Volvo 340GL Koppeling probleem?

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-11-2009 17:03 #629760 door V300 register
Volvo 340GL Koppeling probleem? is gemaakt door V300 register
Hallo,

Ik zal me eerst even voorstellen, ik ben Jeroen woon in Groningen, nieuw op dit forum en helemaal gek van de 340.

Daarom heb ik er een aangeschaft. Het is een 340GL Vario uit 1985 44.000 op teller. Ik heb de auto nog maar net, maar heb het gevoel dat de koppeling doorslipt. Dit komt omdat hij bij het wegrijden veel toeren moet maken om vooruit te komen. Pas als hij een beetje op gang is gekomen 'grijpt hij wel aan'.

Zelf ben ik niet heel erg technisch, ik kan de olie verversen maar daar houdt het wel een beetje bij op.

Is het nodig om de koppeling te vervangen, of kan hij worden gerepareerd? Is het nodig om een specialist te zoeken, of weten de meeste garages wel hoe dit werkt.

Ik zal binnenkort even wat foto's erop zetten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2009 17:12 #808453 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Volvo 340GL Koppeling probleem?
Hoi Jeroen, welkom hier!

Je moet je koppeling regelmatig afstellen. er doen fabeltjes de rondte dat de koppeling van een vario dit automatisch doet, maar dat is dus niet zo.

Er zijn hier genoeg variofielen die je op basis van een goede omschrijving zo kunnen vertellen wat er mis is. Ze zullen zich hier waarschijnlijk snel melden.

Gebruik alvast even de zoekfunctie, dan vind je wel een paar succesverhalen terug.

Als je foto's hebt, open dan een showroomtopic in het showroomforum. Daar kun je jezelf en je auto goed voostellen. Dan kun je daar je ervaringen en problemen in posten en ontstaat er geen wildgroei van topics met foto's en problemen van dezelfde auto.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-11-2009 17:36 #808455 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340GL Koppeling probleem?
Er zit waarschijnlijk ook nog gewoon de eerste koppeling in. Als die nooit is bijgesteld heeft dat volgens mij ook weinig zin als die echt bijna op is.

Dan moet er dus een nieuwe in... Jammer dat je dat niet merkte VOOR de koop. Ik had het nog neergezet bij aankooptips riemen en koppeling. Maar ik had niet verwacht dat die al op zou zijn. Ik hoop dat je er niet te veel voor hebt betaald. Laat iemand van de vc3 club de diagnose anders stellen. Er zijn er genoeg die dat kunnen maar ik vrees dat je wel een beetje ver weg woont. Mocht je naar hun toe kunnen rijden lijkt het me geen probleem. Ik ga hier geen mensen neer zetten die dat zouden kunnen eventueel ik neem aan als ze dit lezen dat ze dan wel contact met jouw zoeken.

Mocht het de koppeling echt zijn heb je een nieuwe nodig. Deze cvt koppeling bestaat uit een toplager een klein rond gevalletje een druklager, een drukgroep en een plaat. Kosten schrik niet rond de 250 a 300 euro! (alleen voor die spullen) dit zijn wel de nieuw prijzen dus mocht de koppeling idd stuk zijn regel een 2e handse. Bij de dafhobby verkopen ze nieuwe gerviseerde koppelingen. Geloof dat je dan met alles erbij 220 euro kwijt bent.

Let erop als je er een koopt dat het een vario koppeling is, en geen handmatige. Deze laaste worden nog heel veel aangeboden in tegenstelling tot de vario.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2009 20:23 #808480 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Volvo 340GL Koppeling probleem?
zit er verschil in toeren tussen de knop bovenop de pook ingedrukt houden en wegrijden en zonder die knop in te drukken wegrijden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-11-2009 09:44 #808509 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340GL Koppeling probleem?
Bedankt voor de reacties, ik vraag me af of de koppeling ooit is bijgesteld. Hij is wel van de eerste eigenaar geweest, maar aan de boekjes valt niet veel af te lezen. Ik heb de auto voor 800 euro aangeschaft, dit leek me toch wel een redelijke prijs. @Markvictor is die 220 euro alleen voor de onderdelen? Zijn er ook bedrijven in de buurt van Groningen die een vario-koppeling kunnen vervangen?

Ik zal toeren verschil nog even checken. Wat zou dit betekenen? Ik zal ook een showroomtopic aanmaken:yeah:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-11-2009 10:31 #808515 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340GL Koppeling probleem?
Dat moet je maar aan Anjo vragen, maar ik denk dat het te maken heeft dat je dan de ontkoppelaar indrukt van je wagen en dus een ander toerental zal moeten hebben.

Wellicht is het helemaal niet de koppeling! Door een garage laten doen is al gauw 500!!! euro, ja die 220 is alleen voor onderdelen. Je kunt een advertentie plaatsen voor een goede tweedehandse.

Als je nog eens 500 euro moet betalen plus die 800 is die wagen eigenlijk te duur geweest. Voor dat geld mag die toch wel ongeveer 1 jaar geen grote problemen hebben zou ik zeggen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-11-2009 10:42 #808516 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340GL Koppeling probleem?
Dat is balen Jeroen. Aan de andere kant hoop ik dat je een auto met een harde carrosserie hebt gekocht; dat is toch een stuk minder makkelijk vervangbaar dan een koppelingsplaat.

Om je een indicatie te geven van de kosten van de onderdelen:
- plaat 70 euro (+ 20 statiegeld)
- drukgroep 100 euro (+ 30 statiegeld)
- druklager 60 euro
- lager koppelingshuis 15 euro

Dat zijn de onderdelen die ik heb besteld bij Dafhobby. Als er geen vervolgschade is opgetreden door de versleten koppeling (drukgroep beschadigd) dan zou je al voldoende moeten hebben aan een nieuwe plaat. Voor die 70 euro (waarvan je dus nog eens 20 terugvangt als je je oude terugstuurt) zou ik in ieder geval niet gaan tobben voor een tweedehandsje. Bovendien is de kans aanzienlijk dat je er nooit meer een hoeft te vervangen; met regelmatig onderhoud kun je er zo 150.000 tot 200.000 km verder mee.

In het subforum Garagescene zijn al twee topics geplaatst die direct van doen hebben met onderhoud aan en vervanging van een koppeling, om een idee te geven van het werk dat ermee gemoeid is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-11-2009 10:58 #808518 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340GL Koppeling probleem?

Markvictor;126979 schreef : Als je nog eens 500 euro moet betalen plus die 800 is die wagen eigenlijk te duur geweest. Voor dat geld mag die toch wel ongeveer 1 jaar geen grote problemen hebben zou ik zeggen.


Wat vind je dan een schappelijke prijs? Als je doel is om op een schoenveter auto te rijden dan is 800 euro ook met een goede koppeling duur. Als je de dagwaarde van een auto inschat op twee kratten bier dan is het uitvoeren van een grote beurt ook al 'duur'. Mijn auto heeft me 2,5 jaar geleden ook 700 euro gekost met slechts een maand apk en een lekke radiateur. Er zit inmiddels een veelvoud van dat bedrag aan onderhoud in. Maar als ik volledig zorgenvrij had willen rijden, had ik een nieuwe Panda moeten kopen. In plaats van het onderhoud zou je dan moeten dokken voor de afschrijving terwijl je de nieuwprijs ad 9.000 euro dan nog zou moeten afbetalen. Ik dacht dat we hier inmiddels wel af waren van het idee van 'de Volvo 340 als wegwerpkar'.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-11-2009 11:13 #808519 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340GL Koppeling probleem?
500 euro! Wat een bedragen.. Dan wordt het idd wel aan de dure kant voor een auto van 800 euro. Gelukkig is de auto wel hard en bijna roestvrij.

Ik moet nog maar even goed constateren wat het probleem precies is. Misschien valt het dan allemaal wel reuze mee:halo: Is het trouwens nodig om een specialist te zoeken die het kan maken, of kunnen de meeste auto garages dit wel.

Ik zal de topics over onderhoud aan de koppeling ook maar even goed doorlezen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-11-2009 11:16 #808520 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340GL Koppeling probleem?
Ik kan er eventueel 1 van een dealer krijgen voor 230. Ik heb namelijk mijn eigen set van ebay nog als reserve. Deze set van 230 is niet in mijn bezit maar ik ken een garage die er nog 1 heeft. Deze set bestaat uit druklager, drukgroep, toplager en plaat. Geen statiegeld!!!! Cvt koppeling, geen handgeschakeld. Deze laaste kun je al voor minder dan 100 nieuw krijgen.

Ik weet overigens niet of die hem zo maar aan iedereen verkoop anders zou ik hemzelf moeten halen. Volvo orgineel. Elk onderdeel is ingepakt in een volvo verpakking. Ik heb de set toen gezien omdat hij mij aangeboden werd, maar waarom zou ik hem nemen als ik al 1 reserve koppeling heb.... Maar goed een goede tweedehandse kan ook he!

Ja het is waar, de tijden van goedkoop rondrijden met een 340 is voorbij. Nu komen de echte liefhebbers. En ik reken me daar zelf ook echt onder. Ik weet bijna zeker, dat ik een van de rotste 340,ers heb opgeknapt. Kokerbalken onder, complete kokerbalk bestuurderskant, 2 wielkasten rot, de helft van de wagen compleet overgespoten. Nee nee. Ik doe hetzelf ook veel geld er in steken. Ik vind het alleen jammer als iemand een wagen koopt voor 800 waar meteen iets mee is. Dan heb ik zoiets van eigenlijk zou die toch een jaar of x aantal maanden weinig groot gezeik moeten hebben.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD