Volvo 340GL Koppeling probleem?
- V300 register
- Verbannen
-
Niels;126982 schreef : Wat vind je dan een schappelijke prijs? Ik dacht dat we hier inmiddels wel af waren van het idee van 'de Volvo 340 als wegwerpkar'.
Ik heb ook geen oldtimer gekocht om goedkoop te rijden. Vooral omdat ik het leuk vind. Als ik volledig zorgeloos wil rijden had ik een toyota starlet moeten kopen. Al hoewel daar ook van alles aan stuk kan gaan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
@ jeroen, het kan zijn dat de klep van het koppeling hulpsysteem blijft hangen (electrisch of vacuum)
als je NOG meer toeren moet maken terwijl je met ingedrukte knop weg rijd dan zit het hoogstwaarschijnlijk in de koppeling, is dat niet het geval dan is het tijd om het een en ander even door te meten en 't vacuumsysteem controleren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
de foto's voor de afstelling (en dus ook controle) van de koppeling staan in dit topic:
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=5593
met name de 6e foto.
Die foto kun je bij iedere 340 CVT nemen zonder 1 schroefje te demonteren.
Je ziet aan de hand van de eerste foto's snel genoeg of er aan beide kanten van de koppelingsplaat nog (voldoende) voering zit.
als aan 1 of beide kanten geen, of nog maar een heel dun laagje voering zit, hoef je al niet verder te sleutelen en kun je eerst rustig op zoek naar een nieuwe set. Doorrijden zou ik in dit geval zeker afraden omdat iedere keer optrekken de doodklap kan zijn voor het laatste stukje koppeling wat nu nog resteert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
jeroen85;126983 schreef : 500 euro! Wat een bedragen.. Dan wordt het idd wel aan de dure kant voor een auto van 800 euro. Gelukkig is de auto wel hard en bijna roestvrij.
Mijn ervaring is dat de 340 een dankbare auto is (behalve die van Niels...) Wat je er in onderhoud insteekt, geeft ie je ruimschoots terug.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Lucluc;127013 schreef : Mijn ervaring is dat de 340 een dankbare auto is (behalve die van Niels...) Wat je er in onderhoud insteekt, geeft ie je ruimschoots terug.
Dat is goed om te horen Lucluc

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
De koppelingsplaten, hopelijk kunnen jullie hier iets aan zien :wtf2:
Hier de grote afbeelding:
twitpic.com/rmdwn/full
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
heb je al geprobeerd of het wel of geen verschil maakt als je met de knop bovenop de selectiepook ingedrukt wegrijd?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
waar op de foto de voelermaat in gestoken was, moet je eigenlijk wat verder 'de hoek om kijken'
dit kan evt met een spiegeltje
Ik snap nog steeds niet waarom dat gat in de balk van het subframe niet effe zo gemaakt was dat je er doorheen de koppeling in kon kijken. dat zou zoveel makkelijker geweest zijn....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;127084 schreef : zo kun je ze inderdaad niet veel zien, maar de goede plaats heb je al gevonden.
waar op de foto de voelermaat in gestoken was, moet je eigenlijk wat verder 'de hoek om kijken'
dit kan evt met een spiegeltje
Ik snap nog steeds niet waarom dat gat in de balk van het subframe niet effe zo gemaakt was dat je er doorheen de koppeling in kon kijken. dat zou zoveel makkelijker geweest zijn....
Dan kan je je ook net zo goed afvragen waarom ze de ruimte om de voelermaat in te steken niet bovenin het motorruim hebben gehouden! Zou een stuk makkelijker meten, want nu zit je te klooien met die balk die er in de buurt ligt!:crazy1:
Ze zijn wel meer van die dingen die beter hadden gekunnen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
denk dat het vooral ter beveiliging is dat die van boven goed dicht gemaakt is. je hebt enkel een gaatje voor het afstellen van de ontsteking.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.