Hoge Toeren
- V300 register
- Verbannen
-
je hebt dan bijna geen vacuum voor de emvk en dus ook voor de variomatic.
dus meet of je wel vacuum hebt op de emvk! aan de ingang moet je stationair hoog vacuum hebben.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
ik heb m'n eigen controles uitgevoerd en ik begon in 1e instantie te twijfelen aan het emvk, terugschakelfunctie werkte perfect maar opschakelen dee hij niet, ik heb voor de zekerheid er toen mijn tacho aangehangen waarvan ik weet dat hij goed is en toen kreeg ik netjes 12V spanning bij 1800 toeren op het emvk dus de oorzaak zou bij het spoeltje/diode moeten zitten.
emvk gedemonteerd (leuk klusje bij de oudere modellen) en even doorgemeten met de multimeter, spoeltje ok en diode overleden. nieuwe diode erin gezet en weer proberen. het werkte weer, toen het originele tacho eraan gehangen, en toen werkte het niet. tacho open, transistor doorgemeten en deze bleek ook overleden.
van het vorige emvk was de diode ook ontploft.
oftewel met een nieuwe diode van 10 cent en een transistortje van 14 cent wat we hier toevallig hadden liggen is de auto weer helemaal toppie!
trouwens 't is niet de originele bc337 transistor maar de bc637 geworden, dit houd in dat de transistor een kwartslag moet draaien om de aansluitingen te laten kloppen. maar goed, hij werkt hetzelfde en de juiste hadden we helaas niet liggen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Hoewel ze verschillende stekkers hebben is het mij ook wel es gelukt ze te verwisselen (even niet goed opletten in het donker)in dat geval overlijden de transistor en de diode
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
LOL, dat was Chinees voor me! Aanleg voor elektronica heb ik niet...AvdAkker;62987 schreef : ik heb m'n eigen controles uitgevoerd en ik begon in 1e instantie te twijfelen aan het emvk, terugschakelfunctie werkte perfect maar opschakelen dee hij niet, ik heb voor de zekerheid er toen mijn tacho aangehangen waarvan ik weet dat hij goed is en toen kreeg ik netjes 12V spanning bij 1800 toeren op het emvk dus de oorzaak zou bij het spoeltje/diode moeten zitten.
...
trouwens 't is niet de originele bc337 transistor maar de bc637 geworden, dit houd in dat de transistor een kwartslag moet draaien om de aansluitingen te laten kloppen. maar goed, hij werkt hetzelfde en de juiste hadden we helaas niet liggen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
dan dus slobberkoord en een goede soldeerbout > tor vernieuwen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;62987 schreef : ik heb m'n eigen controles uitgevoerd en ik begon in 1e instantie te twijfelen aan het emvk, terugschakelfunctie werkte perfect maar opschakelen dee hij niet, ik heb voor de zekerheid er toen mijn tacho aangehangen waarvan ik weet dat hij goed is en toen kreeg ik netjes 12V spanning bij 1800 toeren op het emvk dus de oorzaak zou bij het spoeltje/diode moeten zitten.
emvk gedemonteerd (leuk klusje bij de oudere modellen) en even doorgemeten met de multimeter, spoeltje ok en diode overleden. nieuwe diode erin gezet en weer proberen. het werkte weer, toen het originele tacho eraan gehangen, en toen werkte het niet. tacho open, transistor doorgemeten en deze bleek ook overleden.
van het vorige emvk was de diode ook ontploft.
oftewel met een nieuwe diode van 10 cent en een transistortje van 14 cent wat we hier toevallig hadden liggen is de auto weer helemaal toppie!
trouwens 't is niet de originele bc337 transistor maar de bc637 geworden, dit houd in dat de transistor een kwartslag moet draaien om de aansluitingen te laten kloppen. maar goed, hij werkt hetzelfde en de juiste hadden we helaas niet liggen.
Wij zijn weer super blij met een goed schakelende 343.
Gisteren weer de variokappen gemonteerd en de emvk weer opgehangen. Het blijven K***rubbers maar als het eenmaal zit dan zit het mooi!
Nogmaals heel heel hartelijk dank voor deze super service van jou en je pa.
Er zal spoedig nog wat in de brievenbus ploppen:f
2 van de kleine rotdingetje vervangen en de Volvo rijd weer super op normale benzine:humor:
Ik las dat jou tacho ook ineens kapot was, gelukkig weet jij hoe te repareren en stuur mij maar de rekening voor de extra 14 cent:)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
mijne is inmiddels ook gerepareerd:) moet enkel een nieuwe gaskabel hebben ivm kapotte kickdownschakelaar, heb dat op 't moment ff doorgelust.
was voor mij ook een leuke ervaring om aan een 82?r vario te sleutelen!
rekening krijg je niet, onderdelen komen uit magazijn van den akker whahaha dat soort dingen hebben we pas 12/15 jaar in voorraad. ik doe in principe al het sleutelwerk zelf, maar zodra het op printplaatjes aankomt kan ik nog veel leren van m'n pa, maarja wat wil je. speciale printjes ontwerpen, maken, testen en produceren is ruim 15 jaar z'n brood geweest...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.