Koppeling laten vervangen B200

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-06-2012 21:19 #909323 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppeling laten vervangen B200
Het eerste wat je zegt klopt precies ja. Normaal is een centreertool een paar conische pennen op een schuifstuk, dat kun je wel googelen. Ik heb toevallig een stuk prise-as liggen maar dat is auto specifiek natuurlijk.

Het druklager duw je in de vingers van je drukgroep. Die vingers zijn eigenlijk hele sterke veren die de koppelingsplaat klem drukken tussen het gladde vlak van je drukgroep en je vliegwiel. Je druklager duwt er tegen zodat ze ontspannen en er dus geen druk meer op je koppelingsplaat zit. Hierdoor kan die vrij draaien van de motor (motor en prise-as draaien dus niet meer hetzelfde toerental, je motor is "vrij").

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2012 22:59 #909328 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Koppeling laten vervangen B200
Bedankt Jos!

Bij de dhz-garage werkt ook een monteur, dus als ik en m'n pa er even niet meer uitkomen is er altijd nog profi begeleiding :)

Is dat toplager gewoon te krijgen bij de Brezan? En de toplagertrekker ook? Verder nog dingen die ik moet vervangen? Ik heb al nieuwe boutjes voor de secundaire aandrijfasjes en ook nieuwe pakkingen voor tussen aandrijfassen en diff. Verder heb ik geen nieuwe bouten/moeren nodig toch?

O, en zou ik dat centreertooltje van je mogen lenen Jos? Voorlopige planning van de "ingreep" is 30 juni, eerst nog tentamens...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-06-2012 22:59 #909329 door V300 register
Ik zal even kijken of het ding nog altijd thuis aan het gereedschapbord hangt. Ik ben dit weekend wel daar, kijk ik even.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2012 12:42 #909332 door 16673-dummy
Prima, hoor ik het wel. Alvast bedankt voor het kijken iig :D

Ik bedacht me net dat de aandrijfassen helemaal niet los hoeven? Als ik de bouten van het koppelingshuis losschroef en de ophanging van de bak, kan alles zo naar achteren schuiven over de achteras, en vervolgens laat jet het koppelingshuis zakken en zet je een blokje hout oid tussen de bodem van de auto en het differentieel (tegen beschadigingen).

Als die aandrijfasjes niet los hoeven scheelt dat zeker 2 uur werk (als ze net zo vastgerot zitten als bij de 345)...

Ik vraag me alleen nog af hoe ik de motor moet ondersteunen. Een dik blok hout tussen het vliegwiel en het subframe?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-06-2012 13:29 #909336 door V300 register
onder het vliegwiel steunen zou ik zeker niet doen, want het vliegwiel kan draaien en dan schiet je steun er onderuit. bovendien kun je niet eens bij het vliegwiel om te steunen zolang het koppelingshuis nog niet weggeschoven is.

Je zult het dus wel onder het carter moeten doen..

En dat is ook geen probleem. Zolang je zorgt dat je geen hefkracht op de auto gaat overbrengen kan de carterpan het gewicht van de motor makkelijk dragen.

bij 2-liters heb je nog het voordeel dat de motorsteunen aan het blok vrij centraal (dus dicht bij het zwaartepunt van de motor) zitten. De resultante neerwaartse kracht aan de achterkant van het blok is dus maar een klein deel van het totale gewicht van de motor.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-06-2012 19:26 #909354 door V300 register
Aandrijfassen moeten wel los. En dat valt qua werk wel mee, als je gewoon de juiste sleutel meeneemt, die hadden wij toen bij Erik in de schuur niet als ik me goed herinner.
Waren dat m8 inbusjes dat iemand toevallig weet? Zorg dan dat je een goede, niet versleten, inbussleutel hebt en een passend verlengstuk mocht het nodig zijn de sleutel te verlengen.

Als je de aandrijfassen niet los haalt krijg je de torque-tube niet ver genoeg naar achter om hem uit het koppelingshuis te krijgen.
Ik weet ook niet meer of de achteras wel ver genoeg zakt om het diff er overheen te krijgen... Ik sleutel te weinig aan V300's volgens mij whehe

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-06-2012 20:23 #909359 door V300 register
als ik mijn koppeling ga vervangen haal ik de motor er uit,lijkt veel werk maar valt mee en je kan gelijk je blok mooi rood maken en evt de distributie riem vervangen,ik vind het iig een stuk makkelijker sleutelen dan alles onder de auto los halen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-06-2012 20:55 #909362 door V300 register
Torque tube weghalen is zeker minder werk. Blok er uit is wel een mooie kans om je blok even in orde te maken, maarja, als het in orde is vind ik het de mindere keuze.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2012 21:26 #909364 door 16673-dummy
Jos, ik lees nergens dat de aandrijfassen los moeten. Haynes, vraagbaak en Volvo-doumentatie reppen daar niet over. Pas als je de bak gaat vervangen schijnt het nodig te zijn. Maar ik heb er geen ervaring mee (en jij wel) dus ik zal er vanzelf wel achter komen gok ik :D

De motor eruit halen vind ik een nogal grote klus, daarnaast heeft het voor mij geen meerwaarde omdat het me totaal niet boeit of het schoon is in de motorruimte of niet en het blok net groot onderhoud heeft gehad (incl. d-riem).

Ik heb ook geen motortakel en niet de kennis om zelfstandig een blok uit de auto te halen. Het liefst had ik de klus bij/met Erik gedaan maar mijn agenda is zo vol dat we helaas geen geschikt moment konden/kunnen vinden. Anders zou ik het over de vakantie heen moeten tillen en dat lijkt me echt de minst verstandige optie (i.v.m. tijdgebrek).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-06-2012 21:37 #909367 door V300 register
Ik meen me sterk te herinneren dat als je de bak aan de aandrijfassen laat hangen je torque tube niet uit je koppelingshuis komt. Ik zou je er op voorbereiden dat het wel moet iig.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC