Update eindoverbrenging en speedohealer: Probleem opgelost
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2010 20:34 #1281110
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Twee verschillende ringen
Hallo Volvisti
Oeps, de ring voor de opnemer zit inderdaad op het differtieel als ik me niet vergis. En dan maakt de eind-overbrenging inderdaad niks uit. Ik meen me nog wel te herinneren, dat er twee verschillende ringen gebruikt zijn, waarbij dus het aantal pulsen bij gelijke snelheid anders is. Of dat in jouw geval van toepassing is weet ik niet.
groetjes
Mathy
Oeps, de ring voor de opnemer zit inderdaad op het differtieel als ik me niet vergis. En dan maakt de eind-overbrenging inderdaad niks uit. Ik meen me nog wel te herinneren, dat er twee verschillende ringen gebruikt zijn, waarbij dus het aantal pulsen bij gelijke snelheid anders is. Of dat in jouw geval van toepassing is weet ik niet.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2010 21:15 #1281113
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verschillende ringen
Zou het dan uitmaken als de oude 'opnemer' weer gemonteerd wordt? Dat zou natuurlijk helemaal mooi zijn. Dat is denk ik de eenvoudigste oplossing.
Groet,
Marcel
Groet,
Marcel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2010 21:19 #1281115
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic de opnemer maakt een signaal
de opnemer maakt een signaal uit de voorbijkomende tanden van de toonring op je dif (of "telt"de tanden van je kroonwiel zoals bij mij)
het wisselen van de opnemer zal mijns inziens dus niets uitmaken,het is het aantal van de tanden/sleufjes op de ring dat hier verschil lijkt te maken.
het wisselen van de opnemer zal mijns inziens dus niets uitmaken,het is het aantal van de tanden/sleufjes op de ring dat hier verschil lijkt te maken.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-06-2010 02:54 #1281136
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Tis een Volvo
Die meet de rijpulsen in het dif. ipv aan de achterwielen.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-06-2010 13:02 #1281159
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het
probleem zit volgens mij niet in het diff of abs gedeelte van het diff.Aangezien het abs gebeuren normaal werkt en er geen abs storings lampje gaat branden op je daschboard.Misschien maar dan ook heel misschien werkt de bak snelheids afhankelijk en toerentalafhankelijk en die twee gedragen zich nu anders ten opzichte van elkaar omdat de eindreductieveranderd is.Even hardop gedacht.De bak schakelt gewoon door alle versnellingen met de gewone slip in de koppelomvormer.Tot zover allemaal normaal denkt de ecu.Dan komt de lockup in en is er een vaste verbinding tussen de krukas en de bak dus zonder slip.Voorheen was dat een x aantal toeren bij een vaste snelheid wat misschien in de ecu als vaste controle waarde zit gebakken.Deze waardes kloppen dus volgens de ecu niet meer en dus is er een storing en haald de ecu de lockup er weer af?Maar goed ik ken deze bak helemaal niet en het is maar een idee.Misschien is het al opgelost door de bak opnieuw in te laten leren als hij dat kan?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-06-2010 13:24 #1281164
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bak opnieuw inleren?
Klinkt interessant, maar ik heb geen idee hoe je dat zou kunnen doen. Mechanisch lijkt de boel perfect te werken.
Ik snap erg weinig van electronica/electriciteit en heb geen idee wat de bedoeling is.
Groet,
Marcel
Ik snap erg weinig van electronica/electriciteit en heb geen idee wat de bedoeling is.
Groet,
Marcel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-06-2010 23:36 #1281223
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic misschien een heel stom
misschien een heel stom antwoord maar zou het niet zo kunnen zijn dat er n kabeltje beschadigt is beschadigt of een kontakt puntje ?????
electronica is een drama als een draadje slecht kontakt maakt heb je al een storing bekijk je kabels eens grondig en goed voordat je je achter-as weer gaat/laat demonteren, zelf naar een draadje kijken kost nog steeds niets. maar daar zou ik het wel in zoeken in je draden en sensoren.
GR Tom,
electronica is een drama als een draadje slecht kontakt maakt heb je al een storing bekijk je kabels eens grondig en goed voordat je je achter-as weer gaat/laat demonteren, zelf naar een draadje kijken kost nog steeds niets. maar daar zou ik het wel in zoeken in je draden en sensoren.
GR Tom,
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-06-2010 13:17 #1281242
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic waarom zou de garage geen gelijk hebben
Er is nog steeds niet onomstotelijk weerlegd dat de twee binnenkomende signalen kloppen.
Door je gewijzigde verhouding in het dif. lopen deze signalen uit de pas.Lockup is om slip te elimineren in je koppelomvormer, de koppelomvormer wordt dus ge-locked.Om te bekijken of er ook daadwerkelijk ge-locked is vergelijkt de computer of de toerentallen van de uitgaande as (gerelateerd aan je dif.pulsen) kloppen met het ingaande toerental van de bak.Als daar verschil is slipt de koppelomvormer kennelijk ook in gelockte positie en gooit de computer de lockup er weer uit om schade aan de lockup te voorkomen.
Daar waar je leest 2 signalen die vergeleken worden kan het maar zo zijn dat die signalen totaal verschillende waarden hebben zoals ik bovenstaand al probeer uit te leggen.
Bijvoorbeeld; signaal uit dif. 3,76Volt , signaal uit bak 456Hz de computer heeft zelf de software aan boord om te bepalen of die waarden nog binnen de toleranties vallen.Tolerantie is nodig om verschillen door bandenmaat/bandenspanning te kunnen opvangen zonder er een foutmelding uit te doen.
Daarom zou ik toch gaan voor een van de volgende mogelijkheden;
-aanpassen baksoftware (indien mogelijk)
-eigenbouw toonring, uitwendig aangebracht op aandrijfas (aantal "tanden" berekenen adhv verschil in eindoverbrenging)
-de speedohealer of soortgelijk apparaatje dat je signaal kan plussen of minnen
Persoonlijk zou ik voor de laatste optie gaan omdat ik daarmee goede ervaringen heb met mijn volvo700 snelheidsmeter

Door je gewijzigde verhouding in het dif. lopen deze signalen uit de pas.Lockup is om slip te elimineren in je koppelomvormer, de koppelomvormer wordt dus ge-locked.Om te bekijken of er ook daadwerkelijk ge-locked is vergelijkt de computer of de toerentallen van de uitgaande as (gerelateerd aan je dif.pulsen) kloppen met het ingaande toerental van de bak.Als daar verschil is slipt de koppelomvormer kennelijk ook in gelockte positie en gooit de computer de lockup er weer uit om schade aan de lockup te voorkomen.
Daar waar je leest 2 signalen die vergeleken worden kan het maar zo zijn dat die signalen totaal verschillende waarden hebben zoals ik bovenstaand al probeer uit te leggen.
Bijvoorbeeld; signaal uit dif. 3,76Volt , signaal uit bak 456Hz de computer heeft zelf de software aan boord om te bepalen of die waarden nog binnen de toleranties vallen.Tolerantie is nodig om verschillen door bandenmaat/bandenspanning te kunnen opvangen zonder er een foutmelding uit te doen.
Daarom zou ik toch gaan voor een van de volgende mogelijkheden;
-aanpassen baksoftware (indien mogelijk)
-eigenbouw toonring, uitwendig aangebracht op aandrijfas (aantal "tanden" berekenen adhv verschil in eindoverbrenging)
-de speedohealer of soortgelijk apparaatje dat je signaal kan plussen of minnen
Persoonlijk zou ik voor de laatste optie gaan omdat ik daarmee goede ervaringen heb met mijn volvo700 snelheidsmeter

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-06-2010 20:35 #1281379
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic foutcode is at341 en p0740
Vandaag de bak laten uitlezen en daar kwam AT341 en P0740 uit.
AT341 is lock up functie
P0740 Slipt of niet aangesloten
Iemand ideen wat ik kan (lten) doen om dit op te lossen?
Goet,
Marcel
AT341 is lock up functie
P0740 Slipt of niet aangesloten
Iemand ideen wat ik kan (lten) doen om dit op te lossen?
Goet,
Marcel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-06-2010 22:23 #1281394
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic communiceren is zo dicht mogelijk langs elkaar hen praten...
Ik heb niet de indruk dat er ook maar iets met m'n antwoord gedaan wordt, ik heb de wijsheid niet in pacht maar dit moedigt niet erg aan om met je mee te blijven denken.
Succes verder met je zoektocht.
Succes verder met je zoektocht.
Moderators: Jerry Stam