Volvo 340GL Koppeling probleem?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-12-2009 11:58 #808635 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340GL Koppeling probleem?
Misschien ook handig om uit te proberen: gebruik je bergrem. Ga rijden, laat het gas los en ongeveer 30 meter voor je stilstaat de bergrem inschakelen. Hij schakelt dan geforceerd terug. Als je stilstaat, staat hij in zijn laagste versnelling. Vervolgens bergrem uitzetten, en weer proberen weg te rijden. Als hij dan meteen oppakt zonder hoge toeren zit het volgens mij in het vacuumsysteem.
Hou de snelheden wel laag als je de bergrem gebruikt..... dus niet inschakelen bij 100 per uur, maar pas als je minder dan dertig rijdt.....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-12-2009 12:20 #808637 door V300 register
@Mike oke goeie tip, maar als je dan wel hoge toeren maakt tijdens het wegrijden met de bergrem net uit, is het sowieso de koppeling of kan het nog iets anders zijn?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-12-2009 14:01 #808648 door V300 register
de bergrem en het vacuumsysteem van de koppeling zijn 2 volledig los staande systemen.

je kunt eea testen door met lopende motor de slang naar de balg bij de koppeling los te halen. deze mag in R en D niet zuigen, en hoort in P en N wel te zuigen. Ook gaat deze zuigen in R en D zodra je de knop op de pook induwt.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2009 15:03 #808653 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Volvo 340GL Koppeling probleem?
Dus hij zuigt de koppelingsplaat van het vliegwiel af?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-12-2009 18:22 #808677 door V300 register
@AvdAkker Ik heb het testje gedaan met de ingedrukte pook knop wegrijden en dat lukte niet. Als ik vanuit stilstaande positie de knop indruk en weg rij, dan is het alsof die in de vrij staat. Hij maakt veel toeren maar komt niet vooruit.
Is dit een doorslaggevende conclusie?

@mike Ik probeerde ook een test met de bergrem, maar of ik doe het niet goed, maar ik merkte weinig verschil.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2009 18:30 #808679 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Volvo 340GL Koppeling probleem?

jeroen85;127160 schreef : @AvdAkker Ik heb het testje gedaan met de ingedrukte pook knop wegrijden en dat lukte niet. Als ik vanuit stilstaande positie de knop indruk en weg rij, dan is het alsof die in de vrij staat. Hij maakt veel toeren maar komt niet vooruit.
Is dit een doorslaggevende conclusie?

jaaa geweldig! dat geeft aan dat het probleem in de koppeling zit en dat je zo snel mogelijk dit: forum.volvo300club.nl/showthread.php?p=126743#post126743 mag gaan doen.

met een beetje pech kom je bij het uitrekenen van de dikte voor de nieuwe plaatjes op een negatief getal (dus zonder plaatjes), in dat geval moet je een nieuwe koppeling bestellen..

het is overigens wel wijs om als alles weer juist werkt om de diagnosetest bij het emvk door te lopen; ik heb wel eens meegemaakt dat een "servicemonteur" op en terugschakel slang verwisselde en de bergremschakelaar doorverbond had. effect: proffesioneel slippende koppeling

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-12-2009 22:52 #808718 door V300 register
@Jeroen85 ivm @mike; dat komt dus omdat die beiden niks met elkaar te maken hebben :+ beetje foute tip, maar: goed bedoeld!

Als je met het indrukken van de pook helemaal niet meer weg komt is het inderdaad de koppeling die "op" is.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-12-2009 00:23 #808733 door V300 register
Kun je als je een koppeling vervangt dit ook zonder brug doen? En zo ja hoe? Met op rij bogen voor alleen? Of mag je de steun ook onder de balk van de motor zetten?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-12-2009 00:28 #808734 door V300 register
je kunt het inderdaad doen op oprijbrugjes.

wel moet je een goede manier verzinnen om er onder te kunnen terwijl de motor aan de achterkant ondersteund wordt.
een goede mogelijkheid is het gebruik van het hijsoog aan de achterkant van de cilinderkop. deze moet je dan met een ratel oid aan een balkje maken wat op de binnenschermen/voorpoten kan steunen.

normaal zet je een auto op de brug en zet je een transmissiekrik of een vaste steun onder het carter.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-12-2009 00:40 #808736 door V300 register
Bedankt! Ik had liever dat hij onder de motorsteun kon maar volgens mij is deze niet zo stabiel, is mijn idee. Met op rijbogen heb je eigenlijk twee man nodig die er een voet tegen aanzetten. Voor zit eigenlijk niks toch waar je assteunen onder kunt zetten...

Even voor de leek samenvatten koppeling vervangen verkort: Startmotor demonteren, accukabel los, voorste motorsteunen eruit aandrijfas eruit, moter steunen met steuntjes, heel het koppelingshuis los halen en nieuwe koppeling monteren opletten op vulplaatjes en afstand. Is het echt zo simpel als ik denk, of is het veel moeilijker. Dit is wat ik begrepen heb op het forum hoe het ongeveer zou moeten.

Mocht de plaat echt op zijn, kun je ook een tweedehandse regelen. Een nieuwe van ebay werkt soms ook. En die zijn echt goedkoop als je er 1 kan vinden!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC