Bijna op 3 wielen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2009 22:06 #1077713 door V700 register
Bijna op 3 wielen is gemaakt door V700 register
Om bij het begin te beginnen: ik hoorde al een paar dagen een geluid alsof 1 vd wiellagers kapot gelopen was. Morgen zou die binnen zijn en ik kon (voorzichtig) nog wel een paar stadsritjes doen, werd mij gezegd.
Vandaag bij achteruit inparkeren ineens een redelijk harde knal van linksvoor.  Toen ik het naafkapje van de Hydra afhaalde vielen er 3(!)stukjes draadeind met moer uit en een 4e moer was los.Ik vermoed dat dit niet lekker rijdt en gun de 940 dan ook maar een dagje vrij.
Hoe kan dit gebeuren? Kan het zijn dat het wiel gewoon niet goed vast heeft gezeten? (deze wielen zijn er vorige week voor me onder gezet)Of is het aandraaimoment bv veel te heftig geweest voor bijna 20 jaar oude tapeindjes?Of.... (andere mogelijke suggesties zijn welkom)
En natuurlijk nog  veel belangrijker: hoe ga ik dit oplossen? Moet er het complete naafdeksel vervangen worden? Of zijn de draadeinden er uit te krijgen en hoeven alleen deze vervangen te worden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2009 22:11 #1255380 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waarschijnlijk is het
Waarschijnlijk is het aandraaimoment veel te hoog geweest, het afbreken van de tapeinden heeft niets met het wiellager te maken.
de tapeinden zijn bij bijna alle auto's wel te vervangen. dit gebeurt ook wel eens preventief, bijvoorbeeld als de draad door veelvuldig gebruik scherp is geworden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2009 22:21 #1255384 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zou fijn zijn
Zou fijn zijn als ze gewoon te vervangen zijn, dan ben ik waarschijnlijk voor een paar € per stuk klaar.Maar bij <u>bijna</u> alle auto's te vervangen? De 940 valt daar toch wel onder? (plaatje in Haynes is onduidelijk en in Vadis kan ik die dingen al helemaal niet vinden)

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
30-11-2009 22:58 #1255392 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic vadis
ook bij een volvo 940 zijn ze te vervangen.
artikelnummers: 
1359905   10stuks Wielbout voorste1209295   10stuks Wielbout achterste
opzoeken in vadis als volgt
kies een volvo 940 MY95
vervolgens info manger groep 7 en subgroep 7
vervolgens wieluitrusting.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2009 23:28 #1255394 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Smering
Hallo Volvisti

kevinspui schreef : Waarschijnlijk is het aandraaimoment veel te hoog geweest, het afbreken van de tapeinden heeft niets met het wiellager te maken.

Waarschijnlijk dát in combinatie met een middel om "vreten" te voorkomen.  Hierdoor wordt de wrijving tussen tapeind en moer verkleind, waardoor het aanhaalmoment veel verder ligt dan onder normale omstandigheden.
Zou je trouwens een foto van de tapeindes (de stukjes die er nog op zitten en de stukjes die eraf gekomen zijn) willen plaatsen?  Ik zou wel eens willen zien of de tabeindes eerst vervormd zijn, voor ze afgeknap zijn of dat ze gelijk afgeknapt zijn.
groetjes
Mathy

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
30-11-2009 23:49 #1255396 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic staal
wielbouten zijn stalen bouten, net als bij een cardanas (en volgens mij ook in de rest van de aandrijflijn).
een stalen bout vervormt niet maar breekt / maar kunnen meer krachten hebben dan metalen/ijzeren bouten.
metalen bouten vervormen zijn minder sterk en scheuren als het waren af.
off-topic
mijn ouders hebben dat eens gehad dat ze de bouten bij de cardan/bak metalen gemonteerd hadden ipv stalen,
waardoor de cardan losgeschoten is (bouten te slap voor een 240 estate en caravan volgeladen) en vervolgens de bak er volledig kapot geslagen en gelukkig door de lage snelheid niet naar binnen gekomen.
de duitse volvo monteur zag meteen dat dit niet de juiste bouten waren.
Foutje bedankt

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2009 23:51 #1255397 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De camera
De camera ligt al klaar en ik maak morgen even wat foto's.
Ik denk dat er geen extra middeltjes gebruikt zijn. Sterker nog, een beetje vet was niet erg geweest. Vooralsnog ga ik er dus maar even vanuit dat er mensen bestaan die een gewone kruissleutel niet met het juiste gevoel kunnen bedienen. Morgen eerst maar even de andere 3 wielen lossen en opnieuw vastzetten. Bij herhaling kan ik dan gemakkelijker de schuldige op z'n falie geven!
@Asatter: dank voor deze software-hulp! Ik moet meer/beter naar Vadis kijken, ik dacht dat je altijd de volledige gegevens moet invoeren van de auto. Maar voor dit soort dingen moet type en MY natuurlijk genoeg zijn.

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
30-11-2009 23:52 #1255398 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Je spreekt over wielen
Hoe is het met de andere 15 tapeinden. tis maar een idee hoor.
Ben wel heel benieuwd hoe ze het voor elkaar krijgen.
Dat je een moer dol draait oke, maar tapeinde slopen...................

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2009 23:57 #1255399 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic metalen/ijzeren bouten
metalen/ijzeren bouten is dus eigenlijk hetzelfde materiaal als een stukje draadeind (?)Daar zou ik idd liever niet iets van de aandrijflijn mee willen bevestigen.
OT: Harley gebruikt(e) heel veel staal ipv ijzer, daarom haal je een bout of moer van een Liberator moeiteloos uit een verzamelbak met bouten/moeren van motorfietsen. 

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2009 00:01 #1255400 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic IJzer
Hallo Alexander
IJzeren bouten bestaan niet.  IJzer is een chemisch element. Zodra het fysisch in een vorm is die wij kunnen gebruiken, heet het staal.  IJzer hoort chemisch gezien tot de metalen (zie tabel van Mendelev).  Staal valt onder wat we normalgesproken metalen noemen, maar is eigenlijk een mengsel van allerhande chemische elementen, waarvan ijzer meestal de grootste component is.  Maar er zit ook altijd koolstof in (dat zorgt ervoor dat "ijzer" roest, dat doet het namelijk zonder koolstof niet) en een beetje aluminium.  Maar er kunnen ook stoffen zoals chroom, vanadium, nikkel en molybdeen in zitten.  Die dus weer alle vijf tot de metalen behoren.
groetjes
Mathy

Moderators: Jerry Stam