Fuel Cut Off overzetten?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-07-2014 18:07 #949127 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Fuel Cut Off overzetten?
Stationairsproeier heb ik er uit gehaald en ziet er schoon uit.
Carburateur ga ik ook nog even goed bekijken.
Nog een andere vraag betreft de ombouw van CVT naar handbak: de achteruitrijschakelaar!
Bij een handbak zit er onder de pookhuis een schakelaar met een klein stekkerblokje.
Bij een CVT ziet dat er heel anders uit. Daar zit namelijk een groter stekkerblok met meerdere draden. De vraag is dus: zijn twee van die draden uit dat grote stekkerblokje van de CVT voor de achteruitrijschakelaar, zo ja welke? Zo nee, hoe schakel ik de achteruitrijschakelaar dan aan?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2014 19:21 #949128 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Fuel Cut Off overzetten?
gaskabels cvt/handbak zijn hetzelfde, alleen merk je het in een handbak niet als de kickdownschakelaar elektrisch kaduuk gaat omdat hij niet gebruikt wordt; vaker springen ze overigens compleet uit elkaar:)

nadieselen heeft weinig met de solenoid te maken; ja een goedwerkende solenoid sluit de (stationair)benzinetoevoer af op het moment dat je het contact uit zet maar meestal heeft nadieselen andere oorzaken

- te rijk stationair mengsel
- koolaanslag in de verbrandingskamer (op zuiger/kleppen of cil kop)
- verkeerde benzine
- bougies die te heet worden
- motor die te heet wordt

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-07-2014 19:55 #949130 door V300 register

AvdAkker;230405 schreef : gaskabels cvt/handbak zijn hetzelfde, alleen merk je het in een handbak niet als de kickdownschakelaar elektrisch kaduuk gaat omdat hij niet gebruikt wordt; vaker springen ze overigens compleet uit elkaar:)

nadieselen heeft weinig met de solenoid te maken; ja een goedwerkende solenoid sluit de (stationair)benzinetoevoer af op het moment dat je het contact uit zet maar meestal heeft nadieselen andere oorzaken

- te rijk stationair mengsel
- koolaanslag in de verbrandingskamer (op zuiger/kleppen of cil kop)
- verkeerde benzine
- bougies die te heet worden
- motor die te heet wordt

Het donorblok liep zo mooi toen die er uit ging, maar dat is inmiddels een jaar geleden.
-Als ik de oliedop er afdraai en in het blok kijk, dan ziet het er daar heel schoon uit.
-De carburateur staat al een stuk armer, dat de motor nog niet afslaat en toch voldoende toeren maakt. Alhoewel ik dat laatste niet kan checken omdat ik geen toerenteller in mijn dashboard hebt (Die wil ik overigens nog wel, dus iemand...) De motor maakt nu eerder te weinig toeren dan te veel.
-Ik heb een volle tank Euro 95 getankt op het moment dat de ombouw geslaagd was. Dus verse benzine.
-Motor lijkt niet te heet te worden, althans de temperatuurmeter blijft op ongeveer een derde steken. Ventilator heb ik nog niet aan horen slaan.
-Dan blijft er nog over de bougies. Hoe kan ik checken dat die te heet worden?

Meteen nog een andere vraag: Hoe moet het veertje van het koppelingspedaal worden geplaatst? Ik ben namelijk vergeten hoe dat precies zat.
En hoe kan ik het stekkertje van de achteruitrijschakelaar van de handbak aansluiten op de originele bedrading van het CVT-stekkerblokje. Of moet ik het ergens anders aansluiten?

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2014 20:38 #949131 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Fuel Cut Off overzetten?
verkeerde klepspeling kan ook voor nadieselen zorgen

persoonlijk zou ik eerst de klepspeling en vervolgens de carburateur afstellen (aan een viergastester), grote kans dat het dan al wel weg is.

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2014 20:40 #949132 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Fuel Cut Off overzetten?
Nou vraag ik me af over die renixen,
zitten daar veel verschillen in tussen bouwjaren / vario of handgeschakeld?
En zoja wat doen die verschillen met de motor?

Nou heb ik de mijne al een keer vervangen door een exemplaar uit een mk3 met CVT (bouwjaar onbekend, was een blueline) ik dacht zelf namelijk dat alle renixen hetzelfde waren.

En nou heb ik dus geen C-stekker dus die even uitgesloten.

Nou lees ik in post #4 over pingelen, wat is pingelen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-07-2014 20:58 #949133 door V300 register

Steven340;230409 schreef : Nou lees ik in post #4 over pingelen, wat is pingelen?

Dat is dat je onderhandelt over de prijs ; )
Met pingelen, bedoel ik 'nadieselen'. Dus op het moment dat je het contact afzet, de motor nog even doorgaat.

Steven340;230409 schreef : Nou vraag ik me af over die renixen,
zitten daar veel verschillen in tussen bouwjaren / vario of handgeschakeld?
En zoja wat doen die verschillen met de motor?

Nou heb ik de mijne al een keer vervangen door een exemplaar uit een mk3 met CVT (bouwjaar onbekend, was een blueline) ik dacht zelf namelijk dat alle renixen hetzelfde waren.

En nou heb ik dus geen C-stekker dus die even uitgesloten.

De Renix heb ik mee overgezet van de donor. Overigens staat er op de Renix van mijn donor uit 1989 Bendix. Terwijl er op de Renix van mijn auto uit 1986 gewoon nog Renix staat.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-07-2014 21:04 #949134 door V300 register

volvofiel;230408 schreef : verkeerde klepspeling kan ook voor nadieselen zorgen

Het gekke is dat toen ik de donor wegzette, de motor nog liep als een zonnetje.

volvofiel;230408 schreef : persoonlijk zou ik eerst de klepspeling en vervolgens de carburateur afstellen (aan een viergastester), grote kans dat het dan al wel weg is.

Dat is inderdaad de beste volgorde. Overigens ga ik de carburateur van het motorblok wat ik er nu heb uitgehaald, afhalen. En deze vervolgens proberen te reviseren.
Eerder had ik geschreven dat ik nog even zou kijken naar de verschillen van de carburateurs. De carburateurs zien er hetzelfde uit en hebben beide alle aansluitingen voor de stekkertjes. Het enige verschil wat ik kon zien was dat er andere getalletjes opstonden. Die zal ik zo nog even nakijken.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2014 07:42 #949138 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Fuel Cut Off overzetten?

volvobot;230411 schreef : Het gekke is dat toen ik de donor wegzette, de motor nog liep als een zonnetje.

Was het toen nog een stuk kouder weer?

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2014 10:48 #949141 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Fuel Cut Off overzetten?
pingelen is overigens niet hetzelfde als nadieselen.
Als een motor pingelt, betekent dat dat de cilindervulling ongecontroleerd en voortijdig "explodeert" (dus niet verbrandt!! Want er is nog geen vonk. De compressie wordt zo hoog en de temperatuur zo hoog, dat er een soort zelfontbranding ontstaat)

deze explosies zorgen voor behoorlijke drukgolven in het motorblok, en bovendien wordt het zaakje veel te heet. Omdat het mengsel voortijdig ontploft (v??r BDP), komt er een soort tegengestelde kracht op de krukas te staan (waardoor die als het ware andersom zou gaan draaien).

Pingelen is zeer schadelijk voor je motor (verbrande kleppen, gat in de zuiger, dat soort fratsen) en gebeurt vooral als de motor flink moet trekken.
Ik heb er wel een mooi praktijkvoorbeeld van; jaren geleden, toen mijn technische kennis vergelijkbaar was aan die van een bos wortels, ging ik met mijn broer en Volvo 345 GLS naar Zuid-Frankrijk. Het ding liep niet geweldig maar dat had ik toen niet echt in de gaten. Dan rij je dus ook gewoon plankgas in z'n 5 tegen de berg op, wat dus absoluut niet verstandig is. Op de terugweg begon hij daarbij een pingelend geluid te maken, wat in eerste instantie helemaal niet opviel vanwege een lek in het uitlaatspruitstuk. Op een gegeven moment liep de motor stationair "stotend", op drie cilinders. Natuurlijk gewoon doorgereden, maar bij de eerstvolgende helling vielen we wel door de mand, want er was 0,0 trekkracht. Gestopt, bougies vervangen en toen bleek er eentje compleet ontploft te zijn.... het porseleinen gedeelte dat in de verbrandingskamer zit was gewoon uit elkaar gespat, de elektrode deels gesmolten.
Met nieuwe bougies reed de auto weer als voorheen, maar nu achteraf bedenk ik me dat we ontzettend mazzel hebben gehad want dit pingelen had serieuze motorschade kunnen opleveren. Dat is niet gebeurd. Of dat komt vanwege het 'hufterproof' zijn van Volvo-blokken of dat het pure mazzel was, laten we maar even in het midden.

Moraal van het verhaal: pingelen absoluut voorkomen!! Motor correct afstellen, goede benzine tanken en gewoon goed opletten.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-07-2014 13:17 #949146 door V300 register
Dan bedoel ik nadieselen. Als ik de motor van het contact zet, dan bokt ie nog even na.
De laatste keer dat ik de motor heb horen lopen, is ongeveer een jaar geleden. Het weer was nog niet zo warm als nu. De compressie destijds gemeten, en die waarden waren allemaal goed. Kan het misschien komen door het lange stilstaan?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC