Waterinjectie wel of niet?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2009 17:58 #1077210 door V700 register
Waterinjectie wel of niet? is gemaakt door V700 register
Beste Volvisti,
is er onder ons iemand die ervaring heeft met waterinjectie?Het staat mij gezien de voordelen n.l. wel aan, alleen wil ik graag wat meningen van mensen die het kunnen weten.Volgens "de geleerden" heb je dankzij waterinjectie aanzienlijk koelere uitlaatgassen, gaat het bij meer boost (mbc en/of gechipt) pingelen tegen en wordt er door de vorming van "hete stoom" in de cylinders het e.e.a. veel beter schoon gehouden. Ik denk dan aan een setje van "<a href=" www.alcohol-injection.com/universal-stage-1-8.html " target="_blank">Devils Own" of een set van " www.aempower.com/ViewProduct.aspx?ProductID=1359 " target="_blank">AEM", Aquamist is ook heel bekend maar deze vind ik veel te duur.Wat ik mij ook nog afvraag is of de druk van de waterinjectie wel door je turboboost heen komt, ik bedoel houd je nog wel spray of wordt dit weggeblazen naar druppels wat nie goe nie is natuurlijk.Ben nu mijn nieuwe Mitsu turbo en 2e hands uitlaatspruitstuk aan het poorten (foto's volgen), en wil dan de hele handel in 1 keer netjes monteren tesamen met (misschien) waterinjectie, vandaar. Maar dat hangt een beetje van jullie af dus...Ben in deze ook nog op zoek naar een 3 inch downpipe.Nou... brand maar los gni Sealed

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2009 18:30 #1252014 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens mij is hier een tijd
Volgens mij is hier een tijd terug heel erg uitgebreid over gediscussieerd Probeer eens met de zoekfunctie, er móet iets van terug te vinden zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2009 18:31 #1252015 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic waterinjectie is best mooi,
waterinjectie is best mooi, een kennis heeft het op zijn 300+ wiel pk 850. alleen is die aquamist set duur, is relatief makkelijk zelf te maken (google shurflo water injectie etc).
maar met standaard 13C turbo lijkt het me vooral iets dat helpt wanneer je echt meer van de turbo vraagt dan ie aan kan (dus boven .9 bar ofzo, dan gaat de efficientie duidelijk omlaag). Het helpt wel maar je loopt snel tegen de limiet van de turbo aan. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2009 20:17 #1252025 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Limiet
@JW in principe heeft waterinjectie helemaal niets met de turbolimiet te maken. Wat waterinjectie doet is het koelen van de inlaatlucht (plaatsing sproeier ná de IC) en die is natuurlijk bij een turbo een stuk hoger dan een non turbo, dat dan weer wel. Het voordeel is dat dit "pingelen" tegengaat, en met een gechipte Volvo en/of een mbc op 0.8 bar verminder je de kans op pingelen aanzienlijk. Nogmaals... allemaal in theorie, daarom zou ik graag wat praktijkervaringen horen. En bedankt voor de zoeklink  ;-)@Richard, ik ga in ieder geval ook even met de zoekfunctie op de Volvowebsite aan de gang thnx.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2009 20:33 #1252028 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Chilm, ik heb even
Hoi Chilm,
ik heb even gezocht en dit is het draadje dat ik bedoelde <a href="/node/15320"> www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/15320
Nou zat ik dat nog even door te lezen, maar ik twijfel nu of jij wel hetzelfde bedoelt eigenlijk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2009 20:45 #1252030 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waterinjectie doe je toch
Waterinjectie doe je toch niet op een of andere volvo met standaard turbo etc.? Als je blijkbaar zoveel vermogen uit die veel te kleine turbo wilt halen heb je het inderdaad nodig, dat ding produceert alleen maar warmte...
Mocht je geen andere turbo nemen kun je denk ik beter investeren in een betere IC ipv wat waterdamp.
Wat is het doel van de hele operatie? Meer vermogen, of het alvast voorkomen van pingelen bij het almaar verhogen van de turbodruk? 
Gr,
Philip

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2009 21:04 #1252034 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gevoel...
Ik heb in het verleden ook naar waterinjectie gekeken. Mijn buikgvoel (...) na lezen van veel literatuur was destijds dat het pas zin heeft bij ver opvoeren van de laaddruk. 1 of 1,5bar is nog niet zo veel.. Een andere mogelijkheid is overschakelen op een mengsel van benzine en methanol. Voordeel van methanol is de lagere verbrandingstemperatuur en een hoog actaangetal (klopvastheid). Nadeel is dat methanol minder energetische waarde heeft (zeg maar minder energie bij verbranding aflevert). Dat komt door de aanwezigheid van een tweetal zuurstofmolekulen. Methanol is reeds "voorverbrand aardgas", vandaar... Het werkt zeker goed tegen de detonatie maar je zult, om voordelen te willen genieten, de hoeveelheid ingespoten brandstof moeten verhogen en het ontestekingstijdstip mede aanpassen (wat later om meer vermogen er uit te persen door de betere klopvastheid). Gebruik pas waterinjectie als je turboboosts hebt van 3 of 4 bar en meer en probeer dan eerst methanol. Gewoon bijmengen van water bij lage prestaties laat de brandstof condenseren en heeft alleen maar nadelen (vermogens verlies, slechtere verbranding). En geloof mij, als het echt winst en voordelen had bij onze normale motoren hadden Saab en Volvo het al lang aangebracht...
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2009 21:44 #1252038 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Maar...
@Richard, dat had ik ook gevonden ja, maar is niet wat ik bedoel, toch bedankt.@flip_21, het doel van de hele operatie is:
  • koeler mengsel DUS hogere vulling DUS gratis meer vermogen.
  • tegengaan van pingelen bij opschroeven van de boost.
  • uitlaatgassen met gemiddeld zo'n 150 graden naar beneden krijgen waardoor alles minder hard slijt vooral je kop en bewegende delen.
  • het schoner houden van het interne motorgedeelte doordat alles als het ware gestoomcleanered wordt elke keer weer.
  • gratis schonere verbranding dus goed voor het milieu
  • en gewoon LEUK toch...
Het gaat helemaal niet expliciet om het vermogen, dan hang ik er i.d.d. wel een vette Garret aan etc. en laat ik hem chippen. Maar bedankt voor het meedenken, dat helpt bij de beslissing.@Robert, bedankt voor de input, ik neem het mee in m'n wel/niet ;-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2009 23:16 #1252059 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic .

Chilm schreef : @flip_21, het doel van de hele operatie is:

• koeler mengsel DUS hogere vulling DUS gratis meer vermogen.
  • tegengaan van pingelen bij opschroeven van de boost.
  • uitlaatgassen met gemiddeld zo'n 150 graden naar beneden krijgen waardoor alles minder hard slijt vooral je kop en bewegende delen.
  • het schoner houden van het interne motorgedeelte doordat alles als het ware gestoomcleanered wordt elke keer weer.
  • gratis schonere verbranding dus goed voor het milieu
  • en gewoon LEUK toch...
Het gaat helemaal niet expliciet om het vermogen, dan hang ik er i.d.d. wel een vette Garret aan etc. en laat ik hem chippen. Maar bedankt voor het meedenken, dat helpt bij de beslissing.

Laat me in ieder geval melden dat ik het altijd goed vinden dat mensen nadenken/creatieve ideeën bedenken etc. om zo hun wagen beteraan hun wensen te laten voldoen!
Als ik je doelen lees zijn er echter nog steeds andere opties denk ik. Een betere stromende uitlaat zorgt bijvoorbeeld voor minder hitte opbouw in de motor (goed dat je je spruitstuk aan het verbeteren bent!).
Daarnaast is een koeler mengsel ook te verkrijgen door een betere IC (die je dan weer met water kunt besproeien ) en een ietwat grotere turbo zal bij gelijk vermogen minder hitte genereren in de inltaatlucht zodat je dus ook een koeler mengsel hebt. 
En ik blijf bij mijn standpunt dat pingelen echt niet hoeft op te treden met de juiste aanpassingen. De turbo is gewoon veel te klein, en dat is de bron van de problemen (hitte en daarbij evt. pingelen etc.).
Verder is het inderdaad leuk om opties te bekijken en evt. uit te voeren, kan ik niet ontkennen, ik wil je alleen behouden voor een misschien wat te klein resultaat voor je inspanningen. 
Gr,
Philip

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-11-2009 23:58 #1252064 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gelijk
Philip, je hebt gelijk, maar ik ook ha ha .Ik ben tesamen met wat ik al noemde met nog wat "dingetjes" bezig waarvan ik foto's zal plaatsen. Ik vind het de grap om low budget tot een snel (van snelheid) resultaat te komen. Er "een paar ruggen" tegenaan gooien is niet zo moeilijk natuurlijk, dit is veel leuker. Je zult zien wat ik aan mijn nieuwe standaard (nu niet meer) mitsubishi turbootje heb gedaan, gaat echt wel lekker snel opspoelen.En... ik wil i.d.d. heel erg graag een 3 inch downpipe met racekat, maar ja hoe ga ik dat vertellen thuis...

Moderators: Jerry Stam