"Nieuwe" V90
- V700 register
- Nieuw lid
-
Gaffel is inderdaad het zelfde als een M46/47, in de kom van de gaffel zit ook een kunstof bus waar dan weer de kogel invalt, ik heb gisteren mijn M90 vervangen en de koppeling ook meteen meegenomen.Wil je dit goed doen dan vervang je het kunstof kometje in de gaffel, controleer de bus waar het druklager overheen schuift, zitten hier slijtgroeven van het druklager in, dan deze ook vervangen, ik verwijder deze dus altijd om ook meteen de keerring van de prise as te vervangen en de O-ring er omheen is een kleine moeite als de boel toch uit elkaar licht.Willem van Strik lidnr 328 schreef : Toch wel wat werk dus. Ik zou zo snel mogelijk naar de koppeling gaan kijken: nu is de M90 nog heel, als je lang met een versleten of slechte koppeling rondrijdt sloop je misschien de aandrijflijn! En M90's zijn geen erg sterke bakken kwa slijtage, dus pas op!
Mijn eerste idee daarin is de remolie: staat die nog voldoende op peil? Anders op peil brengen en koppeling ontluchten. Tweede idee weet ik niet zeker, maar heeft de M90 net zo'n gaffel als de M46/47? Dan is het goed mogelijk, dat de kogel zich door de gaffel heen aan het werken is, en dat daardoor de koppeling niet goed vrijkomt (dat laatste is duidelijk!)
Wat hoogte betreft: de V90 hoort sowieso een twee centimeter lager te staan dan de 940: de nieuwe wielophanging zorgt al voor een stuk verlaging. De officiele verlagingsset verlaagt dan ook slechts twee centimeter, wat het toaal op vier brengt: vergelijkbaar met aftermarket sets voor 940/740/760. En inderdaad: eerst goed testen voordat je gaat investeren!
Vervang het druklager, de drukgroep en de koppelingsplaat, denk er hier bij om dat je de koppelingsplaat niet verkeerd om monteerd en dat je deze centreerd met een speciaal gereedschap op de drukgroep, doe je dit niet dan krijg je het probleem wat ik had, de plaat gaat dan happen in het vliegwiel bij het laten opkomen van de koppeling waar door je schokkerig van je plek komt.
TIP !!!
De M90 in de 960 hebben geen toplager, hier zit een stalen bus voor in de plaats, het zou ivm de korte lengte van de prise as niet nodig zijn om hier een toplager te monteren volgens Volvo.Daar ben ik het dus niet mee eens, ik heb gisteren een zwaar ingevreten stalen bus uit het vliegwiel verwijdert, wat dus aangeeft dat er toch wel behoorlijke krachten op deze bus komen te staan, ik heb deze dan ook vervangen voor een toplager, bijna alle M46/47 en M90 kunnen één en de zelfde maat toplager voor worden gebruikt. Vergeet niet het speciaale vet wat bij de koppelingsset wordt geleverd op de prise as en de as van het druklager te smeren tevens ook even de punten en het kogelgewricht van de gaffel in te vetten.
Als je dit allemaal doet en je bak is goed dan schakeld de boel weer als nieuw (kan het weten ) het kan overigens ook geen kwaad om de olie van de bak te vervangen, er is nergens een specificatie te vinden van welke olie er in een M90 moet, dus lijkt het mij handig om de transmissie olie van Volvo te nemen, zit je in ieder geval goed. Als je de klus zelf gaat doen, veel plezier de 7 uurtjes dat je er mee bezig bent.
Gr Bart.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mooie klus weer Bart!
En mooie auto Roger!
Groet,
Jan-Willem
- Roger Smeets
- Nieuw lid
-
Helaas kan ik nog niet de weg op met de auto. Ik heb inmiddels wel een kenteken, maar nog geen kentekenplaten. Opgelegde platen moeten speciaal gemaakt worden en dat kost een dag extra. Ik heb dus alleen maar statische metingen voor de hoogte van de auto.
De 940 heeft voor 60,3 cm en achter 58,3 cm (gemiddeld want er zit een klein verschil tussen links en rechts. De V90 heeft voor 61,3 cm en achter 55,5 cm. Beide autos zijn onbeladen (alleen de 940 heeft wel een gasinstallatie aan boord) en er is gemeten van de onderzijde velgrand tot de spatbord rand. Ik denk niet dat de V90 verlaagd is omdat hij voor zelfs hoger staat dan de 940. (Ik weet overigens ook niet hoe ik dit zou kunnen controleren). Achter ligt hij ca. 3 cm lager en dat is dus meer dan de "standaard" die Willem aangeeft. Er lijkt me dus toch iets niet helemaal goed te zijn. Ik ga nog wel controleren wat er gebeurd als je 150 kg "testgewicht" achter in de auto legt. Ik moet alleen nog even bedenken waar ik dat testgewicht vandaan haal. Ik hoop dat de auto dan niet al te veel verder zakt want dan wordt het straks zo vervelend als de caravan met de dissel over de grond sleept.
Nivomaten vervangen lijkt me nog wel te doen te zijn (helaas zijn deze dingen niet echt goedkoop). Maar de bladveer vervangen lijkt me een heidense klus te zijn. Je moet dan zo'n beetje de hele achterwiel ophanging onder de auto demonteren. Dus ik hoop dat het zover niet hoeft te komen.
De M90 bak heb ik in mijn 940 altijd als een zeer prettige bak ervaren en er ook nooit problemen mee gehad. Dit was een van de redenen dat ik een handbak wilde. Het feit dat mijn vrouw een handgeschakelde V40 rijdt en ook wel eens in de V90 moet rijden is de hoofdreden voor de handbak. Gunstiger verbruik en directere reactie/interactie op/met het gaspedaal telden ook nog mee.
De remolie is op peil. Dit had ik al gecontroleerd. Ik heb de koppeling aan de versnellingsbak ook nog eens ontlucht. Maar zo te zien kwam daar geen lucht uit, alleen vloeistof. Zelf weet ik niet hoe de koppeling er inwendig uitziet, maar ik hoop even niet dat de bak ervanaf moet. Ook dat lijkt me niet een reparatie die je met een krik en as-steunen zomaar op je oprit uitvoert. Heb je nog een idee hoe ik zou kunnen vaststellen of het probleem in de bak zelf zit? In mijn omgeving werd ook al iets geroepen over "het toplager". Het zou natuurlijk ook het lekken van de koppelingscylinder of de cylinder bij de versnellingsbak kunnen zijn. Maar hoe te controleren? Koppeling intrappen en kijken of hij wegzakt na een tijdje?
@Bert:
Waarom handbak heb ik hierboven al aangegeven. Verder leek mij een handbak ook degelijker dan een automaat. Maar misschien moet ik op dit punt mijn mening gaan bijstellen. Er zitten overigens 10 luidsprekers in de auto. 4 in de deuren, 2 in het dashboard, 2 in de B-stijl en 2 in de D-stijl.
@Budo:
Helaas zit er geen Volvo radio in maar een Blaupunt London RDM 126, waar helaas het display niet van lijkt te werken. Dat wordt dus ook weer even puzzelen. Maar ja je koopt je auto toch niet voor de radio, die is vervangbaar.
Allen bedankt voor het meedenken.
Roger
- V700 register
- Nieuw lid
-
Heb ik al uit laten zoeken.
Ik heb ook zo'n buikschuiver.
Ik heb alleen last bij het uitrijden van de garage.
Verder ben ik het met Koiter eens dat het wel mooi staat.
Maar doe mij maar een automaat.
Veel plezier ermee.
Jan
V90 zilver '97 G3 dampgas 307000km www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/16991
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
@Bart: als je vingers niet te dik zijn, heb je geen speciaal centreerding nodig.
@Allemaal: die speakertjes in de B-zuil kende ik ook nog niet. Volgens mij staan ze niet in de onderdelencatalogus. Maar ik zal binnenkort nog eens kijken.
@Roger: 12many14 woont in Sittard en maakte op mij de indruk alsof ie verstand heeft van die dwarsveer.
Groetjes
Mathy
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Lijkt me dat je dat wel kunt, als je tenminste je verzekering in orde hebt: de duitse export-platen die je hebt, zijn een maand geldig, en die periode mag je er ook in Nederland mee rondrijden. Echter, je moet dan wel zorgen dat de BPM is betaald binnen 14 dagen nadat je Nederland bent binnengereden. En die BPM moet je wel betaald hebben, anders had je nog geen kenteken gehad.rsmeets schreef : Helaas kan ik nog niet de weg op met de auto. Ik heb inmiddels wel een kenteken, maar nog geen kentekenplaten.
Dus, niets wat je ervan weerhoudt om op de huidige platen een proefrit te maken volgens mij!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Tip: kijk ook eens naar het koppelingspedaal. Zit er speling op (even omhoog proberen te bewegen)/ligt ie aanmerkelijk lager dan b.v. rem- en gaspedaal? Zo ja, dan zal de verbinding tussen pedaal en koppelingscylinder (de gever- of mastercylinder) ook al behoorlijk slijtage kunnen vertonen. Dit maakt heel wat uit bij de lengte van de slag en dus de hoeveelheid olie die naar de nemercylinder bij de bak wordt gepompt. Als je de plaat onder het dashboard weghaalt (3 torx-parkers) geloof ik kun je dit redelijk goed bekijken.
Gr.
Derk
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je hebt gelijk, ik heb er ook 10. Wel een beetje veel toch voor zo'n autorsmeets schreef : @Bert:
Waarom handbak heb ik hierboven al aangegeven. Verder leek mij een handbak ook degelijker dan een automaat. Maar misschien moet ik op dit punt mijn mening gaan bijstellen. Er zitten overigens 10 luidsprekers in de auto. 4 in de deuren, 2 in het dashboard, 2 in de B-stijl en 2 in de D-stijl.
Zelf ben ik wel heel tevreden over de automaat. Voor mij zelf is dit de 1e automaat.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Al die auto's met 10 speakers aan boord, zijn dat allemaal auto's die uit Duitsland gehaald zijn?
Groetjes
Mathy (die zich afvraagd, hoe al die speakers aangesloten zijn)
- V700 register
- Nieuw lid
-