360 loopt niet

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2012 12:22 #895184 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic 360 loopt niet
ik heb het eerder gevraagd, maar staat de vonk wel echt precies op tijd? heb je een timinglamp?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Tim Schoutrop
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2012 19:35 #897702 door Tim Schoutrop
Beantwoord door Tim Schoutrop in topic 360 loopt niet
Vandaag weer verder gegaan, ik dacht ik wissel wat bougiekabels om, en toen liep de auto, weliswaar op 3 ciliders en nogal rottig. Daarna met 24mm dop de krukas verdraaid tot ik het merkteken op de nokkenas goed had staan en nogmaals naar de rotor gekeken, die stond toch niet goed.:crazy1: Toen de hele verdeleras eruit gehaald(zag er verder goed uit, niks raars aan te zien) en weer terug gezet zodat de rotor naar cilinder 1 wees. En starten maar, en lopen op 4 cilinders. Stationair niks aan de hand, alleen als ik nu gas geef dan begint ie te stotteren/ploffen, de ontsteking moet dus nog verder afgesteld worden. Is alleen nog de vraag heeft iemand die verdeleras er al eerder uitgehaald(en verdraaid terug gezet) of is het tandwiel versprongen.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2012 20:16 #897716 door Floris Schropp
ok. ga je nu een timinglampje kopen ? :P

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-01-2012 09:09 #897766 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 loopt niet
Lastig. Weet je niet of er al eerder 'experts' naar gekeken hebben?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-01-2012 10:58 #897772 door V300 register

TimTim;192020 schreef : ik dacht ik wissel wat bougiekabels om.

H?h?, ze staan nu wel in de goede volgorde hoop ik?

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2012 14:20 #897788 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 360 loopt niet
Je hebt dus de verdeleras uit het blok gehaald, en vervolgens in een andere positie teruggezet? Vervolgens liep de motor wel, maar niet zoals het moet.

Daaruit maak ik op dat de hulpas niet op tijd stond. Heb je vantevoren gecheckt of de markeringen op de tandwielen goed stonden?

Het lijkt me dat je nu een probleem hebt, want de markering op het hulpastandwiel (die je bij het vervangen van de d-riem netjes op tijd moet zetten, samen met de andere tandwielen) klopt nu niet meer omdat de verdeler er verdraaid op zit.

Probeer de verdeler weer terug te plaatsen in de oorspronkelijke stand, en ga vervolgens de distributieriem eens vervangen + alle tandwielen met de markeringen tegenover de markeringen op het blok zetten (de normale procedure voor het vervangen van de riem dus).

• Tim Schoutrop
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2012 16:14 #897802 door Tim Schoutrop
Beantwoord door Tim Schoutrop in topic 360 loopt niet
De bougiekabels zitten nu wel allemaal weer op de juiste plaats.

Als ik me niet vergis staat er ook een merkteken op de verdeler, en het hart van de rotor zou precies in het midden moeten staan van dit merkteken. En het hulpastandwiel kan dan ook op het merkteken gezet worden.
Maar dit ga ik allemaal nog doen. Alleen nog even kijken hoe ik de krukaspoelie los krijg.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2012 16:15 #897803 door Floris Schropp
zou je misschien van al die merkjes even foto's van willen maken?

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2012 16:31 #897805 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 360 loopt niet

TimTim;192124 schreef : De bougiekabels zitten nu wel allemaal weer op de juiste plaats.

Als ik me niet vergis staat er ook een merkteken op de verdeler, en het hart van de rotor zou precies in het midden moeten staan van dit merkteken. En het hulpastandwiel kan dan ook op het merkteken gezet worden.
Maar dit ga ik allemaal nog doen. Alleen nog even kijken hoe ik de krukaspoelie los krijg.

Daar heeft de Volvo-dealer een handig stuk gereedschap voor. Je haalt dan eerst de poelie voor de v-snaren los, vervolgens zet je het hulpstuk op het tandwiel, daarna draai je de bouten van de poelie door het hulpstuk zodat die op de plaats blijft. Je kunt hier nu een ratel o.i.d. opzetten en klemmen tegen de ondergrond. Dan kun je fijn met twee handen de grote, centrale bout losdraaien (ringsleutel 24 dacht ik)?

Nummer van de Volvo-tool is 5034.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-01-2012 11:39 #898033 door V300 register
een vervanger voor de tool die joost hier omschrijft staat ook wel bekend als de "timen tool" en is gewoon een groot handvat met 2 stalen lippen die je in de poelie kunt steken en hem zo tegen kunt houden.

Is simpeler in gebruik dan de volvo tool, en we hebben hem als V3C in de toolbox van de technische commissie zitten. (= dus te gebruiken op sleuteldagen)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC