4 verschillende banden

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-11-2010 21:04 #853472 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 4 verschillende banden
Beste banden absoluut achter!!!!!! Het klinkt misschien vreemd maar de auto stuur je met de achterkant.
Als je nog 2 dezelfde banden hebt die goed zijn zou ik die voor leggen en achter nieuwe of gewoon 4 nieuwe van een fatsoenlijk merk dan kan je jaren vooruit!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-11-2010 22:12 #853478 door V300 register
Nou, jaren.... ik hoop zeg maar dat ik niet binnen het jaar alweer de distributieriem hoef te vervangen. Ben benieuwd hoe lang m'n Michelin Energies meegaan. Fijne bandjes trouwens! In Duitsland niet al te duur, ik meen dat ze 60 euro p/st waren inclusief montage. Die moeten toch de vervangingstermijn van de d-riem (60.000 km) wel halen!

Ik monteer ook altijd de beste banden achter.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2010 22:51 #853480 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 4 verschillende banden
op een motor zou ik inderdaad zeggen beste rubber aan de achterkant, daar stuur je immers ook voor een groot gedeelte met je lichaam en verplaats je continue het zwaartepunt. bij een auto kan ik er toch echt geen theorie achter bouwen..

onderstuur kan dan wel voor een leek beter controleerbaar zijn, als je met een beetje snelheid vol onderstuur krijgt; ga je gewoon rechtdoor en dat uitzicht zal echt niet beter zijn als wanneer je wat overstuur krijgt.

een achter aangedreven wiel is zelfs met een slechte band veel beter controleerbaar, er is door de remverhouding zowieso al minder remkracht dus minder kans op blokkeren tijdens het remmen; de hoeveelheid aandrijving bepaal je zelf met dat mooie pedaal aan de rechterkant en 't gas los laten is al genoeg om blokkeren/slippen te stoppen.

persoonlijk heb ik een gruwelijke hekel aan slechte banden aan de voorkant, de auto gaat naar mijn mening juist sneller over de voorwielen glijden dan over de achterwielen en tot nog toe was dat bij de zeldzame momenten dat ik dat had ?ltijd ongewenst en ging het vaak in de betreffende situaties maar n?t aan goed (in eigenlijk alle mogelijke situaties ook nog: slecht voor - goed achter, slecht voor - slecht achter en ook nog eens beiden met open en 100% sperdiff..)

voor mij dus zowieso de best mogelijke banden aan de voorkant.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-11-2010 23:33 #853485 door V300 register
het stuurt voor geen meter momenteel dat komt van de voorbanden af, zonder twijfel.
voor het sportiever werk zullen de achterbanden zeker een rol spelen bij wegligging in het betere bochten werk.

die link naar ej-autobanden werkt niet, overbuurman falliet denk ik

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2010 23:36 #853486 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 4 verschillende banden
www.ej-banden.nl/ Hij doet niet alleen autobanden... :+

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-11-2010 23:44 #853487 door V300 register

AvdAkker;161123 schreef : op een motor zou ik inderdaad zeggen beste rubber aan de achterkant,

Mwoh dat is op een motor niet zo relevant; voor- en achterband hebben vrijwel altijd een ander formaat :+

Het punt met de keuze voor onder/overstuur is niet zozeer ingegeven door de controleerbaarheid (al dan niet voor leken) an sich; het is eerder zo dat mensen bij gripverlies al gauw het gas loslaten uit een soort automatisme, en dat is bij een onderstuursituatie ook het wenselijke gedrag. Het is ook zo dat als jij op slechte voorbanden rijdt, je al heel snel verplicht wordt je bochtsnelheden omlaag te brengen omdat de boel voelbaar en merkbaar protesteert. Dat heb ik liever dan dat ik met de beste banden vooraan een fraaie bochtsnelheid kan halen die de slechte achterbanden eigenlijk niet kunnen verdragen. Als driften je doel is, dan is die setup heel logisch. Maar als je gewoon zo veilig en voorspelbaar mogelijk van A naar B wilt in barre weersomstandigheden met het beperkte rubber op je auto, dan moeten de beste banden gewoon achteraan.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2010 23:59 #853488 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 4 verschillende banden

Niels;161130 schreef : Het punt met de keuze voor onder/overstuur is niet zozeer ingegeven door de controleerbaarheid (al dan niet voor leken) an sich; het is eerder zo dat mensen bij gripverlies al gauw het gas loslaten uit een soort automatisme, en dat is bij een onderstuursituatie ook het wenselijke gedrag.

klopt, maar tegelijkertijd is de auto t?t je weer grip krijgt volkomen onbestuurbaar en je kan dus omgekeerd achter de slechtste banden hebben die er zijn; sturen kan je altijd nog en dan bepaal je zelf waar de koets heen gaat..

Niels;161130 schreef : Het is ook zo dat als jij op slechte voorbanden rijdt, je al heel snel verplicht wordt je bochtsnelheden omlaag te brengen omdat de boel voelbaar en merkbaar protesteert. Dat heb ik liever dan dat ik met de beste banden vooraan een fraaie bochtsnelheid kan halen die de slechte achterbanden eigenlijk niet kunnen verdragen.

ik denk dat daar dan wel zo ongeveer de clue in zit, bij de eerste zachte remactie merk je zoiets al gelijk op en automatisch past een gezonde geest zijn/haar rijgedrag hier enigzins op aan; doch, als je anders gewend bent van je auto en ineens zowat in de stuurlock nog ruim 40 meter kaarsrecht naar voren glijd (been there done that) rij je toch echt wel je subframe krom met een 300:D:f

Niels;161130 schreef : Als driften je doel is, dan is die setup heel logisch.

hoeft niet, een band die bijna op is trap je sneller door het canvas heen:D

Niels;161130 schreef : Maar als je gewoon zo veilig en voorspelbaar mogelijk van A naar B wilt in barre weersomstandigheden met het beperkte rubber op je auto, dan moeten de beste banden gewoon achteraan.

maar ook dan doe ik het zowieso andersom:yesyes:

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
24-11-2010 10:03 #853495 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic 4 verschillende banden
Beste banden voor of achter, liever rondom goede banden met genoeg profiel maar dat is een dooddoener natuurlijk..

Ook ik ben geneigd te zeggen; doe mij de beste banden maar achter vanwege de een voudige reden dat in een beginnende onderstuur slip situatie een gas los reflex er meestal voor zorgt dat de voorbanden weer hun grip terug vinden.
Met vorige (voorwiel aangedreven) auto's zette ik een bocht wel eens wat te snel in en merkte dan dat het op een gegeven optredende onderstuur meestal makkelijk te corrigeren was.
Die ene keer dat het echt behoorlijk hard ging door op een door verkeerslichten geregelde kruising met 70 km/h aan komen rijden om vervolgens te proberen met alleen het gas los laten linksaf te gaan in regenachtig weer, wou de auto nauwelijks nog de ingezette koers volgen en hielp alleen behoorlijk remmen nog om de bocht maar net te halen (was een behoorlijk, f*ckerde f*uck dit is dus echt over de grens momentje)

Met een oversturende auto heb ik heel weinig ervaring, heel soms een klein beetje de achterkant met opzet een stap opzij laten zetten in de 340 daargelaten (bv nat wegdek met bladeren of sneeuw)
Mocht de auto onverwacht door een te hoge bochtsnelheid of om andere reden in overstuur terecht komen dan is de reactie gas los juist verkeerd en weet dus absluut niet of ik zo'n situatie onder controle zou krijgen.
Vaak zie je dat in zo'n situatie iemand (te veel) gaat tegensturen waarna de auto te tegenovergestelde richting induikt en het steeds moeilijker word om nog uit de slip te komen zonder brokken.

Echter, die ene keer dat ik met een vorige auto (voorwiel aangedreven) echt vol op de rem heb staan stampen (wederom in nat weer) om op tijd tot stilstand te komen, hadden de banden op de inmiddels al blokkerende wielen net te weinig grip om me op tijd tot stilstand te laten komen, met een gelukkig nog zachte aanraking met de auto voor mij tot gevolg.
Had ik toen maar wat betere banden op de voorwielen gehad, bij het (hard)remmen is het zo ontzettend belangrijk dat je zo lang mogelijk grip houd, het kan net die paar hele belangrijke (fietsers, voetgangers, spelende kinderen) centimeters uitmaken...

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
24-11-2010 10:23 #853496 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic 4 verschillende banden

Wouter76;161138 schreef : Mocht de auto onverwacht door een te hoge bochtsnelheid of om andere reden in overstuur terecht komen dan is de reactie gas los juist verkeerd en weet dus absluut niet of ik zo'n situatie onder controle zou krijgen.

Ik heb deze situatie 1 keer onverwacht mogen mee maken, het was aan het ijzelen en gas geven in de 3 met 30 resulteerde in spinnende achterbandjes en een toerenteller die naar de 4000 toeren vloog :wtf:
In elk geval, ik had mijn snelheid er al op aangepast (en er lagen 4 goede winterbanden op) en toch ging het kontje in een lichte bocht naar buiten. In een reflex tegen gestuurd en gas gelijk gehouden. Gelukkig maar. Maar ondanks de correcte reactie was het wel even schrikken, omdat het een ongeplande drift was...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-11-2010 12:24 #853500 door V300 register

Wouter76;161138 schreef : Had ik toen maar wat betere banden op de voorwielen gehad, bij het (hard)remmen is het zo ontzettend belangrijk dat je zo lang mogelijk grip houd, het kan net die paar hele belangrijke (fietsers, voetgangers, spelende kinderen) centimeters uitmaken...

precies mijn idee; heb het vooral meegemaakt toen ik met mijn 55 coup? ging caravantrekken; ondanks dat de caravan een oplooprem heeft werd ik bij een onverwachte remactie voor een rotonde in Frankrijk met regenachtig weer zo anderhalve meter de rotonde op geduwd door de caravan.

Dat kwam dus gewoon omdat de voorwielen niet voldoende grip hadden. De oplooprem van de caravan heeft een schokdemper erin zitten zodat de remwerking een fractie vertraging heeft t.o.v. de remming van de auto. Dat was net genoeg om me flink vooruit te duwen.

betreft hier overigens oer oude 135R14 michelin X banden, met net aan apk waardig profiel. Achter had ik al nieuwe Firestones 145R14, maar daar had ik op dat moment geen fluit aan :)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC