Volvo 340GL Koppeling probleem?
- V300 register
- Verbannen
-
Hou de snelheden wel laag als je de bergrem gebruikt..... dus niet inschakelen bij 100 per uur, maar pas als je minder dan dertig rijdt.....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
je kunt eea testen door met lopende motor de slang naar de balg bij de koppeling los te halen. deze mag in R en D niet zuigen, en hoort in P en N wel te zuigen. Ook gaat deze zuigen in R en D zodra je de knop op de pook induwt.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
Is dit een doorslaggevende conclusie?
@mike Ik probeerde ook een test met de bergrem, maar of ik doe het niet goed, maar ik merkte weinig verschil.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
jeroen85;127160 schreef : @AvdAkker Ik heb het testje gedaan met de ingedrukte pook knop wegrijden en dat lukte niet. Als ik vanuit stilstaande positie de knop indruk en weg rij, dan is het alsof die in de vrij staat. Hij maakt veel toeren maar komt niet vooruit.
Is dit een doorslaggevende conclusie?
jaaa geweldig! dat geeft aan dat het probleem in de koppeling zit en dat je zo snel mogelijk dit: forum.volvo300club.nl/showthread.php?p=126743#post126743 mag gaan doen.
met een beetje pech kom je bij het uitrekenen van de dikte voor de nieuwe plaatjes op een negatief getal (dus zonder plaatjes), in dat geval moet je een nieuwe koppeling bestellen..
het is overigens wel wijs om als alles weer juist werkt om de diagnosetest bij het emvk door te lopen; ik heb wel eens meegemaakt dat een "servicemonteur" op en terugschakel slang verwisselde en de bergremschakelaar doorverbond had. effect: proffesioneel slippende koppeling
- V300 register
- Verbannen
-
Als je met het indrukken van de pook helemaal niet meer weg komt is het inderdaad de koppeling die "op" is.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
wel moet je een goede manier verzinnen om er onder te kunnen terwijl de motor aan de achterkant ondersteund wordt.
een goede mogelijkheid is het gebruik van het hijsoog aan de achterkant van de cilinderkop. deze moet je dan met een ratel oid aan een balkje maken wat op de binnenschermen/voorpoten kan steunen.
normaal zet je een auto op de brug en zet je een transmissiekrik of een vaste steun onder het carter.
- V300 register
- Verbannen
-
Even voor de leek samenvatten koppeling vervangen verkort: Startmotor demonteren, accukabel los, voorste motorsteunen eruit aandrijfas eruit, moter steunen met steuntjes, heel het koppelingshuis los halen en nieuwe koppeling monteren opletten op vulplaatjes en afstand. Is het echt zo simpel als ik denk, of is het veel moeilijker. Dit is wat ik begrepen heb op het forum hoe het ongeveer zou moeten.
Mocht de plaat echt op zijn, kun je ook een tweedehandse regelen. Een nieuwe van ebay werkt soms ook. En die zijn echt goedkoop als je er 1 kan vinden!