Functie van de 'violetkleurige pressostaat'?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2007 13:21 #1182744 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het document...

...dateert van 2004 en gaat over het ECC systeem met het knopje 'A/C OFF' op het controlepaneel, zoals ook bij mij.

Met de thermostat in the radiator wordt volgens mij gewoon de normale thermostaat bedoeld. 'On the radiator' was beter geweest.

Wat betreft de buitentemperatuursensor, die is mounted on top of the blower housing dus niet bij de radiateur maar op het aanjagerhuis. Waar dat zit weet ik (nog) niet, maar ergens onder de paravan lijkt me logisch.

Ik ga nu uitzoeken of modeljaar 96 daar een sensor heeft zitten  Of weet iemand dat uit z'n hoofd?

Joost

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2007 13:32 #1182745 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic He Bas!

... we waren tegelijk bezig!

Enne...voor de duidelijkhedi: dat die buitenteperatuursnsor onder de bumper een ECC functie heeft is inderdaad onzin. Het gaat nu om de sensor die - zoals jij nu bevestigt - ergens bij de paravan moet zitten, hoewel ik net in de documentatie lees dat the blower is installed horizontally in the heater, affording more room for the feet. Klinkt niet als bij de paravan, maar dat zie je snel genoeg.

Dus nee, meer bewijs hoeft niet. Ik geloof dat we wel op 1 lijn zitten.

Zie jij de lezing met die sensor op het aanjagerhuis een beetje zitten?

Joost

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2007 14:07 #1182746 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic vaag document

Document dus over de ECC waar terloops een opmerking over de engine coolingfan in staat. Logica tussen beide is er niet. 

Welke fan slaat nu aan? Ik ben er altijd van uit gegaan dat het de koelfan van de radiator betrof. Nu krijg ik de indruk dat je het over de blower hebt.

??????????

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2007 14:43 #1182750 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic No worries...

...het ging al die tijd over de fan achter de radiateur.

En zo vaag is het document niet. Het beweert dat er een verband is tussen de 'ECC Controle Module' ofwel de bediening op je dashboard en de fan achter de radiateur (pag. 8). En een sensor op de behuizing van je interieurfan (pag. 6) zou hier een rol in spelen (ook pag. 8).

Ik heb het doc inmiddels gevonden en als bijlage bovenin de discussie bijgevoegd. Dat verduidelijkt hopelijk een boel

Groet,

Joost

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2007 14:48 #1182751 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verband.

JJager schreef : ...het ging al die tijd over de fan achter de radiateur.

En zo vaag is het document niet. Het beweert dat er een verband is tussen de 'ECC Controle Module' ofwel de bediening op je dashboard en de fan achter de radiateur (pag. 8).

Het enige verband tussen die twee, is dat ze door dezelfde druk worden gestuurd.

Doordat de airco-pomp aanslaat, wordt de druk op de meest linker sensor hoger.
Doordat de druk hoger wordt, slaat de fan aan, op basis van de hogere druk in de middelste sensor.

Ik zou wel eens een opengewerkte tekening willen zien van dat blok wat links onderin de radiateur zit, om eens te zien of die drie sensors inderdaad alle drie in hetzelfde kanaal geprikt zijn.

Als dat zo is, kunnen de laatste 13 posting weg en kunnen we opnieuw gaan denken, lijkt me.

De koelwater-radiateurfan heeft maar 3 draden. De groene en rode voor half en voluit en een zwarte die ergens aan massa ligt.
Zowel de groene als die rode gaan naar het aansturingsrelais en (nu val ik zelf in herhaling) dit staat nergens in verbinding met de ECC.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2007 15:16 #1182753 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic ecc verhaal

Dat ECC verhaal heeft inderdaad niets met de aansturing van de cooling fan te maken.

In andere postings is ook info uit dit document aangehaald, wat me altijd verbaasde.

Het ontwerp van de aansturing is ook niet anders voor een auto met en zonder ecc.

Gisteren de drie sensors bekeken. De AC highpressure sensor is anders gemonteerd dan de twee andere.

Het lijkt erop dat alleen de AC highpressure sensor een druksensor is.

De ander twee lijken mij een tempsensor, klopt ook met de specificatie die Andre geeft voor specifieke temperaturen.

Voor de analyse kun je uitgaan van het schema van het 95 model.

Terug bij een electrisch probleem.

De fan behoort niet te reageren op het aan of uit staan van de AC of welke knop dan ook van de ECC.

Wel op de gemeten temperatuur onderin de condensor.

Werk van een knutselaar die de fan anders wou aansturen gebaseerd op info van de ecc, gecombineerd met de blower? 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2007 15:45 #1182755 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Duidelijk.

Ik geloof 't allemaal direct, alleen snap ik nog niet wat ik nu verkeerd heb gelezen.

Hoewel ik er helemaal klaar mee ben (ook financieel) dwingt de steeds lager wordende temperatuur me een oplossing te vinden.

Door de 'gratis' extra koeling gaat de auto steeds onzuiniger lopen. Ik ga alles nog maar eens een keer doorlezen.

Dank,

Joost

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2007 16:04 #1182758 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic schema
Met het schema de aansturing controleren lijkt me voldoende. De rest doet er niet toe. Je werkt geloof ik in Amsterdam. Je kunt morgen langskomen, dan controleer ik de draden bij het relais. Zit het relais achter een koplamp? Je weet de plek vast wel. Liefst met auto met loeiende fan. Stuur maar een pb.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2007 16:40 #1182763 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Relais.

Ondanks dat in de tekst staat dat dat ding op de radiateur zit, zit ie feitelijk onder de koplamp aan de bestuurderskant, achter de accu. Als je erg kleine handjes hebt, kun je er net bij, maar de accu eruit is makkelijker.

Vergeet je radio-code niet. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2007 16:50 #1182765 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Adrian,

je hebt een PB.

Joost

Moderators: Jerry Stam