Functie van de 'violetkleurige pressostaat'?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het schema wat adrian postte, is 1 pagina, met het arico/ecc circuit erop, terwijl ik denk dat het steeds meer de kant van koelfan op gaat.
Op pagina 7 van het schema wat straks in je (casema-)mailbox ligt zie je de twee sensors benoemd, de kleuren staan erbij.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Allemaal dank voor het meedenken. Bas, morgen bestudeer ik het schema.
Ik begrijp dus dat de el. fan drukgestuurd is.
Het lukt me dan alleen niet om die 3 punten te verklaren die van invloed zouden zijn op de aansturing van de fan (stonden in een link die je bijvoegde): snelheid, buitentemperatuur en werking compressor... Nergens anders heb ik 1 van mijn klachten zo concreet beschreven gezien (aanslaan fan <15 km/u). Er staat alleen niet bij welk onderdeel hier verantwoordelijk voor is! Tja..
Joost
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Een 96 model klopt met codes schema hieronder van 95. Om de kleurcodes van de draden te zien trek je de rubber isolatiehoes een stuk terug.
Van links naar rechts op de tekening is de volgorde van de drie sensoren als je voor de auto staat.
Meest linkse connector - Violet - hier zitten twee roodgroene draden aan. Dit is de AC high pressure sensor. Deze schakelt de compressor uit bij te hoge druk in het systeeem. Deze heeft geen invloed op de fan.
Middelste connector - grijs - met een zwarte en een zwartblauwe draad lowspeed sensor, niet zeker of deze druk of temperatuur gestuurd wordt.
Rechtse connector - bruin - met een zwarte en een zwartwitte draad highspeed sensor, idem
Volgens schema:
- De fan gaat lowspeed draaien wanneer er aarde komt vanaf of de lowspeedsensor of vanaf de ECU adhv de motortempsonde boven xx graden.
- De fan gaat highspeed draaien wanneer er aarde komt vanaf of de highspeedsensor of vanaf de ECU adhv de motortempsonde boven xx++graden.
Dit klopt met het gedrag van de fan welke ik bij mijn lpt waarneem. Geen relatie met buiten of omgevings temperatuur.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Over de violetkleurige schrijf je 'geen invloed op de fan'.
Toen ik dit weekend echter de stekker van deze connector aftrok, begon de fan direct te blazen en hield ook niet meer op.
Dat snap ik dus niet. Mede omdat de fan bij een uitgeschakelde compressor en koude motor ook niet zo moeten aanslaan.
Raadsel?
Dank voor je input,
Joost

- André Struis
- Nieuw lid
-
Al die sensoren(pressostaten) onderin de condensor bepalen dus alleen maar het toerental van de "fan"!!!
Wat een onzin.
Ik zou zeggen: pressostaat op de droger schakeld de compressor koppeling aan/uit
- airco aan = fan op laag toerental.
- retour koelvloeistof temp ^ + 70 klein nulletje C = fan laag toerental
- retour koel vloeistof temp ^+ 90 klein nulletje C = fan hoog toerental
en een schakelaar op het dashboard waarmee ik alles kan overschrijven, dwz m'n fan op volle snelheid kan laten draaien wanneer ik een file of berg/heuvel aan zie komen.............
De verdamper bepaald hoeveel warmte er uitgewisseld wordt tov de buitenlucht..........
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Ok, het was laat maar wel opletten
struis schreef :
Al die sensoren(pressostaten) onderin de condensor bepalen dus alleen maar het toerental van de "fan"!!! Staat er niet
Wat een onzin.
Ik zou zeggen: pressostaat op de droger schakeld de compressor koppeling aan/uit plus de conditie van de AC highpressure sensor deze twee staan nl in serie
- airco aan = fan op laag toerental. Klopt niet fan gaat pas aan als de lowspeed sensor doorschakelt
- retour koelvloeistof temp ^ + 70 klein nulletje C = fan laag toerental
- retour koel vloeistof temp ^+ 90 klein nulletje C = fan hoog toerental
en een schakelaar op het dashboard waarmee ik alles kan overschrijven, dwz m'n fan op volle snelheid kan laten draaien wanneer ik een file of berg/heuvel aan zie komen............. He heb ik ook op mijn handgeschakelde airco geinstalleerd
De verdamper bepaald hoeveel warmte er uitgewisseld wordt tov de buitenlucht..........
JJager schreef :
Over de violetkleurige schrijf je 'geen invloed op de fan'. Volgens schema en mijn ervaring wordt deze alleen gebruikt voor aansturing compressor
Toen ik dit weekend echter de stekker van deze connector aftrok, begon de fan direct te blazen en hield ook niet meer op.
Dat snap ik dus niet. Mede omdat de fan bij een uitgeschakelde compressor en koude motor ook niet zo moeten aanslaan.
Raadsel? klopt
Het makkelijkste onderzoekspunt is het relais. Test onder welke condities de plus en de min sturing op het relais gegeven wordt.
Mogelijke verdachten: bekabelingsfout of programmafout control module deze krijgt nl een signaal wanneer de compressor ingeschakeld is. (Hoe de compressor uitgeschakeld wordt bij bijvoorbeeld vol vermogen blijkt niet uit het schema). Wie weet geeft het controlmodule(CMM of MFI) de aarde af via poort 11 - witzwart waardoor de fan highspeed gaat draaien.
Dit is te meten bij het relais. Trek daarbij de highspeed sensor los om zeker te stellen dat deze niet de aarde veroorzaakt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
...dat er nog steeds mensen meedenken. Alle input gaat in een 'dossier' dat uiteindelijk moet leiden tot een oplossing
Ik trek ondertussen nog even mijn eigen koers, lekker eigenwijs tussen experts als Bas, Adrian en Struis, op basis van een eerder vermoeden dat er een buitentemperatuursensor zou moeten zijn. Ik citeer even uit de documentatie van Volvo over het ECC systeem:
Outer temperature sensor: the ambient temperature sensor, which is mounted on top of the blower housing, measures the temperature of the inlet air.
Engine cooling fan control: The engine cooling fan (FC) is switched in as normal by closure of the thermostat in the radiator. <u>The FC can however be engaged via de ECC control module</u>. The FC is then controled by speed, ambient temperature and by whether or not the compressor is engaged. When the A/C is engaged, the FC is <u>also controlled by two pressure switches</u>, one for low speed and one for high speed.
Example: the FC will start when temerature <u>measured by the sensor on the blower housing</u> is at least 28 degrees and the vehicle speed is less than 15 km/h and the compressor is engaged.
The FC will not start even if the temperature exceeds 28 degrees and the vehicle speed is less than 15 km/h, if the compressor is not running.
Nu nogmaals mijn drie klachten: fan blaast continu als ik de A/C uitschakel, fan schakelt altijd in als de snelheid onder 15 km/u komt bij ingeschakelde A/C en als ik de knoppen van de aanjager en luchtverdeling van 'aut' afhaal, dan gaat de fan blazen.
Als nu iemand weet te vertellen dat die buitentemperatuurmeter er bij mij niet opzit, heb ik 't voor niets overgetypt. Feit is wel dat de klachten veel overeenkomst vertonen met de functie van deze sensor. Het fan-relais en het bedieningspaneel van de airco zijn vervangen, echter zonder resultaat.
Graag uw reactie.
Joost

- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Joost,
Interessant. Weet je bij welk model en modeljaar deze info behoort?
Verwarring is ontstaan over de buitentempmeter. De hier besproken ambient tempsensor is in de discussie verward met de buitentempsensor die de buitentemp weergeeft op het display in het dashboard. Een FC heb ik nog niet gedemonteerd, heel goed mogelijk dat deze ambient sensor hier in zit. Zoals eerder gesuggereerd.Deze sensor moet dan wel info kunnen geven aan het controlmodule voor de te volgen logica verderop.
as normal by closure of the thermostat in the radiator Deze heb ik nooit op een 900 gezien, ook niet in een schema.
The FC will not start even if the temperature exceeds 28 degrees and the vehicle speed is less than 15 km/h, if the compressor is not running. Deze controle blijkt niet uit het 95 schema waar er maar een draad van controlmodule naar relais FC gaat. Deze moet wel gebruikt worden onder alle condities wanneer de motortemp te hoog dreigt te worden. (Wordt bij de 900 nl niet door een sensor in de radiateur gedaan.)
Extra funktie komt vaak bij het oplopen van de modeljaren. Ook met een onjuiste configuratie van componenten kun je fouten krijgen. Het lijkt erop dat de programma funktie van het controlmodule is uitgebreid. Je kunt met Vadis uitzoeken of de componenten in de loop van jaren gewijzigd zijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Trek nog een sensor uit de kast.
Outer temperature sensor: the ambient temperature sensor, which is mounted on top of the blower housing, measures the temperature of the inlet air.
Dit is dus de sensor die de inlaattemperatuur meet, voor de lucht je luchtinlaat binnen komt.
Dikke kans dat ie onder de paravan zit, net boven de luchtinlaat van de blowermotor, zoals al vermeld staat. Duidelijk een ECC component dus.
Mijn 164 heeft hem trouwens wel, gewoon in een gat in het plaatwerk in de wielkuip geprikt, maar dit terzijde.
Het is echt de grootste onzin, dat de sensor van de digitale-buitentemperatuurmeter in je dashboard ook maar iets met enig meetsysteem in de auto te maken heeft, laat staan dat het ergens op van invloed is.
Ter ondersteuning, de volgende test.
<div align="left">
- Ga in de auto zitten en zet het contact aan.
- Constateer dat er linksonder in de tellerbak een groen stripje verschijnt, van ong 1 bij 4 cm, waarop staat hoe warm het buiten is (of hoe koud)
- Zet je contact weer af, en trek de sensor los. Dit is de sensor die in het opstaande randje in het rooster geklikt zit, waarvan Mathy op de sleuteldag opmerkte dat je een buitentem.meter moest hebben. Als je de grille weghaalt, zie je hem rechtsonderin zitten in het plastic van je bumper geklikt.
- Ga weer in de auto zitten en zet hem weer op contact. Buiten is het nu -188C en het vriest want het lampje brandt ook.
- Die sensor die je dus los haalde, is de sensor voor de buitentemperatuurmeter. Deze heeft niets (echt helemaal niets) te maken met die drieonderaan de radiateur.
</div>
<div align="left">
</div>
<div align="left">
Maar gelukkig is voor eigenwijsheid nog nooit iemand opgepakt......
</div>
<div align="left">
Dus ga gerust je gang. Meer schemas hebben, ter bewijs?
</div>
<div align="left">
</div>
<div align="left">
De 3 sensoren linksonderin de radiateur zijn alledrie druksensoren die sluiten bij hoger wordende druk. Maakcontacten dus, zo blijkt ook uit het schema.
</div>
<div align="left">
</div>
<div align="left">
Het FAN-circuit zelf: Ik kon bij de wagen van daalderop NERGENS ontdekken, dat de ECC en de motortemperatuur op enigerlei wijze aan elkaar hangen. Het FAN-relais heb ik liggen. Daar staat gewoon prik op, prik-uit voor de fan op half en volle kracht, en twee voelerdraden(ja, inderdaad, die van de RECHTER twee druksensors).
</div>
<div align="left">
That's it.
</div>
<div align="left">
Ook dit blijkt uit het schema.
</div>
<div align="left">
Als je aan de twee voelerdraadjes massa legt slaat de fan aan. Afhankelijk van welke draad je pakt, hoog of laag toerental. Volgens mij stond dat hierboven ook al vermeld.
</div>