Motor wordt niet snel warm...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2005 20:10 #1123546 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic temperatuur
Dat-ie alleen in de file zo koud wordt zou erop wijzen dat de "nieuwe" visco fan ook niet helemaal okselfris meer is. Een "normale" auto kent juist oplopende temperatuur in de file. Echt licht liep-tie nou ook weer niet, al was het stukken beter dan de fan die er eerst op zat. Maarja, de thermostaat zal ook vast wel meespelen, die sluit misschien ook niet 100%.

Met de Xant heb ik het omgekeerde probleem ; op de grote weg haalt ie de 60 graden nog niet eens in dit koude weer, in de file gaat ie wel omhoog tot de normale waarde. Maarja, daar zit een electrische fan op, die dus niet aanslaat. En een kachel die aan 55 graden koelvloeistof ook genoeg heeft om de auto voldoende warm te stoken :D Bij die auto dus geen twijfel: dat ligt aan de thermostaat. Komt wel bij het kleppen stellen... en anders ook daar maar een jaren '60 thermostaat voor bouwen.

Marcel
'87 744 Turbo, B200ET

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2005 20:30 #1123548 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ben blij.

Zo te zien ben ik niet de enige met dit probleem. Ook bij mijn turbodiesel wordt het niet erg warm binnen. Heb de kachelradiateur al doorgeblazen, olie vervangen in de viscokoppeling (draaide op volle toeren mee had ik het gevoel), van binnen een klepje iets afgesteld en ook een stuk radiator afgedekt. Nog wordt de retourleiding vanaf de radiateur tot aan de thermostaat niet echt warm. Geen circulatie of een te grote koelcapciteit dus. Ik denk er aan de viscoventilator deze winter er af te halen. En de thermostaat is al een nieuwe. Verder vraag ik mij af of de elektronische regeling wel goed werkt. Maar ja de winter is al bijna voorbij.
Johan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2005 20:44 #1123552 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Omgekeerde probleem

Bij mijn recent aangeschafte TDic heb ik bijna het omgekeerde probleem. De motor wordt goed warm, koelvloeistofmetertje staat ongeveer halverwege. Het rare is dat het expansievat koud blijft. Is dat ook de thermostaat?
Gr. Siebren

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2005 23:07 #1123561 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Temperatuur
Ik had ongeveer zo'n probleem met mijn 940 GL. Hierbij bleek dat de dop van het overloop reservoir kapot was, waardoor mijn termostaat niet goed kon funktioneren, en dit veroorzaakte de temperatuurproblemen. Hierdoor ging later mijn termostaat kapot. De oplossing was een nieuwe dop van de sloop voor Euro 2, en een nieuwe termostaat voor Euro 19,85. Einde probleem.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2005 14:21 #1123609 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Siebren, Nieuwe auto erbij?
Siebren,
Nieuwe auto erbij? Er is niet veel circulatie in het expansie vat maar wel wat. De temperatuur moet ook hier oplopen, gelijk aan de temperatuur in de bovenkant van de radiateur.
Haal de dop eraf, knijp in de onderste radiateurbuis en kijk of het vloeistof niveau omhoog komt.
Is de onderstebuis van het expansie vat niet verstopt? Anders deze slang doorblazen. Blaas ook de dunne
slang naar de bovenkant van de radiateur door. Kontroleer ook de twee ventielen in de dop van het expansie vat. Een is voor het aanzuigen van lucht bij afkoeling, de ander is een overdruk ventiel. Is de motor warm dan behoort er druk op het koelsysteem te staan(voor kookpunt verhoging).

Johan,
Het lijkt toch op een thermostaat die open blijft staan. Ook al is die nieuw.
Kontroleer in een pannetje of de thermostaat pas open gaat, wanneer de eerste belletjes vanaf de bodem vertrekken.
En of de thermostaat wel weer direkt sluit bij het zakken van de temperatuur.
Ook al heb je nog zoveel koeling op het cirquit van de radiateur. Het cirquit van motor en kachel moet direct zo snel mogelijk warm worden, bij een goed werkende thermostaat. Viscose fan verwijderen is de verkeerde keus. Dat ding draait altijd mee. Bij een radiateur onder de 40 graden mag er geen sterke luchtstroom vanaf komen. Welke olie heb je erin gedaan?

Adrian
740 91 D24 M47 airco 489k
940 96 B230FK AW71L ecc 119k

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2005 21:02 #1123634 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad

Adrian,
Ik heb inderdaad een auto erbij gekocht voor woon-werkverkeer. Ik vond het zonde van mijn mooie 740 turbo 16v en enigszins kostbaar. Als dagelijkse auto heb ik nu een 740 GLE TDic (oude neus) en ik moet zeggen dat dat erg goed bevalt. Wat een heerlijke auto! Helaas geen automaat, zoals mijn vroegere 760, maar wel een 80 litertank!
Ik zal dit weekeinde eens goed de tijd nemen om het �©�©n en ander onder de motorkap te bekijken. Er staat trouwens wel druk op het expansievat, maar niet enorm veel. Het koelwater blijft echt koud. Gelukkig loopt de temperatuur van de motor niet te veel op, zover ik kan zien op de koelvloeistoftemperatuurmeter.
Bedankt voor de tips.
Gr. Siebren

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2005 23:13 #1123650 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic winterkapje

Het kartonnetje doet me een beetje denken aan het welbekende winterkapje van de 2CV. Eenvoudige oplossing voor wintertenen (v/d bolide) zeg maar. Briljant toch eigenlijk!

(hoi Adrian, groetjes van je stiefnichtje uit Rotterdam)

Maxx. Laadvermogen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2005 23:42 #1123875 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic waar?
Heel stomme vraag, maar na wat berichten door te hebben gelezen ben ik er ook achter dat ik een termostaat probleem heb. Ik ben een beginnend sleutelaar, nu is mijn vraag. Waar vind ik de termostaat groeten Jelle

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-12-2005 11:38 #1123890 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic thermostaat en twee vragen
Voor een benzine motor: Volg de dikke buis van de bovenkant radiateur naar het motorblok.
Voor een diesel motor: Volg de dikke buis van de onderkant radiateur naar het motorblok.
Deze komt uit op het thermostaathuis.
Er is een thermostaatkit van 87 en van 92 graden voor een benzine versie.
Wie weet wanneer welke gemonteerd wordt?
Eerst even de koelvloeistof aftappen voordat je het huis eraf schroeft.
Op de diesel zit er een handige aftapkraan.
Op welke manier tap je het handigst de koelvloeistof af van een benzine motor?

Adrian
740 91 D24 M47 airco 489k
940 96 B230FK AW71L ecc 119k

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-12-2005 12:01 #1123891 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Aftappen koelvloeistof

Op een "jonge" 940 (zoals jouw (en mijn) malm�¶) zit een aftapkraan op de radiator (als je voor de auto staat: linksonder). Is lastig te vinden maar is te herkennen aan een zeskant plastic busje dat uitsteekt

Moderators: Jerry Stam