Koppeling laten vervangen B200
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-10-2009 16:06 #629684
door V300 register
Koppeling laten vervangen B200 is gemaakt door V300 register
Ik open dit topic eigenlijk alleen ter informatie en met een kleine vraag.
Ik kwam met een beetje surfen op de site van mijngarage.nl. Daar kun je offertes opvragen voor werkzaamheden aan je auto. Ik had mijn kenteken (Volvo 360 2.0) ingevuld en d-riem en koppeling vervangen aangevinkt omdat ik benieuwd ben naar wat een garage rekent voor het vervangen van een koppeling op een B200 motor (waarvan de kenners weten dat dit best een hoop werk is).
Nu kreeg ik de offerte binnen en tot mijn verbazing kreeg ik een offerte voor:
?461,12 incl BTW, onderdelen en milieutoeslag
Aangezien een nieuwe koppelingsset al tegen de 200 euro kost van een goedkoop merk (dit is LuK staat er bij) vind ik het arbeidsloon behoorlijk mager. Ik denk niet dat ze rekening houden met extra uren die een 360 nodig heeft t.o.v. een andere auto zonder torque-tube.
Misschien een handig tip voor de niet-sleutelaars die een nieuwe koppeling willen, ze geven namelijk ook een garantie dat het voor die prijs gebeurd en geen cent meer.
Maar mijn vraag is eigenlijk: Is deze prijs werkelijk zo laag als ik denk dat hij is? Heeft iemand ervaring met het vervangen van zijn koppeling in de garage?
De distributieriem kwam uit op ?133,99 incl alles. Ook al zo weinig maar iets meer plausibel denk ik.
Ik kwam met een beetje surfen op de site van mijngarage.nl. Daar kun je offertes opvragen voor werkzaamheden aan je auto. Ik had mijn kenteken (Volvo 360 2.0) ingevuld en d-riem en koppeling vervangen aangevinkt omdat ik benieuwd ben naar wat een garage rekent voor het vervangen van een koppeling op een B200 motor (waarvan de kenners weten dat dit best een hoop werk is).
Nu kreeg ik de offerte binnen en tot mijn verbazing kreeg ik een offerte voor:
?461,12 incl BTW, onderdelen en milieutoeslag
Aangezien een nieuwe koppelingsset al tegen de 200 euro kost van een goedkoop merk (dit is LuK staat er bij) vind ik het arbeidsloon behoorlijk mager. Ik denk niet dat ze rekening houden met extra uren die een 360 nodig heeft t.o.v. een andere auto zonder torque-tube.
Misschien een handig tip voor de niet-sleutelaars die een nieuwe koppeling willen, ze geven namelijk ook een garantie dat het voor die prijs gebeurd en geen cent meer.
Maar mijn vraag is eigenlijk: Is deze prijs werkelijk zo laag als ik denk dat hij is? Heeft iemand ervaring met het vervangen van zijn koppeling in de garage?
De distributieriem kwam uit op ?133,99 incl alles. Ook al zo weinig maar iets meer plausibel denk ik.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-10-2009 17:20 #803291
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppeling laten vervangen B200
Is dat alleen de koppeling, of ook het druklager?
Is dat alleen de D-riem of ook de spanrol?
Ze gaan er kennelijk van uit dat alles makkelijk los gaat.
Misschien is de prijs gebaseerd op het uittakelen van de
motor. Dan kun je snel overal bij.
Is dat alleen de D-riem of ook de spanrol?
Ze gaan er kennelijk van uit dat alles makkelijk los gaat.
Misschien is de prijs gebaseerd op het uittakelen van de
motor. Dan kun je snel overal bij.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-10-2009 17:45 #803294
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppeling laten vervangen B200
Er staat niet gespecificeerd wat het is. Maar bij koppeling vervangen stel ik me voor dat je de frictieplaat, drukgroep en druklager vervangt. Anders kun je altijd zelf nog een druklager meenemen en laten monteren voor extra kosten.
Ze houden met een 360 specifiek weinig rekening denk ik. De offerte kwam na 5 seconde in de e-mail dus ze zullen misschien van algemene tijden uit gaan? Ik vond het iig een lage prijs.
Ze houden met een 360 specifiek weinig rekening denk ik. De offerte kwam na 5 seconde in de e-mail dus ze zullen misschien van algemene tijden uit gaan? Ik vond het iig een lage prijs.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-01-2010 19:30 #811053
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppeling laten vervangen B200
niks is makkelijker dan bij onze rwd hokken de koppeling te vervangen
met een fwd ben je stukken langer bezig ,vandaar misschien de prijs?
met een fwd ben je stukken langer bezig ,vandaar misschien de prijs?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
13-06-2012 13:09 #909304
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Koppeling laten vervangen B200
even voortborduren op dit topic; bij mij in de buurt zit een dhz-garage en de koppeling van m'n 343 moet vervangen worden (bijstellen helpt niet meer)
nu heb ik al eens eerder (met veel hulp van Jos) de versnellingsbak van mijn 345 2.0 vervangen, maar het vervangen van de koppeling is nog een stap verder.
Zijn er specifieke zaken waar ik rekening mee moet houden of is het een kwestie van bouten los, oude spul eraf, nieuwe erop en bouten weer vast? Moeten bepaalde delen nog ergens mee ingevet worden o.i.d.?
Ik heb al een nieuwe plaat, drukgroep en druklager (ik denk dat dit het druklager is, geen flauw idee wat het anders kan zijn) liggen. Alles tot aan het loshalen van het koppelingshuis (en dan de verdere werkzaamheden) zijn me bekend en zal geen probleem worden. Maar echt het vervangen van het spul IN het koppelingshuis is voor mij helemaal nieuw.
nu heb ik al eens eerder (met veel hulp van Jos) de versnellingsbak van mijn 345 2.0 vervangen, maar het vervangen van de koppeling is nog een stap verder.
Zijn er specifieke zaken waar ik rekening mee moet houden of is het een kwestie van bouten los, oude spul eraf, nieuwe erop en bouten weer vast? Moeten bepaalde delen nog ergens mee ingevet worden o.i.d.?
Ik heb al een nieuwe plaat, drukgroep en druklager (ik denk dat dit het druklager is, geen flauw idee wat het anders kan zijn) liggen. Alles tot aan het loshalen van het koppelingshuis (en dan de verdere werkzaamheden) zijn me bekend en zal geen probleem worden. Maar echt het vervangen van het spul IN het koppelingshuis is voor mij helemaal nieuw.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-06-2012 18:10 #909313
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppeling laten vervangen B200
Je moet de koppelingsplaat uitlijnen als je hem monteert. Anders krijg je de torque tube nooit van zijn leven weer gemonteerd. Hij moet namelijke door de frictieplaat nog in het toplager vallen dus die 2 moeten in lijn staan.
Toplager kun je misschien ook eentje meenemen om te vervangen, inclusief toplagertrekkertje. Als dat slecht is kun je het meteen meenemen.
Voor de rest zit er niet veel geks aan. Drukgroep kruislings aandraaien en draaiende delen zoals het scharnier van de koppelingsvork kun je even invetten.
Ik meen me te herinneren dat de koppelingsvork van een 360 met een kloteveertje vastzit aan de achterkant dat je zeker goed moet hebben zitten omdat je er later niet bij kunt. Weet iemand hier het fijne van, ik ben het vergeten namelijk.
Voor het uitlijnen van je frictieplaat heb ik thuis trouwens een afgeslepen prise-as liggen, dan kan het niet fout gaan. Misschien kan ik die even op de post gooien voor je als je wilt oid.
Toplager kun je misschien ook eentje meenemen om te vervangen, inclusief toplagertrekkertje. Als dat slecht is kun je het meteen meenemen.
Voor de rest zit er niet veel geks aan. Drukgroep kruislings aandraaien en draaiende delen zoals het scharnier van de koppelingsvork kun je even invetten.
Ik meen me te herinneren dat de koppelingsvork van een 360 met een kloteveertje vastzit aan de achterkant dat je zeker goed moet hebben zitten omdat je er later niet bij kunt. Weet iemand hier het fijne van, ik ben het vergeten namelijk.
Voor het uitlijnen van je frictieplaat heb ik thuis trouwens een afgeslepen prise-as liggen, dan kan het niet fout gaan. Misschien kan ik die even op de post gooien voor je als je wilt oid.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
13-06-2012 19:27 #909316
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Koppeling laten vervangen B200
Hmm, klinkt allemaal toch wel als een klus voor iemand die er ervaring mee moet hebben.
Ik lees in je reactie de termen koppelingsplaat, frictieplaat, drukgroep, toplager en druklager. Ik neem aan dat koppelingsplaat = frictieplaat?
Deze set heb ik gekocht, origineel B19 tot ch.nr. -810500, M45R.
Links op de foto is de koppelingsplaat (= frictieplaat?) en rechts (onder de plaat) de drukgroep?
En dan is dit het druklager?
Het toplager zit er dus niet bij begrijp ik, maar deze zie ik vanzelf zitten als ik de drukgroep en plaat eraf heb? En dat is dus een kwestie van met een speciaal stuk gereedschap de oude eruit trekken, en een nieuwe weer terug drukken in de positie zoals de oude zat?
Hoe zit de plaat dan eigenlijk vast? Ik neem aan dat die draait, en dat de drukgroep vast zit geschroefd aan het koppelingshuis. Maar waar komt het druklager dan eigenlijk te zitten? En hoe werkt dat uitlijnen? Moet de drukgroep dan al vast zitten?
Een hoop vragen, maar ik hoop zo voor mezelf duidelijk te krijgen of ik er wel aan moet beginnen. Alles loshalen lukt nog wel, maar het nieuwe er weer op...
In ieder geval bedankt voor je reactie Jos!
Ik lees in je reactie de termen koppelingsplaat, frictieplaat, drukgroep, toplager en druklager. Ik neem aan dat koppelingsplaat = frictieplaat?
Deze set heb ik gekocht, origineel B19 tot ch.nr. -810500, M45R.
Links op de foto is de koppelingsplaat (= frictieplaat?) en rechts (onder de plaat) de drukgroep?
En dan is dit het druklager?
Het toplager zit er dus niet bij begrijp ik, maar deze zie ik vanzelf zitten als ik de drukgroep en plaat eraf heb? En dat is dus een kwestie van met een speciaal stuk gereedschap de oude eruit trekken, en een nieuwe weer terug drukken in de positie zoals de oude zat?
Hoe zit de plaat dan eigenlijk vast? Ik neem aan dat die draait, en dat de drukgroep vast zit geschroefd aan het koppelingshuis. Maar waar komt het druklager dan eigenlijk te zitten? En hoe werkt dat uitlijnen? Moet de drukgroep dan al vast zitten?
Een hoop vragen, maar ik hoop zo voor mezelf duidelijk te krijgen of ik er wel aan moet beginnen. Alles loshalen lukt nog wel, maar het nieuwe er weer op...

In ieder geval bedankt voor je reactie Jos!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-06-2012 19:59 #909317
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Koppeling laten vervangen B200
het toplager zit in het vliegwiel.
de koppelingsplaat wordt niet vastgezet, die heeft een spline verbinding op de prise-as. de drukgroep wordt aan het vliegwiel gebout en draait dus net als het vliegwiel altijd mee met de motor.
de vingers van de drukgroep trekken de koppelingsplaat vrij als deze bediend wordt door de vork aan het koppelingshuis, via het pedaal. omdat je niet een mechanische hefboom in een draaiend geheel kunt zetten zit daar het druklager; mechanisch wordt het druklager tegen de vingers aangedrukt en 1 helft van het lager gaat dan met de drukgroep meedraaien.
het centreren van de plaat is inderdaad erg belangrijk!, volgorde bij monteren:
toplager>koppelingsplaat+centreertooltje>drukgroep>druklager samen met de vork en koppelingshuis erop zetten
de koppelingsplaat wordt niet vastgezet, die heeft een spline verbinding op de prise-as. de drukgroep wordt aan het vliegwiel gebout en draait dus net als het vliegwiel altijd mee met de motor.
de vingers van de drukgroep trekken de koppelingsplaat vrij als deze bediend wordt door de vork aan het koppelingshuis, via het pedaal. omdat je niet een mechanische hefboom in een draaiend geheel kunt zetten zit daar het druklager; mechanisch wordt het druklager tegen de vingers aangedrukt en 1 helft van het lager gaat dan met de drukgroep meedraaien.
het centreren van de plaat is inderdaad erg belangrijk!, volgorde bij monteren:
toplager>koppelingsplaat+centreertooltje>drukgroep>druklager samen met de vork en koppelingshuis erop zetten
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-06-2012 20:59 #909321
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Koppeling laten vervangen B200
Koppelingsplaat (=frictieplaat) wordt bij montage door de drukgroep vastgehouden. Daarna schuif je de prise-as van je torque tube er doorheen om hem op zijn plek te houden wanneer je de koppeling bedient.
Het druklager zit in het hart van je diafragma (=alle vingers van je drukgroep) en dient ervoor om je pedaalslag over te brengen op die veren. Die worden daarmee ingedrukt waardoor de koppelingsplaat vrij komt te liggen van de drukgroep (en dus van het vliegwiel).
De reden dat het een lager is is dus omdat de ene helft aan je ontkoppelvork zit (staat stil) en de andere helft in je drukgroep (draait motortoerental).
Dan zit het toplager in je vliegwiel, dit dient de prise-as op zijn plek te houden als je de koppeling intrapt omdat anders de plaat kan gaan slingeren.
Omdat er veel koppelingstof van de slijtage over de jaren in je koppelingshuis zit heeft het toplager vaak ook veel gezien in die tijd. Ik zou het dan ook liever vervangen, aangezien het ding maar een paar centen kost.
Het druklager zit in het hart van je diafragma (=alle vingers van je drukgroep) en dient ervoor om je pedaalslag over te brengen op die veren. Die worden daarmee ingedrukt waardoor de koppelingsplaat vrij komt te liggen van de drukgroep (en dus van het vliegwiel).
De reden dat het een lager is is dus omdat de ene helft aan je ontkoppelvork zit (staat stil) en de andere helft in je drukgroep (draait motortoerental).
Dan zit het toplager in je vliegwiel, dit dient de prise-as op zijn plek te houden als je de koppeling intrapt omdat anders de plaat kan gaan slingeren.
Omdat er veel koppelingstof van de slijtage over de jaren in je koppelingshuis zit heeft het toplager vaak ook veel gezien in die tijd. Ik zou het dan ook liever vervangen, aangezien het ding maar een paar centen kost.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
13-06-2012 21:12 #909322
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Koppeling laten vervangen B200
ow, dus als je de nieuwe koppelingsplaat erop zet zit die eigenlijk nog "los", daarom druk je het centreertooltje er doorheen (een stuk van de prise-as neem ik aan?), dan zet je de drukgroep erop (die schuif je over het centreerapparaat heen), die draai je vast, en dan kun je het centreertooltje er weer af halen want dan zit alles goed. Heb ik het zo goed samengevat?
Vervolgens zit in het koppelingshuis de ontkoppelvork met daarin het druklager, wat je kan vervangen door die borgclipjes los te halen.
Maar wat gebeurt er dan concreet als je de koppeling intrapt? Wat doen die "vingers" dan?
Beankt voor de antwoorden heren! Zo krijg ik al wat meer vertrouwen erin
Vervolgens zit in het koppelingshuis de ontkoppelvork met daarin het druklager, wat je kan vervangen door die borgclipjes los te halen.
Maar wat gebeurt er dan concreet als je de koppeling intrapt? Wat doen die "vingers" dan?
Beankt voor de antwoorden heren! Zo krijg ik al wat meer vertrouwen erin

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets