Koppeling laten vervangen B200
- Mark Smeets
- Moderator
-
Jos360;201636 schreef : Ik weet ook niet meer of de achteras wel ver genoeg zakt om het diff er overheen te krijgen... Ik sleutel te weinig aan V300's volgens mij whehe
Dit past, zo hebben wij het ook gedaan met het koppelstuk vervangen 2 jaar terug.. Aandrijfassen had pap volgens mij zo los, was niks spannends aan?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
de linkerkant zat toen dus flink tegen.
Dit keer dus goed kruipolie erop, eerst alles goed schoonmaken en goed passend gereedschap gebruiken
- V300 register
- Verbannen
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Moet ik speciaal gereedschap hebben voor het centreren of is er een truukje waarmee ik de zaak anderszins voor elkaar kan krijgen?
Ohja, gisteren schoot me toch nog een vraag te binnen. Is het extra moeite om de krukaskeerring te vervangen als ik de koppeling eraf heb liggen? Ik heb geen idee van eventuele olielekkage (volgens mij geen tot weinig, maar ik denk dat de carterventilatie verstopt zit want de olievuldop en klepdekselpakking zweten behoorlijk).
Edit: net even gecheckt: er is sprake van licht zweten bij de vuldop/klepdekselpakking, maar er hangen zeker geen druppels of vettigheid onderaan het carter of subframe. Blok ziet er droog uit. De krukaskeerring dicht dus nog af.
- V300 register
- Verbannen
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
het toplager testen is het bekende "eraan draaien en luisteren of 'ie zingt en/of speling heeft"?
Is deze centreerpen geschikt?
www.burton2cvparts.com/centreerpen-koppelingsplaat-p-4293.html
- V300 register
- Verbannen
-
Dan zou de as dezelfde afmetingen moeten hebben als van n B19 ................
Als je de koppeling dr uit hebt liggen dan is die krukaskeering echt een werkje van nix.Wel doen Joost,krijg je spijt van als ie volgend jaar blijkt te lekken en alles moet weer los!
- V300 register
- Verbannen
-
Wouter;201617 schreef : .....bij 2-liters heb je nog het voordeel dat de motorsteunen aan het blok vrij centraal (dus dicht bij het zwaartepunt van de motor) zitten. De resultante neerwaartse kracht aan de achterkant van het blok is dus maar een klein deel van het totale gewicht van de motor.
wel fff opletten dat je het blok zowel achter als voor de motor steunen ondersteunt.Mocht het blok per ongeluk naar voren kantelen dan heb je zomaar kans op een praktijkcursus radiator wisselen en zeker als er nog de originele radiator inzit.Die dingen kunnen echt nix hebben als ze zo oud zijn.Je ventilator laat echt een onuitwisbare indruk na!
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Zou deze centreerpen wel goed zijn? Is ook voor de 240
volvoonderdelen.com/240260/Gereedschap/G...4AmazonP1800140-914/
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
ik heb gelezen over het gebruiken van een lange bout, waarvan de kop net een kleinere diameter heeft dan de binnenste diameter van het toplager. Je "haakt" de kop dan achter het toplager, vervolgens draai je een moer over het draad, dan schuif je een schijf (met een gat in het midden om over de bout te kunnen schuiven) over het schroefdraad, en vervolgens draai je een tweede moer over het schroefdraad. Je kunt dan, als je de kop van de bout achter het lager hebt gehaakt, met een hamer tegen de schijf tikken en zo zou je het toplagertje eruit trekken.
Ik hoorde van de monteur die zaterdag gaat helpen dat hij ook wel eens iets op het lager last en hem er zo uittrekt, of dat hij hem stuk slaat/breekt en hem er aan stukken uithaalt.
Iemand nog andere tips? Anders probeer ik vast zo'n tooltje te maken.
Edit: dit dus:
www.oudevolvo.nl/blog/2010/02/19/toplager-eruit/
Edit 2: je schijnt hiervoor ook een keilbout te kunnen gebruiken:
Edit 3: leuke site met Jip en Janneke plaatjes om de werking van de koppeling te laten zien
auto.howstuffworks.com/clutch1.htm
Edit 4 (tjonge wat een bericht wordt dit): ik wil voor alle zekerheid ook een nieuwe keerring en dus ook nieuwe bouten voor het vliegwiel halen. Mocht hij daar al olie lekken kan ik het meteen vervangen.
Omdat volgens Jos je de bouten van het vliegwiel niet opnieuw kunt gebruiken, wil ik bij de dealer nieuwe halen. Maar welke zijn het in deze tekening, nummer 22 of 27?