel "een beetje" is en vanaf wanneer je het effect ervan begint te merken/meetbaar begint te worden.
Volgens mij is ook een originele pijp iets afgeplat daar waar de vloer van de auto over gaat in het rechter achterspatbord.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2010 08:55 #1287081 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kon het niet laten.

Mathy schreef : Nee, de doorsnede van een buis is het grootst als de buis precies rond is en het kleinst als ie helemaal platgedrukt is.  Daartussen neemt met de platheid ook de doorsnede af.  Niet proportioneel volgens mij, maar altijd minimaal een beetje.  Bij een beetje platdrukken neemt de doorsnede ook een beetje af.  Vraag is natuurlijk hoeveel "een beetje" is en vanaf wanneer je het effect ervan begint te merken/meetbaar begint te worden.

Ik kon het niet laten, dus heb ik het even nagerekend:

Bovenstaand twee figuren, I en II.
Figuur I:Straal is 31mm, diameter dus 62 mm volgens mij de normale turbobuisdiameter.De omtrek hiervan, is dus 2 x straal * ∏ (Pi) = 2 x 31 * 3.14 = 194.78 (grofweg 195 mm)  De oppervlakte hiervan is dan  ∏ (Pi) * r² = 3.14 * 31 * 31 = 3019 mm²
Figuur II:Is een beetje lastiger, maar heb het volgende gedaan.Stel dat de buis precies half zo dik wordt, maar dan dus wel ovaal-ig, zoals de tekening laat zien.Dan heb je dus twee halve cirkels van 31 mm diameter, ofwel straal = 15,5 mmTwee halve cirkels is ook een hele, dus ik kan volstaan met berekenen van een hele cirkel, die dan de helft bovenaan en de helft onderaan heeft hangen, met een rechthoek er tussen, niet?Dus, de omtrek hiervan is dus 2 x straal * ∏ (Pi) = 2 x 15,5 * 3.14 = 97,40De oppervlakte hiervan is dan  ∏ (Pi) * r² = 3.14 * 15,5 * 15,5 = 754.8 mm²
Omdat er tussen die twee halve cirkels een rechthoek ontstaat, zoals op de tekening te zien is, en de omtrek van de buis gelijk blijft, kunnen we uitrekenen hoe groot dat rechthoek is, met behulp van de berekende omtrek.Namelijk:Omtrek Figuur I  = 195 mmOmtrek Figuur II = 195 mm opgebouwd uit: omtrek twee halve cirkel + twee rechte zijdenDus, 195 - 97,40 = 97,40 mm (toeval?)De lange zijde van het vierkant zijn dan, om de omtrek weer terug te brengen naar 195 mm, 48,7 mm.Aangezien de diameter van de halve cirkel in figuur II 31 is, weet je dus ook dat de korte zijde 31 mm is.Het oppervlak van het vierkant wordt dan lengte x breedte = 31 * 48,7 = 1509 mm²
Dan komen we uit, op een totale opppervlakte van de platgedrukte buis, van:754.8 mm² + 1509 mm² = 2264 mm²
Het verschil is dan: 3019 - 2264 = 754 mm²De ingedrukte buis heeft dus 754 mm² minder doorstroming.
Terugberekend, is een buis van 2264 mm² een pijp van 53 mm doorsnede, dus bijna een cm dunner dan de originele, dunner dus, dan een non-turbo buis, op een turboblok geschroefd.

Dus ja, van een deuk in je pijp, krijgt je blok het benauwd.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2010 09:44 #1287088 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Plat

TGTF schreef : dat zou je wel zeggen timen maar de flow word heel anders, we hadden met de cross auto (460) het zelfde ook een plat stuk en toen liep het blok erg beroerd en leverde weinig vermogen, toen heb ik het platte stuk weer zo rond mogelijk gemaakt en dat gekke ding ging weer als de brandweer en een mooi draaiende motor,
Het is mijn eigen persoonlijke ervaring dus die deel ik wel, en dit is ook weer zo's geval dat je toch alles moet uitsluiten,
Greetings Tom, 

Tom, de originele Volvopijp is gewoon platgedrukt!

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2010 09:47 #1287085 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Rekenwerk

Baseman schreef :

Mathy schreef : Nee, de doorsnede van een buis is het grootst als de buis precies rond is en het kleinst als ie helemaal platgedrukt is.  Daartussen neemt met de platheid ook de doorsnede af.  Niet proportioneel volgens mij, maar altijd minimaal een beetje.  Bij een beetje platdrukken neemt de doorsnede ook een beetje af.  Vraag is natuurlijk hoeveel "een beetje" is en vanaf wanneer je het effect ervan begint te merken/meetbaar begint te worden.

Ik kon het niet laten, dus heb ik het even nagerekend:

Bovenstaand twee figuren, I en II.
Figuur I:Straal is 31mm, diameter dus 62 mm volgens mij de normale turbobuisdiameter.De omtrek hiervan, is dus 2 x straal * ∏ (Pi) = 2 x 31 * 3.14 = 194.78 (grofweg 195 mm)  De oppervlakte hiervan is dan  ∏ (Pi) * r² = 3.14 * 31 * 31 = 3019 mm²
Figuur II:Is een beetje lastiger, maar heb het volgende gedaan.Stel dat de buis precies half zo dik wordt, maar dan dus wel ovaal-ig, zoals de tekening laat zien.Dan heb je dus twee halve cirkels van 31 mm diameter, ofwel straal = 15,5 mmTwee halve cirkels is ook een hele, dus ik kan volstaan met berekenen van een hele cirkel, die dan de helft bovenaan en de helft onderaan heeft hangen, met een rechthoek er tussen, niet?Dus, de omtrek hiervan is dus 2 x straal * ∏ (Pi) = 2 x 15,5 * 3.14 = 97,40De oppervlakte hiervan is dan  ∏ (Pi) * r² = 3.14 * 15,5 * 15,5 = 754.8 mm²
Omdat er tussen die twee halve cirkels een rechthoek ontstaat, zoals op de tekening te zien is, en de omtrek van de buis gelijk blijft, kunnen we uitrekenen hoe groot dat rechthoek is, met behulp van de berekende omtrek.Namelijk:Omtrek Figuur I  = 195 mmOmtrek Figuur II = 195 mm opgebouwd uit: omtrek twee halve cirkel + twee rechte zijdenDus, 195 - 97,40 = 97,40 mm (toeval?)De lange zijde van het vierkant zijn dan, om de omtrek weer terug te brengen naar 195 mm, 48,7 mm.Aangezien de diameter van de halve cirkel in figuur II 31 is, weet je dus ook dat de korte zijde 31 mm is.Het oppervlak van het vierkant wordt dan lengte x breedte = 31 * 48,7 = 1509 mm²
Dan komen we uit, op een totale opppervlakte van de platgedrukte buis, van:754.8 mm² + 1509 mm² = 2264 mm²
Het verschil is dan: 3019 - 2264 = 754 mm²De ingedrukte buis heeft dus 754 mm² minder doorstroming.
Terugberekend, is een buis van 2264 mm² een pijp van 53 mm doorsnede, dus bijna een cm dunner dan de originele, dunner dus, dan een non-turbo buis, op een turboblok geschroefd.
Dus ja, van een deuk in je pijp, krijgt je blok het benauwd.

Dag Bas, Kun je je rekenwerk even over doen met de werkelijke maten van de originele pijp? Ik heb de maten overgenomen van de tussendemper die aansluit op de kathalysator. (Voor wie het dus nog niet weet volvo heeft de pijp zelf platgedrukt.)
De originele maten zijn. Buitendiameter  rond  56 mm.
Platgedrukte stuk kleinste maat 46 mm , grootste maat 66 mm. De wanddikte van de pijp is 1.5 mm
T

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2010 09:58 #1287090 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Rekenwerk
Dag Bas,
Kun je je rekenwerk even over doen met de werkelijke maten van de originele pijp? Ik heb de maten overgenomen van de tussendemper die aansluit op de kathalysator.
 (Voor wie het dus nog niet weet Volvo heeft de pijp zelf platgedrukt. Dat komt denk omdat dan de pijp wat te gemakkelijk tegen een dwarsbalkje aanslaat.)
Platgedrukte stuk kleinste maat 46 mm , grootste maat 66 mm. De wanddikte van de pijp is 1.5 mm Om het nog iets moeilijker te maken de plaatte kant zit maar aan een zijde. Het percentage van het verminderde opp zegt mij iets meer dan de exacte doorsnee-waarden

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2010 10:01 #1287091 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Welja....

wp001 schreef : Dag Bas, Kun je je rekenwerk even over doen met de werkelijke maten van de originele pijp?

Huh?Want, het klopt niet?

wp001 schreef : Ik heb de maten overgenomen van de tussendemper die aansluit op de kathalysator. (Voor wie het dus nog niet weet volvo heeft de pijp zelf platgedrukt.)
Platgedrukte stuk kleinste maat 46 mm , grootste maat 66 mm. De wanddikte van de pijp is 1.5 mm

Wanddikte is maginaal belangrijk, die ga ik echt niet helemaal mee zitten rekenen.Daarbij, de maten die jij opgeeft, zijn voor een non-turbo, als ik het goed zie, mijn originele buis is echt wel dikker, dan die 56 mm, tegen de 60 als het goed is, de originele klem is 62mm breed.Maar goed:Buiten diameter 56Binnen diameter 53buitenmaat plat stuk 46buitenmaat breed stuk 66
Uitkomst:oppervlak origineel (inclusief wanddikte): 2463 mm²te kort met platte stuk (inclusief wanddikte): 1661 + (20 * 46) = 2581 mm² (20 mm is wat te ruim, moet eigenlijk 18 zijn, gok ik.)Verschil is dan 118 mm²Bij het ontwerp, is dus rekening gehouden met de verandering van flow en heeft met de buis opgerekt of uitgeklopt, maar de doorstroming met plat deel in de originele buis, is ietsje groter.Echt kloppen doet dat niet, want er moet twee keer de wanddikte af, die vrijwel zeker door opkloppen dunner geworden is dan de 1.5 mm die je opgeeft, waardoor er een verschil in komt van net iets meer dan origineel, namelijk 27 mm²
Maar je heen wil, is dat het originele platte stuk de flow ook tegenhoud, neem ik aan?
Dat is dus niet het geval.
Een oppervlakvermeerdering van 1,09 %.
In de eerste berekening kom je uit op een vermindering met 25 %

Moderators: Jerry Stam