(Gaatje gezocht)... WOEEHAAA tot t gaatje!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-02-2010 18:12 #1265804
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gulden middenweg
Het is een leuke gedachte, 1 bar, of meer. Maar dan zou ik - als ik de lijn hier vol - de chip moeten vervangen, vervolgens de downpipe, de luchtinlaat wordt dan de beperkende factor dus die moet ook vervangen, waarna het hoge vermogen om euro 98 vraagt en andere sproeiers en ik andere remschijven moet zetten om de snelheid weer uit mijn baksteen te halen en andere veren/scholbrekers voor de benodigde wegligging, waar ook een vleugel bijhoort. etc.
Eigenlijk was het me alleen maar te doen om iets soepeler en wellicht zuiniger rijden en ik geloof dat dat nu al bereikt is met ca 0.6-0.7 bar.
Dus dank voor de hulp en de info. Zonder dit forum had ik dit nooit gedaan of gedurft. Top.
Eigenlijk was het me alleen maar te doen om iets soepeler en wellicht zuiniger rijden en ik geloof dat dat nu al bereikt is met ca 0.6-0.7 bar.
Dus dank voor de hulp en de info. Zonder dit forum had ik dit nooit gedaan of gedurft. Top.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-02-2010 18:52 #1265812
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vervroegen
Nee de lpe vervroegt niks maar rekent alleen de inspuittijd van de benzine ecu om naarde lpg inspuittijd.De ezk voor de vonken die vervroegt wel maar alleen binnen een vastgesteld berijk.En dat berijk is heel erg veilig gehouden zodat je ook op een wat lager octaan gehalte benzine kunt rijden.Op de huidige benzine zou het best wat vroeger kunnen en op lpg kan het nog vroegeromdat lpg langzamer verbrand dan benzine.Dit kan je dus wel aanpassen met de juiste chip in je ezk.Daar zou je dus nog wat kunnen winnen met het verbruik.En als de cilinderkop er een keer af moet zou je de compressie wat omhoog kunnen halen als je niet te hoog gaat in turbodruk.Op lpg mag de compressie weer wat hoger dan op benzine vanwege de hogere klopvastheid van lpg.Het octaan gehalte van lpg ligt zoals Henk al melde boven de 100.Ik dacht zelf dat het rond de 110 lag.Ga je dus voor koppel en zuinig dan zou ik zeggen laat de kop vlakken tot je een compressie verhouding krijgt van 1 op 10 en ga niet hoger met je turbodruk dan0.6bar.En zorg voor een chip in je ezk die beter is afgestemd op lpg.Ps nadat in mijn lpt op lpi voorzien had van een verse cilinderkop heb ik de turbodruk ook even omhoog gezet om te voelen hoe hij zou rijden en of de koppaking op zijn plek zou blijven.Ik zag met proefrijden de druk opvliegen naar 1.2bar dus.Dus meteen weer terug gezet naar 0.6bar en me enorm zitten verbazen over de hoeveelheidkoppel en pk,s die ik had met 1.2bar.Ik was echt bang dat mijn aandrijf as al dat geweld niet aan zou kunnen.Wat een enorm verschil is dat met 0.6 bar.En geen gestotter of andere narigheid op lpi en geen lambda lampje aan.Maar omdat ik weet dat het echt heel verslavend kan werken en omdat ik soms heel verstandig ben wil ik niet hoger dan 0.6 of misschien 0.8
.Als ik ooit wel hoger ga dan komt er eerst een afr meter in.Maar voorlopig ga ik voor zuinig rijden en alles zolang mogelijk heel houden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2010 14:15 #1265960
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Octaangetal
Octaangetal ligt volgens mijn "technische leergang autogassystemen" voor (puur) propaan op 111. LPG is een mengsel van propaan en butaan en ligt bij het mengsel enkele punten lager dan bij pure propaan.
1:10 is echt een hoge compressieverhouding hoor, voor een turbomotor die daar niet voor gebouwd is (niet voor racedoeleinden). Dat halen zelfs de standaard ongeblazen B230 blokken niet. Denk dat je weinig levensduur gaat halen. 1.2 bar op LPi zonder problemen lijkt me wel erg op het randje. Bij tegen de 1.2 bar zit je al op 220 pk, wat de LPi injectoren met 55 pk per stuk net kunnen leveren (220 zou de absolute max zijn).
1:10 is echt een hoge compressieverhouding hoor, voor een turbomotor die daar niet voor gebouwd is (niet voor racedoeleinden). Dat halen zelfs de standaard ongeblazen B230 blokken niet. Denk dat je weinig levensduur gaat halen. 1.2 bar op LPi zonder problemen lijkt me wel erg op het randje. Bij tegen de 1.2 bar zit je al op 220 pk, wat de LPi injectoren met 55 pk per stuk net kunnen leveren (220 zou de absolute max zijn).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2010 15:26 #1265985
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 120
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2010 16:26 #1265990
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1op10
Henk,Als je met 1 bar druk rijd op lpi met normale compressie dan lijkt mijeen compressie verhouding van 1 op 10 bij een turbodruk van 0.6bar prima haalbaar.En 1 op 10 is nu niet echt een erg hoge compressie verhouding vind ik.Dat volvo daar in 1980 anders over dacht omdat toen de benzine niet overaleven goed was snap ik best.In nederland en de omringende landen is de benzine tegenwoordig een stuk beteren op lpg kan je best met een hogere compressie rondrijden.Het rendament van de motor gaat hierdoor alleen maar omhoog en dus bespaar je brandstof.Ps 1.2bar vuldruk lijkt mij al over het randje en ik heb het ook maar 1 keer geprobeerd.In zijn derde versnelling vanaf 2000 toeren tot de 4000 ongeveer.Je krijgt er pijn in je nek van kan ik je zeggen
.Aangezien ik meestal als een bejaarde rijd en omdat de boel ook betrouwbaar moet zijn met een caravan er achter heb ik alles snel weer terug gezet op de normale stand.Als ik toch geld genoeg had dan had ik er een 740tic bij gekocht om daar een leuk speelgoedje van te maken
.Mannen worden tenslotte nooit volwassen maar ons speelgoed word wel duurder
.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2010 17:33 #1266001
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien
Als je het simpel met elkaar vermenigvuldigt kom je bij 1:10 @ 0.6 bar lager uit dan 1:8.7 @ 1 bar... Dus wellicht is het minder belastend.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-02-2010 20:46 #1266139
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic de een wel de ander niet
een 535d ga je toch niet bijhouden,
en een 530i nog maar net met moeite.
dus waar praten we nou over...
en een 530i nog maar net met moeite.
dus waar praten we nou over...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-02-2010 09:33 #1266177
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jeroen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-02-2010 10:35 #1266185
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 3, 2, 1...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-02-2010 13:39 #1266203
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volvo 535d, 530i????
Moderators: Jerry Stam