760 krijgt total make-(v6)over PRV>> B204FT Wat foto's....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik kan je verzekeren dat het geluid van een 204 met een 3'' uitlaat helemaal te gek klinkt. Als je dan ook de ''aflaat'' van de turbo nog laat meeklinken...
Wart
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wart
- V700 register
- Nieuw lid
-
Daar heb je gelijk in!wart schreef : Ik wil helemaal niets afdoen op een 960. maar de 204 lag ook in de laatste exemplaren van de 780 coupe. Over top model gesproken!
Wart
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
In dat geval...ik ging ervan uit, dat je die overzette uit de B204FT, en DAT is het tussenmodel. Compleet met andere binnenschermen etc, waardoor je veerpoten niet passen. Komen die poten van een 1988, dan heb je daar geen problemen inderdaad. Let er wel op, dat het ABS systeem modeljaar 1987 uniek is, je kan het beste een systeem vanaf 1988 monteren, met de pomp in de motorruimte ipv kofferbak.flip_21 schreef : Zoals gezegd: veerpoten komen niet van het tussenmodel, vroege 740 en dit past.
Nee, maar je motorkabelboom wordt wel aangesloten aan de rest van de auto. Die aansluitingen zijn allemaal anders. BTW: je realiseert je hopelijk, dat de motorkabelboom door het schutbord, achter het dashboard naar de computer in de voetenruimte van de passagier loopt? Alwaar bij jou helemaal geen computer zit...flip_21 schreef : Kabelboom voor motor wordt afgezonderd van de rest van de originele kabelboom, ik ga natuurlijk geen kablebomen in elkaar weven.
Ik doelde dus op binnenspatborden etc. Crossmember en aandrijflijn ga je inderdaad helemaal nodig hebben, achteras voor het mooi ook (ivm correcte overbrenging). Instrumentenpaneel zal je daaraan moeten aanpassen, dat soort dingen bedoelde ik dus met draadboom. Ik geef je maar een minimale kans dat je huidige teller het signaal snapt van de nieuweflip_21 schreef : Onderhuisds plaatwerk? Ik heb de crossmemeber (vooras) en alles van de aandrijflijn....
Als je het niet officieel wilt doen, en er wel mee wilt rijden: zie mijn eerste commentaar. NIET DOEN! Weliswaar mogen ze je bij de APK niet meer afkeuren of zelfs maar controleren op het aantal cilinders, maar dat neemt niet weg dat je auto officieel niet de weg op mag met een dergelijke ongekeurde structurele wijziging. Mocht er iets gebeuren, een ongeluk of bijvoorbeeld een motorbrand zoals bij mijn V90, dan heb je heel serieuze problemen bij dergelijke wijzigingen. Die (potentiele) boetes alleen al had je waarschijnlijk een B204GT van kunnen kopen en rijden...flip_21 schreef : 156 pk is ie nu, ik kan dus de B204FT plaatsen zonder problemen, en het aantal cilinders is geen APK controle punt meer....
Ik praat altijd in modeljaren, en ja, die zijn dus inderdaad kort na de zomer van 1983 gekomen. Als modeljaar 1984.flip_21 schreef : Verkoopbaar? ik wil gewoon een betrouwbare belastingvrije auto, en ik heb nu al veel tijd en moeite in deze auto, ook de v6, maar daar ben ik een beetje vanaf....Een 760 turbo is trouwen al in 1983 geleverd, NIET IN 1984 voor het eerst ...... 740 turbo is eind 1984 geïntroduceerd.
Als je gaat voor belastingvrij, dan wil je onvermijdelijk een keer een jongere auto, of verander je van plan als de kilometerheffing wordt ingevoerd. het is dan toch prettig, als de auto enigszins verkoopbaar is. Dat je daarvoor geen directe plannen hebt, dat begrijp ik ook wel.
Ja, het heeft ook zeker voordelen. Je hebt alle onderdelen verzameld, dat scheelt. Maar, bedenk je wel: die belastingvrijstelling duurt niet eeuwig, ga maar uit van nog vier jaar. Als de kilometerheffing daar is, mag je verwachten dat je ook met klassiekers naar rato betaalt, en je dus niet voordeliger meer uit bent met een 1982er dan met een 1990er. Je gaat nu een hoop geld steken in een ombouw, die je maar een beperkt aantal jaren echt nut oplevert, in mijn ogen. Reken dus vooraf eens uit of je niet goedkoper uit bent, door gelijk de auto te kopen die je wilt, bijvoorbeeld een 960 turbo 16V.flip_21 schreef : De ombouw is uiteindelijk vele malen goedkoper, ik heb nu alle delen die ik nodig heb. Mijn idee is dus: DOEN! PS: nu kan ik gelijk alles goed aanpakken, waardoor ik een helle nette wagen heb.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De computers plaats ik waarschijnlijk onder de motorkap, net als bij een 850, alhouwel dit tot nu toe slechts iedeeën zijn. Tellersignaal: voorlopig standaard as, en bij de IRS pas ik de ring binnenin aan, volgens mij 3 vd 4 ''openingen'' weghalen.
Verder zijn de veerpoten zonder ABS, en komen er betere remschijven en slangen op (staal omvlochten leidingen)
als ik het dan wil doen volgens het boekje, wat moet ik dan doen?
Wat gebeurt er als ik het blok en alles wat er bij hoort correct en veilig inbouw, en de rest van de wagen ook in goede staat is, en dan vervolgerns naar de RDW ga? Van mij mogen ze hem testen en controleren...
@Willem: Weet jij hoe dit dan in z'n werk zou gaan? Ik vind het in ieder geval fijn dat je serieus meedenkt en je mening geeft!
Gegroet,
Philip
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Daarvoor heb ik geprobeerd, bij de RDW uit te zoeken hoe dat wettelijk zit. Ik bleef binnen de 40% meervermogen, dus geen wegliggingstest (die ik overigens alleen als kostenpost zie: die test kom je wel door met een onderstel van een late 940 turbo).
Het probleem zat 'm in de typegoedkeuring: er is in ieder geval geen bestaande typegoedkeuring waar je de auto naar wilt ombouwen. Dit omdat de motor nooit in een 760 is geleverd, en de goedkeuringen per modeljaar gaan.
Waar je dan op uitkomt, is de vraag of de auto "te conformeren" is aan een bestaande typegoedkeuring. In mijn geval zou dat dan een 760 estate van 1987 of 1988 zijn, en de zegsman van de RDW betwijfelde of dat werd erkend, omdat ik een 940 had. In ieder geval is dat iets, dat individueel beoordeeld wordt. In jouw geval zou dat een 740 GLT 16V turbo zijn, met als bijkomende moeilijkheid dat die dus uitsluitend met een multilink is geleverd (en dus is goedgekeurd).
Oordeelt de RDW dat je creatie niet te conformeren is, dan resteert er alleen nog een individuele typegoedkeuring. Dat is een kostbaar traject, dat een flinke tijd in beslag an nemen.
Mijn reden om er vanaf te zien, was dat er niet van tevoren viel te zeggen wat het oordeel was. RDW stond op het standpunt dat ze dat pas konden beoordelen als ik met de omgebouwde wagen langskwam, en aangezien het mijn dagelijkse auto betrof, wilde ik die gok niet nemen. Toen ik even later tegen een mooie V90 opliep, was de keus niet moeilijk...
Het lijkt een beetje op een impasse, maar er is nog iets dat ik zelf niet meer geprobeerd heb: voorzie jezelf van een duidelijke set plannen, de gegevens van zowel je eigen auto als van de auto waarnaar je 'm ombouwt, en stap zelf naar een keuringsstation. Probeer daar dan aan de praat te komen met een keurmeester (niet via de balie, dat werkt niet zo best!) en leg hem de vraag voor, hoe er over je ombouw geoordeeld zou worden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik denk dat ik as vrijdag of zaterdag langs de RDW ga, om daar eens met mn papieren van beide auto's (en de nodige extra info) te gaan praten.
Mocht de achteras een probleem zijn, dan ga ik ook de multilink monteren, zodat ik dan aan de typegoedkeuring (aandrijflijn) van een 740 16v turbo heb.... maar ik ga eens overleggen.
Gegroet,
Philip
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Vervolgens kun je je auto weer terug in NL invoeren. Omdat de auto in een EU land is goedgekeurd moeten ze hem hier accepteren.
Ik heb het alleen van horen zeggen, maar misschien is het de moeite om het uit te zoeken...
Wat mij betreft is er maar 1 motor voor onze bakstenen: De B204FT/GT.
(note to self: Zo'n 6-in-lijn is ook wel heel mooi en je hebt ook nog nooit in een TDIC of een B280E gereden, dus dat kun je eigenlijk niet met zekerheid zeggen jeroen...)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Daar zeg je wat, in Engeland zijn ze in ieder geval wel makkelijk, ik heb mensen gezien met rijdende bankstellen die goed werden gekeurd (of zoiets). De moeite waard om uit te zoeken, mocht het in NL niet lukken.bodejodel schreef : Ik heb ergens in een topic hier gelezen dat je je auto kunt uitvoeren naar Engeland en dan daar kunt laten goedkeuren. Daar schijnt het stukken goedkoper en makkelijker te gaan.
Vervolgens kun je je auto weer terug in NL invoeren. Omdat de auto in een EU land is goedgekeurd moeten ze hem hier accepteren.
Ik heb het alleen van horen zeggen, maar misschien is het de moeite om het uit te zoeken...
Wat mij betreft is er maar 1 motor voor onze bakstenen: De B204FT/GT.
(note to self: Zo'n 6-in-lijn is ook wel heel mooi en je hebt ook nog nooit in een TDIC of een B280E gereden, dus dat kun je eigenlijk niet met zekerheid zeggen jeroen...)
Ik ben met je eens dat de B204FT waarschijnlijk een van de beste motoren (redblock) is die volvo ooit gemaakt heeft, het loopt zo goed.
B280E moet ook goed rijden, maar ik heb meer met de échte (sorry voor mensen met een B28/B280) volvo motoren. De v6 is zeker een goed blok, daar kun je niet om heen, maar ik heb meer met de andere volvo motoren...
Gegroet,
Philip