Hoge Toeren

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-07-2008 23:53 #719916 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoge Toeren
enigste wat ik nog kam bedenken is restriksie mist! je kunt de carb wel zo afstellen dat ie blijft lopen maar fraai is het niet.
je hebt dan bijna geen vacuum voor de emvk en dus ook voor de variomatic.
dus meet of je wel vacuum hebt op de emvk! aan de ingang moet je stationair hoog vacuum hebben.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-07-2008 17:08 #720292 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Hoge Toeren
opgelost met resultaat

ik heb m'n eigen controles uitgevoerd en ik begon in 1e instantie te twijfelen aan het emvk, terugschakelfunctie werkte perfect maar opschakelen dee hij niet, ik heb voor de zekerheid er toen mijn tacho aangehangen waarvan ik weet dat hij goed is en toen kreeg ik netjes 12V spanning bij 1800 toeren op het emvk dus de oorzaak zou bij het spoeltje/diode moeten zitten.

emvk gedemonteerd (leuk klusje bij de oudere modellen) en even doorgemeten met de multimeter, spoeltje ok en diode overleden. nieuwe diode erin gezet en weer proberen. het werkte weer, toen het originele tacho eraan gehangen, en toen werkte het niet. tacho open, transistor doorgemeten en deze bleek ook overleden.

van het vorige emvk was de diode ook ontploft.

oftewel met een nieuwe diode van 10 cent en een transistortje van 14 cent wat we hier toevallig hadden liggen is de auto weer helemaal toppie!

trouwens 't is niet de originele bc337 transistor maar de bc637 geworden, dit houd in dat de transistor een kwartslag moet draaien om de aansluitingen te laten kloppen. maar goed, hij werkt hetzelfde en de juiste hadden we helaas niet liggen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-07-2008 20:07 #720304 door V300 register
goed resultaat Anjo! komt meestal door verwisselen van de aansluitdraden.
Hoewel ze verschillende stekkers hebben is het mij ook wel es gelukt ze te verwisselen (even niet goed opletten in het donker)in dat geval overlijden de transistor en de diode

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-07-2008 20:53 #720309 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Hoge Toeren

AvdAkker;62987 schreef : ik heb m'n eigen controles uitgevoerd en ik begon in 1e instantie te twijfelen aan het emvk, terugschakelfunctie werkte perfect maar opschakelen dee hij niet, ik heb voor de zekerheid er toen mijn tacho aangehangen waarvan ik weet dat hij goed is en toen kreeg ik netjes 12V spanning bij 1800 toeren op het emvk dus de oorzaak zou bij het spoeltje/diode moeten zitten.
...
trouwens 't is niet de originele bc337 transistor maar de bc637 geworden, dit houd in dat de transistor een kwartslag moet draaien om de aansluitingen te laten kloppen. maar goed, hij werkt hetzelfde en de juiste hadden we helaas niet liggen.

LOL, dat was Chinees voor me! Aanleg voor elektronica heb ik niet... :D

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-07-2008 21:49 #720313 door Anjo van den Akker
het hele verhaal heb ook een keerzijde, ik ree net in mn waggi door 't dorp en t was anders als anders, de auto bleef in hoge toeren hangen en thuis een en ander gecontroleerd en ook tot de conclusie gekomen dat 't waarschijnlijk in het tacho zit. door m'n eigen goede tacho te gebruiken op de emvk met de kapotte diode heb ik dus mijn tacho om zeep geholpen.. ik blijf er nog wel ff mee bezig dus, nou ff geen zin meer:cry:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-07-2008 23:08 #720322 door V300 register
Altijd een extra diode in het tachorelais maken, dan voorkom je dit probleem.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-07-2008 23:32 #720330 door V300 register
normaal wel maar als de diode in de emvk kortsluiting maakt blaas je alsnog de stuurtor er uit.
dan dus slobberkoord en een goede soldeerbout > tor vernieuwen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-07-2008 23:40 #720331 door V300 register
ik heb wel meegemaakt dat bij verkeerd-om aansluiten van de EMVK de zekering (8A) eruit klapte en de tor nog heel was :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-07-2008 21:26 #720415 door V300 register

AvdAkker;62987 schreef : ik heb m'n eigen controles uitgevoerd en ik begon in 1e instantie te twijfelen aan het emvk, terugschakelfunctie werkte perfect maar opschakelen dee hij niet, ik heb voor de zekerheid er toen mijn tacho aangehangen waarvan ik weet dat hij goed is en toen kreeg ik netjes 12V spanning bij 1800 toeren op het emvk dus de oorzaak zou bij het spoeltje/diode moeten zitten.

emvk gedemonteerd (leuk klusje bij de oudere modellen) en even doorgemeten met de multimeter, spoeltje ok en diode overleden. nieuwe diode erin gezet en weer proberen. het werkte weer, toen het originele tacho eraan gehangen, en toen werkte het niet. tacho open, transistor doorgemeten en deze bleek ook overleden.

van het vorige emvk was de diode ook ontploft.

oftewel met een nieuwe diode van 10 cent en een transistortje van 14 cent wat we hier toevallig hadden liggen is de auto weer helemaal toppie!

Wij zijn weer super blij met een goed schakelende 343.
Gisteren weer de variokappen gemonteerd en de emvk weer opgehangen. Het blijven K***rubbers maar als het eenmaal zit dan zit het mooi!
Nogmaals heel heel hartelijk dank voor deze super service van jou en je pa.
Er zal spoedig nog wat in de brievenbus ploppen:f
2 van de kleine rotdingetje vervangen en de Volvo rijd weer super op normale benzine:humor:

Ik las dat jou tacho ook ineens kapot was, gelukkig weet jij hoe te repareren en stuur mij maar de rekening voor de extra 14 cent:)

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2008 21:38 #720416 door Anjo van den Akker
mooi dat hij 't nog steeds perfect doet! :y:

mijne is inmiddels ook gerepareerd:) moet enkel een nieuwe gaskabel hebben ivm kapotte kickdownschakelaar, heb dat op 't moment ff doorgelust.

was voor mij ook een leuke ervaring om aan een 82?r vario te sleutelen!

rekening krijg je niet, onderdelen komen uit magazijn van den akker whahaha dat soort dingen hebben we pas 12/15 jaar in voorraad. ik doe in principe al het sleutelwerk zelf, maar zodra het op printplaatjes aankomt kan ik nog veel leren van m'n pa, maarja wat wil je. speciale printjes ontwerpen, maken, testen en produceren is ruim 15 jaar z'n brood geweest...

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC