Bijna op 3 wielen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-12-2009 12:07 #1255794
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic eerder meegemaakt
Ik heb dit eerder meegemaakt op de achteras van een Volvo 360 icm lichtmetalen velgen. Bovendien ook bij een kennis met een 360 en lichtmetalen velgen, ook op de achteras. Beide keren was ik erbij en beide keren liep het goed af omdat we maar eens gingen kijken wat dat rare geluid toch was.
Ik vond twee keer op de achteras geen toeval en dacht toen dat het met de warmte van de trommelremmen icm lichtmetalen velgen kwam. Aluminium heeft een grotere uitzettingscoefficient dan staal, waardoor de trekspanningen in de bouten bij opwarmen ook hoger oplopen, veronderstel ik. We draaiden zelf de wielbouten altijd aan onder het motto vast=vast. Na deze incidenten trek ik wielbouten altijd na met een momentsleutel op ca. 90 Nm en heb ik er nooit geen last meer van gehad.
Rob
Ik vond twee keer op de achteras geen toeval en dacht toen dat het met de warmte van de trommelremmen icm lichtmetalen velgen kwam. Aluminium heeft een grotere uitzettingscoefficient dan staal, waardoor de trekspanningen in de bouten bij opwarmen ook hoger oplopen, veronderstel ik. We draaiden zelf de wielbouten altijd aan onder het motto vast=vast. Na deze incidenten trek ik wielbouten altijd na met een momentsleutel op ca. 90 Nm en heb ik er nooit geen last meer van gehad.
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-12-2009 01:43 #1255895
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hi hi
"nooit geen last meer van gehad" is nog steeds dus, zo mocht ik vroeger ook altijd "met zonder jas" naar buiten als ik het vroeg. (flauw he, maar ik kon het niet laten)Rversteeg schreef : Na deze incidenten trek ik wielbouten altijd na met een momentsleutel op ca. 90 Nm en heb ik er nooit geen last meer van gehad.
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-12-2009 22:06 #1255934
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Foto's
@Reinier: het wil met mijn beperkte kunsten in de fotografie en het flauwe cameraatje niet om scherpe foto's te maken. De foto's worden zo onduidelijk dat ik zelf niet eens meer iets kan herkennen.Als je ze 's wilt bekijken, kan ik ze wel opsturen naar je. Als het vermoeidheid is, zou dit betekenen dat er een end-of-life aan deze bouten zit onder bepaalde omstandigheden (?)
Moderators: Jerry Stam