minimale terugval toeren bij gas vanuit stationair

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-01-2011 23:50 #861432 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic minimale terugval toeren bij gas vanuit stationair
de motor zelf heeft net een ton gelopen en is 23 jaar dealer onderhouden door de vorige en 1e eigenaar. is tiptop. alleen laatste 2 jaar is het niet goed geweest, maar toen heeft ook maar een paar honderdkm gereden.
luchtfilter had ik al gedaan, kabels zijn goed etc.
volgende is de motorolie verversen, maar dat moet toch wachten tot het wat warmer is en ik ergens een smeerput heb.
ik denk dat ik het maar eens uitbesteed aan de zaak op de hoek.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2011 17:16 #861835 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic minimale terugval toeren bij gas vanuit stationair
Hoi Frank,

Niet om het een of ander, maar probeer toch eens de bougiekabels. Ik heb een paar dagen terug een setje nieuwe bougiekabels (origineel Volvo) gemonteerd, hoewel de oude set pas 1,5 jaar/13.000km oud was.

Ik reed er vandaag pas weer voor het eerst mee, en het valt me op dat hij merkbaar sneller is geworden. Het enige wat ik gedaan heb is een nieuwe bobinekabel en nieuwe bougiekabels gemonteerd, verder niets. Kostte totaal iets van 40-50 euro.

Geloof het of niet en doe met deze "tip" wat je wilt, maar de auto loopt en trekt zeer duidelijk merkbaar veel beter. Misschien kun je het eens proberen omdat je schrijft dat je een 'luie' motor hebt.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2011 20:09 #861862 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic minimale terugval toeren bij gas vanuit stationair
Het klinkt misschien ook als een betweterige reactie, maar na 2 jaar en maar een paar honderd kilometer zou ik in ieder geval al alle ontstekingsdelen vervangen. Dat doe ik elke 10.000 km, of dat nu nodig is of niet en ik heb nooit te klagen over de motor...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-02-2011 20:14 #861866 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic minimale terugval toeren bij gas vanuit stationair
Ik ga nu richting de 40.000 km (in 1 jaar) met dezelfde bougiekabels.... bougies en rotor, verdeelkap en olie + filter wel elke 20.000 km of nog iets eerder. Ik rij alleen lange afstanden rustig op de snelweg.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-02-2011 22:53 #861904 door V300 register
ik ga die tip gewoon opvolgen voor een paar tientjes.
ik kan dit zelf wel.
wat moet er dan precies vervangen worden.
4 bougiekabels
verdeelkap waar ze naar toe lopen?
en die rode? zie foto?

Bijlagen:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-02-2011 22:54 #861905 door V300 register
je zou toch zeggen dat er aan een geisoleerde draad niets zou slijten?
resultaat komt hier zeker terug.
en als het werkt komt het ook op de V70 en bmw.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2011 22:57 #861906 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic minimale terugval toeren bij gas vanuit stationair
Nummer 1 is de bobinekabel. Zo te zien is 'ie rood bij jou. Deze loopt vanaf het midden van de verdelerkap naar de bobine (rond potje met stekkertjes).
Deze kun je universeel halen voor een paar euro bij de Brezan.

Bij de dealer kun je een setje nieuwe bougiekabels halen (4 stuks, let op dat je ze in de goede volgorde plaatst!). Geef het motortype even op (B200E denk ik?) en ze weten genoeg. Volvo-kabels zijn beter dan universele, is mijn ervaring.

Ik heb voor mijn bougiekabels bij de dealer ?36,22 betaald, incl. 25% korting, excl. BTW.

Succes.

PS Die ge?soleerde draad hardt uit door de motorwarmte waardoor de isolatiewerking aanzienlijk verslechtert. Dat zorgt voor spanningsverlies en een minder krachtige vonk en dus minder vermogen. Bij vochtig weer kunnen er zelfs motorproblemen ontstaan (slecht lopen, uitvallen etc.).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-02-2011 23:03 #861909 door V300 register
verdelerkap zit bij de set kabels? of kan die blijven zitten

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2011 01:51 #861923 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic minimale terugval toeren bij gas vanuit stationair
Bougies (heb je al)
Bougiekabels 4 stuks van Volvo met van die hele dikke ge?soleerde stekkers aan de bougiezijde.
Roter
Verdelerkap
Bobinekabel

Verdelerkap en rotor moet je er los bij kopen. Neem de kap en rotor die in de auto zitten mee en vergelijk die met degene die ze je verkopen. In veel databases van autoshops staan de verkeerde voorgeschreven.

Vraag of je ze mag passen en ruilen als het niet past en probeer ze voor de deur van de winkel... :D

Vervolgens lid worden van de club en een complete checkup uit (laten) voeren op de eerste sleuteldag... :+

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-02-2011 12:41 #861935 door V300 register
voor jullie een stomme vraag waarschijnlijk wat doet een Roter?
en waar zit die?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC