"Nieuwe" V90

• Martin Deckers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2008 13:28 #1203447 door Martin Deckers
Beantwoord door Martin Deckers in topic bladveer
Ik heb inderdaad de Volvo IRS-II sportkit gekocht bij W&G (voorkant en achterkant). De voorkant heb ik al vervangen. Voor de achterkant heb ik  een stuk gereedschap gelast om de bladveer in bedwang te houden bij demonteren en de bladveer op spanning te zetten bij monteren. Nu nog wat sparen om de rubbers te vervangen. Kosten rubbers 400,- tot  500,- euro. Planning is om het ergens na de zomervakantie te gaan doen. Ben overigens afgelopen week bezig geweest window roll-up toe te voegen aan het Volvo-alarm.
Groet Martin

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2008 17:06 #1203481 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zeg, zie ik dat nu goed?
Zeg, zie ik dat nu goed? Zijn de stijlen met een laagje stof bekleed?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2008 17:09 #1203482 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat

Michael Oud schreef : Zeg, zie ik dat nu goed? Zijn de stijlen met een laagje stof bekleed?

Hebben alle 960 V90 voor zover ik weet.
Mijn 960 in ieder geval ook. (een echte hollandse) 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2008 17:13 #1203483 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pffff
Dan heb ik bij deze dus wéér meer op mn to-do lijstje...

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2008 17:28 #1203486 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Niet alleen op m'n lijstje
Hallo Michael

Michael Oud schreef : Dan heb ik bij deze dus wéér meer op mn to-do lijstje...

Ik heb ze niet alleen op m'n to-do lijstje staan, maar ook in de garage liggen. Maar dat zal de kenners niet verbazen.
Hou er wel rekening mee, dat de A-stijl bekleding van een 960/90 geen opening heeft. Door die opening stroomt bij de 740/940 de lucht die later uit de uitstroomopeningen op de deuren komt.
Groetjes
Mathy

• Roger Smeets
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2008 22:22 #1203523 door Roger Smeets
Beantwoord door Roger Smeets in topic Bart, mooi dat je dit zo
Bart, mooi dat je dit zo omschreven hebt maar dit gaat me een beetje boven mijn (technische) pet en zie ik me nog niet zo een, twee, drie doen. Wat ik wel van jouw tip begrijp is dat je blijkbaar een toplager moet monteren ondanks het feit dat dit niet standaard is bij een 960/V90 en M90 bak. Vraag bij dit alles is voor mij nu: hoe lang kan ik met de bak in huidige staat blijven doorrijden (het euvel komt namelijk maar af ten toe voor). Of moet ik zoals Willem adviseert meteen de garage in.
@Willem: Mijn exportplaten waren maar vijf dagen geldig en die zijn inmiddels verlopen. Even wachten dus (kentekenplaten waren er vandaag nog niet).
@martin: Ik wil graag jouw ervaringen horen met het vervangen van nivomaten en bladveer. Persoonlijk wil ik geen lage auto want dat is erg onhandig met de caravan erachter. Ik vrees namelijk dat ik over niet al te lange termijn mijn nivomaten aan het vervangen kom, mogelijk i.c.m. de bladveer. De auto hangt nu al door en met belasting en gastank kan het alleen maar erger worden lijkt me. Mogelijk komt hij tijdens het rijden nog wel iets omhoog door de werking van de nivomaat, maar erg veel veel verwacht ik daar op dit moment niet van. Vreemd vind ik alleen dat deze auto met relatief weinig km's er last van heeft terwijl mijn 940 met veel meer km's en ingebouwde gastank er geen last van heeft.
 M.vr.gr. Roger

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2008 22:34 #1203527 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Doorzakkende veer i.p.v. doorzakkende nivomats
Hallo Roger

rsmeets schreef : Vreemd vind ik alleen dat deze auto met relatief weinig km's er last van heeft terwijl mijn 940 met veel meer km's en ingebouwde gastank er geen last van heeft.

Ik denk dat de veer na verloop van tijd (dus niet kilometers) doorzakt. En dat de nivomats wel tijdens het rijden dit doorzakken kunnen opvangen, maar niet tijdens het stilstaan. Of de nivomats het compenseren van de slappe veer je in dank afnemen, blijft wel de vraag.
Als een 940 met nivomats doorzakt, dan ligt dat puur en alleen aan de nivomats en niet aan de veren.
BTW Carlo Schmidt heeft een groene V90 staan (of was het een 960) met zijschade. Misschien zit daar nog een goeie veer onder.
Groetjes
Mathy

• Roger Smeets
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2008 23:05 #1203534 door Roger Smeets
Beantwoord door Roger Smeets in topic Mathy, Dat zou een
Mathy,
Dat zou een plausibele verklaring kunnen zijn. Alleen dan zouden alle V90's vanaf een bepaalde leeftijd last van dit "vermoeidheidssyndroom" moeten hebben. Ik weet niet of dit zo is dat ze allemaal rond een jaar of 10 gaan hangen. Ik zie wel dat er meer mensen in meerdere of mindere mate last van hebben.
Het is blijkbaar wel belangrijk of je een 960 of een V90 hebt. Voor zover als ik het weet heeft de 960 de multilink 1 (met normale veren dus) en de V90 de multilink 2 (met die kunststof bladveer dus.)
Als jouw bovenstaande veronderstelling klopt lijkt het me niet zinvol om een gebruikt bladveer onder mijn auto te plaatsen. Een gebruikte veer is dan al deels doorgezakt. En het vervangen lijkt me behoorlijk veel werk. Dus als je gaat vervangen moet je ook een nieuwe plaatsen (tenzij de materiaalkosten zeer hoog zijn.)
Met vriendelijke groeten,
Roger

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2008 23:10 #1203536 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Willem en Kees
Hallo Roger
Willem's V90 had het ook en ook die van Kees Timmermans uit Marknesse. Hoe/of Kees het opgelost heeft weet ik niet, hoe het met Willem's V90 afgelopen is, weten we helaas wel.
Als je de veerkarakteristiek van de veer zou kunnen achterhalen, zou je er zelf een kunnen laten maken. Technisch gezien. Of het financieel haalbaar is, dat blijft de vraag.
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2008 23:13 #1203537 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Let op!

rsmeets schreef : Het is blijkbaar wel belangrijk of je een 960 of een V90 hebt. Voor zover als ik het weet heeft de 960 de multilink 1 (met normale veren dus) en de V90 de multilink 2 (met die kunststof bladveer dus.)

960 vanaf MY 1995 heeft ook bladveer...

Moderators: Jerry Stam