Bijna op 3 wielen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Nee. Wat vaak ijzer wordt genoemd, is gewoon staal. Maar staal is er in verschillende soorten. Van heel hard tot heel zacht, van roestvast tot "roest weg waar je bij staat". En zelfs in roestvast (en dus niet roestvrij, zoals vaak wordt gezegd. Want roestvrij betekent dat er geen roest op zit. En dat zit er op "roestvast" in tegenstelling tot wat er vaak gedacht wordt, wel. Alleen is die laag zo dicht, dat het de rest van het staal afschermt, zodat het niet verder kan roesten) is er in "roest niet in vochtige omgeving" tot "roest niet in zure omgeving".
Maar ijzer kom je nergens tegen, behalve in een chemisch laboratorium. En is sla-blaadjes, etc.
En roestvaststaal wordt niet roestvast door de lagere hoeveelheid koolstof, maar doordat er andere stoffen in het staal zitten, zoals chroom, vanadium, molybdeen, nikkel in een dusdanige hoeveelheid of combinatie dat "roesten" niet optreedt.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Jan Snijder (GAST)
- Nieuw lid
-
Groeten, Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maarreuh, wat is het juiste aanhaalmoment? Ik heb dat soort dingen altijd op gevoel gedaan (en dit nooit meegemaakt), maar wil het nu voorlopig even volgens het boekje doen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Prima uitleg van Mathy over roestvast staal.Mathy schreef : Nee. Wat vaak ijzer wordt genoemd, is gewoon staal. Maar staal is er in verschillende soorten. Van heel hard tot heel zacht, van roestvast tot "roest weg waar je bij staat".
Mathy
Door bepaalde toevoegingen en nabehandelingen (warmte) komen de tapeinden in verschillende sterktes voor. Van 4.6 en 8.8 tot 10.9 en 12.9.
Deze hardheden bepalen het aanhaalmoment. (Voor de 940 ligt dat met 88Nm niet echt hoog ?)
Ben inderdaad benieuwd of de tapeinden vervormd zijn of gelijk geknapt zijn.
Groeten uit PrinsenbeekRies van LomwelVolvo 945 LPT estate 155PK MY 1998 Olive greenV70 2.4T 238PK MY 2002 Nautic blue
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mij lijkt eerder dat ze juist niet vast hebben gezeten en door de speling zijn gebroken.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat kan bijna niet, omdateen velg met de juiste naafdiameter nou juist zo belangrijk is.Je kan, als je het niet te bont maakt, met 1 wielmoer erop nog rijden (raadzaam is het zeker niet) maar de naaf en het naafgat in de velg zijn alshet goed is precies even groot (na ja, bijna, want het moet wel passen, maar nagennoeg zonder speling)Als je de wielmoeren losdraait, moet je ze echt een dikke cm losdraaien, wil er gewicht van de auto op de randen van de draadeinden rusten.(De naaf dus los uit de velg komen)Kan wel, maar dan heb je volgens mij wel met een auto gereden die echt een belabberd weggedrag gehad moet hebben, voor het mis ging.Janneman schreef : Mij lijkt eerder dat ze juist niet vast hebben gezeten en door de speling zijn gebroken.
Ik denk dat hier het bewijs geleverd is dat met 250 Nm aandraaien met een luchtsleutel, niet goed is en de boel door moeheid is gesprongen.Maar ik ben ook wel nieuwsgierig naar de fotos, zowel van de naaf ans van de restanten, maar zeker van de breuklijn