ABS lampje brandt niet meer...

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2011 00:30 #1312188 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Exact hetzelfde
Bij mij ging de laatste jaren regelmatig het ABS lampje aan. Meestal was de motor uitzetten en opnieuw starten voldoende om het lampje weer uit te laten gaan. Omdat het vaak om-en-om was dacht ik nog even aan een relais.
De laatste twee weken werd het echter steeds heftiger met het aanfloepen van het lampje. Eigenlijk continu aan. Vervolgens merkte ik dat de snelheidsmeter ook wat ging schommelen en erger nog de CruiseControl sloeg steeds uit. Toen werd het tijd om er eens iets te gaan doen.
Na de observatie dat de snelheidsmeter steeds even terugviel na een hobbel was het vermoeden van een kabelprobleem gerezen. De CC slaat uit omdat de unit "ziet" dat de snelheid plotseling 20km/u terugvalt. Ik merkte ook dat de CC niet meer vloeiend werkte maar een beetje onrustig werd.
Zaterdag maar eens even met de achterkant omhoog en het stekkertje op de sensor losgemaakt. Eén van de polen bleef achter op de sensor en de draadresten die achterbleven waren helemaal zwart: dat leek het probleem te zijn.
De kabel had nog voldoende ruimte en dus konden de aders ingekort worden.  Na het repareren en terugplaatsen van de stekker bleef het ABS-lampje uit en doen de snelheidsmeter en CC het weer zoals Volvo het ooit bedoeld had

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam