Update eindoverbrenging en speedohealer: Probleem opgelost
- V700 register
- Nieuw lid
-
2 nov 2010
Het probleem is opgelost! Bouke Maas heeft vandaag naar aanleiding van een paar vragen van mij de v90 eens bekeken. Het bleek dat op de signaaldraad van de TCM naar de bak een spanning van 13 V staat als de auto rijdt met ingeschakelde lock up. Wanneer de storing optrad viel de spanning weg van de signaaldraad. Na enig denk en speurwerk heeft Bouke via een bekende sloper eens een andere TCM geprobeerd. Het resultaat is verbluffend! Zelfs bij 160 km/h blijft de lockup ingeschakeld en geen storing meer! Dealer Scolten, en Hennes Eat your hart out want jullie hebben me een half jaar van het kastje naar de muur gestuurd. Opmerkingen als probeer maar weer een andere achteras of zelfs versnellingsbak zorgden bijna voor meer grijze haren. Gisteren zelfs te horen gekregen dat een garage geen tijd had voor service! Dus wel verkopen maar geen tijd voor betaalde service.
Ik ben weer eauze blij met een lekker rijdende V90 zonder knipperende la,pjes op het dahboard.
Bouke, nogmaals hartelijk dank.
Kort geleden heb ik hier deze discussie geopend, Ik heb inmiddels een Speedohealer gemonteerd (V3, speciaal gemaakt door Healtech)
Het probleem is echter nog niet opgelost.
Stand van zaken op dit moment:
Snelheidmeter Volvo geeft aan 80 km/h, TomTom geeft aan 77 km/h. Via de online calculator van Healtech heb ik de Speedohealer ingesteld. DE bak blijft terugschakelen naar de vierde versnelling. Ik heb via Marktplaats het beroemde OBD kabeltje gekocht en Volvo fcr versie 1.3. Ik kan nu de storing uitlezen en resetten. Storingscode is natuurlijk Unknown DTS 2F. Kan ik dus niets mee!
Ik heb al allerlei instellingen van de speedohealer gebruikt (tot + en - 5 kilometer verschil ten opzichte van TomTom en snelheidsmeter aanduiding. Maakt geen enkel verschil, behalve als de instellingen van de speedohealer op + 5 cq. -5 kilometer per uur het signaal aanpast. Dan komt de unkown melding 2A erbij. Het verschil in melding 2F en 2A is dat bij 2A de bak in een hogere storing knalt, en alleen de derde versnelling gebruikt. Limp Home mode)
Het type diff welke er nu opzit kan ik niet benoemen. De garage heeft hier niet naar gekeken. Het type diff. welke er origineel onderzat is ook niet meer te achterhalen. De garage heeft dat diff al weggedaan. Dat traject is dus onbegaanbaar geworden.
Blijft over het traject om het signaal te corrigeren middels de speedohealer, of een rollback naar een ander differentieel. (kost natuurlijk weer een pak geld en doe ik dus liever niet)
Op welke maniier kan ik er toch achterkomen wat het originele type differentieel op de auto zat? (En dus wat de originele eindoverbrenging was?)
Marcel
=======================================================
(Oude originele bericht)
Hallo Volvisti,
Nadat het differentieel van mijn V90 kapot was is er een andere ondergezet. Sindsdien knippert het beruchte lampje op het dashboard en de w-s-e- lampjes naast de pook.
Volgens de garage komt het omdat de eindoverbrenging van de oude en de 'nieuwe' differentieel anders zijn. Naast de irritante knipperende lampjes merk ik tijdens het rijden dat de bak wel normaal schakelt van 1 naar 4 en even doorschakelt naar de lock up. Dan voel je dat de bak weer uit de lock up komt en verder gaat in de vierde versnelling.
Mijn vraag is of de garage gelijk heeft of dat ik verder moet gaan zoeken naar de oplossing.
Met vriendelijke groet,
Marcel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Ja, de garage heeft gelijk. De nieuwe overbrenging zorgt voor een ander aantal pulsen dan voorheen. Dat vindt je ABS en misschien nog wel wat systemen niet leuk. Die vergelijkt namelijk de pulsen die van de voorwielen komen met die die van de achteras komen. En die verhouding klopt niet meer vanwege de nieuwe overbrenging.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-

Benno

- V700 register
- Nieuw lid
-
Als er twee signalen naar de bak- lectronica gaan, is het dan een optie om het signaal van het differentieel te omzeilen en het signaal dat van de bak? afkomt twee keer naar de bak electronica te sturen?
Misschien een wat kromme omschrijving, excuses daarvoor! Kort door de bocht, de electronica beduvelen door twee keer hetzelfde signaal aan te bieden.
ABS en dergeliljke werkt nog steeds naar behoren.
Groet,
Marcel
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Dat maakt wel een verschil.benno schreef : Mathy, dat lijkt me sterk hoor. ABS pulsen worden aan het wiel gemeten en niet aan de aandrijfas normaliter. Er zit dus geen verschil bij een eenassig aangedreven voertuig in het aantal pulsen voor of achter wat voor diff er nu inzit. Ik kan me wel voorstellen dat andere zaken in de aandrijflijn moeilijker doen erover. Als ik de aangever ook zie schrijven dat de bak even in lockup gaat en daarna er weer uitkomt denk ik eerder aan problemen met de bak-elektronica. Is hier ook iets aan gebeurd ???
Benno
De pulses aan het wiel zijn misschien nog steeds het zelfde, maar de rotaties die de AS moet maken zijn anders door de andere diff verhouding.Dit resulteert dan in een mismatch van signalen.
Die van het wiel komt niet overeen met de (verwachte) uitgaande RPM's
Groeten,Gerben
<div class="content"> </div>
- V700 register
- Nieuw lid
-
Waar ik even benieuwd naar ben: wat gebeurt er als je zeg 80-100 in z'n drie gaat rijden. Schiet hij dan ook in de lockup en er meteen weer uit? (hij zou erin moeten blijven zitten)
- Martin Deckers
- Nieuw lid
-
Groet Martin
- V700 register
- Nieuw lid
-
Kan het niet zo zijn dat de snelheidsmeter op je diff nu een verkeerde waarde stuurt naar de ECU of computer van de automaat? Wat is je overbrengings verhouding, 4.10?
grt Thijs
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik krijg nu sterk het idee dat ik met een kluitje in het riet ben gestuurd en uiteindelijk de reparatie zal moeten laen herhalen met weer een ander differentieel (DIt keer de juiste) om van de ellende af te zijn. Mijn auto is wel een dag teruggeweest inde garage om na te gaan wat het probleem van de knipperende wse lampjes zou zijn. Men kwam toen tot de conclusie dat het zou liggen aan deen andere eindoverbrengverhouding. Het signaal van de bak en het differentieel zouden verschillend zijn waardoor de lampjes knipperen. Ik zou zonder problemen met de auto kunnen rijden en eventuieel met caravan de bergen in kunnen.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een andere eindoverbrenging problemen veroorzaakt. Wanneer het alleen een electronisch probleem is moet dat toch ook op te lossen zijn? Er komt een signaal van het diff. en er komt een signaal van de bak. Is het dan een optie om één va de signalen niet meer door te laten komen aan de electronica en slechts één signaal twee keer aan te beiden aan de electronica?
(Met andere woorden: De electronica beduvelen door twee keer hetzelfde signaal aan te bieden)
Groet,
Marcel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het feit dat er 2 signalen gebruikt worden die ook nog eens onafhankelijk van elkaar verkregen worden geeft al min of meer aan dat er hier sprake zal zijn van een dubbele regelkring.
Het kan trouwens goed wezen dat de signaal-vormen van elkaar afwijken; bijvoorbeeld 1 signaal blokvorm, 1 signaal spanings-toe/afname.Zodoende is het experimenteren met signalen niet geheel zonder risico, ecu's zijn niet altijd hufterproof.
Toch kan er nog prima hoop zijn hoor; als je een speedo-healer plaatst tussen de draad van je signaalgever op je dif kan je zelf eindeloos het signaal corrigeren.Ik heb zelf een 240 diesel met een diff van een jeep cherokee en daarin zit een overbrenging die Volvo niet kent 1;3,07 .Om nu toch weer een nauwkeurige aflezing te krijgen op de elektronische teller heb ik een speedo-healer aangeschaft en geïnstalleerd.
Ik heb een volvo 740 signaalgever op het dif gelast en laat de speedo-healer een gecorrigeerd signaal zenden aan de teller/cruisecontrol.
Bijkomende grap;je kunt met een druk op de knop de hoogst gereden snelheid op je teller tonen(geheugenfunctie),ook te gebruiken als mijlen<>km converter en nog wat grappen.Dit ding kostte mij incl. verzenden net geen 100,- euro.Als je diff verder goed bevalt en niet zingt zou ik de installatie van de speedo-healer aanbevelen.
Ik zal nog even zoeken naar een artikeltje wat ik op het volvolvo-forum schreef toen ik hem net had.....
gevonden; volvolvo.nl/forum/topic,4650.0/
Nog even ter illustratie; er zijn vrachtwagens die de beveiliging van het inschakelen van te lage versnellingen regelen adhv het snelheidssignaal.Sommige lieden vinden het snelheidssignaal "niet handig" en trekken dat signaal los.Wanneer je dan een schakelfout maakt kan je bak met gemak op een hoop lopen en betaal je het experiment erg duur.Nieuwere trucks hebben soms meerdere signaalbronnen en laten zich niet foppen.