Fuel Cut Off overzetten?
- V300 register
- Verbannen
-
Wat is het doel?
Mijn Volvo 340 uit 1986 in huidige staat met nu nog CVT en B14.4E motorblok en Weber 32 Dir 109 carburteur, krijgt een motorblok ?n 5-bak uit een Volvo 340 uit 1989 eveneens met B14.4E motorblok en Weber 32 Dir 109.
Maar wat zijn de verschillen? (Behalve de aandrijving en het bouwjaar)
-Mijn 340 uit 1986 met CVT heeft een Fuel Cut Off (zwarte kastje bij linker veerpoot). Mijn donor uit 1989 met 5-bak heeft g??n Fuel Cuf Off.
-Mijn 340 uit 1986 heeft een uitlaat z?nder katalysator. Mijn donor uit 1989 met 5-bak heeft w?l een katalysator.
-De Renix van mijn 340 uit 1986 met CVT heeft een doorgeknipt stekkerblokje.
De Renix van mijn 340 uit 1989 met 5-bak heeft wel een bedraad stekkerblokje (stekkerblokje C?)
Bovendien zit er op de Renix van de donor nog een extra stekkertje aangesloten met een rood draadje op iets wat op een condensator lijkt.
- Ook beide zekeringenkastjes hebben wat verschillen. De donor mist bijvoorbeeld een Relais en wat draadjes. (Foto's van beide Renixen en zekeringenkastjes hoop ik later te plaatsen)
Mijn vraag:
Welke Renix moet ik gebruiken en hoe sluit ik het dan aan?
Uiteraard wil ik in mijn nieuwe opzet de Fuel Cut Off behouden, en wordt de katalysator van de donor niet gemonteerd!
Hoe moet ik de Renix aansluiten met een zo gunstig mogelijk verbruik en evt rijprestaties?
In hoeverre moet de Fuel Cut Off nog anders worden bedraad?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Fuel cut-off bestaat trouwens uit:
draad renix->zwart bakje
draad massapunt op de benzineklep (om te weten wanneer je gas volledig gelost is)->zwart bakje
draad zwart bakje->stationairsproeier
- V300 register
- Verbannen
-
Nicholas;230163 schreef : Voor zover ik weet is de fuel cutoff plug-and-play. Alles overzetten, net zoals het zat op de donor en je bent klaar. Gewoon dus renix en carburateur van de donor gebruiken en zorgen dat de stekkertjes goed zitten.
Waarom de carburateur overzetten? Beide auto's hebben een Weber 32 Dir 109 carburateur. Of kunnen die per bouwjaar toch nog anders zijn?
De auto waar alles in moet komen heeft niet alle stekkerblokjes naar de Renix, dus hoe moet dat worden aangesloten?
Nicholas;230163 schreef : Dat de zekeringkasten verschillen is normaal, de cvt versie heeft een aantal extra's. Je kan gelijk dewelke gebruiken.
Wat zijn die extra's?
- Laszlo Mogyorossy
- Nieuw lid
-
Hierdoor kan je met lage toeren en hoog koppel in de hogere versnellingen rijden zonder dat er pingelen optreedt op euro 95.
Bij de cvt speelde dit geen rol, omdat je nooit met heel lage toeren kunt rijden.
- V300 register
- Verbannen
-
LMogyorossy;230184 schreef : Ik zou zeker voor de Renix van de donor gaan, omdat vanaf modeljaar 1987 de ontsteking anders is geprogrammeerd in het midden gebied .
Hierdoor kan je met lage toeren en hoog koppel in de hogere versnellingen rijden zonder dat er pingelen optreedt op euro 95.
Bij de cvt speelde dit geen rol, omdat je nooit met heel lage toeren kunt rijden.
Moet dan stekkerblokje C ook worden aangesloten op de Renix, of hoeft dat niet?
(de auto waar het allemaal in gaat heeft bijvoorbeeld geen katalysator (wat ik graag zo wil houden))
Toch blijf ik het raar vinden dat de donor uit 1989 geen Fuel Cut Off heeft, terwijl de oudere auto uit 1986 wel al een Fuel Cut Off heeft. Hoe kan dat?
- V300 register
- Verbannen
-
Overigens geen CVT+geen kat, stekker C los laten!! scheelt je in totaal 6 graden voorontsteking.
- V300 register
- Verbannen
-
Wouter;230191 schreef : Overigens geen CVT+geen kat, stekker C los laten!! scheelt je in totaal 6 graden voorontsteking.
Wat is het voordeel van wel of geen 6 graden vooronsteking?
Bij mijn Volvo 340 met CVT waren de draden van stekker C al doorgeknipt. Maar ik begrijp uit dit antwoord dat in geval van een auto met CVT stekker C wel aangesloten had moeten zijn? Of gaat het om de combinatie CVT met katalysator?
Toch nog even om verwarring te voorkomen: het doel is dus om de B14.4E motor + 5 bak uit mijn donor over te zetten in mijn auto waar nu nog een andere B14.4E motor zit en de CVT (die er dus uitgaat).
Die donor heeft dus w?l stekker C aangesloten op de Renix,
De auto met CVT (die er dus uitgaat!) heeft g??n stekker C aangesloten op de Renix.
Hopelijk is het zo wat duidelijker.
Wouter;230191 schreef : De motorcode kan verschillen. Een B14.4S heeft zover ik weet altijd die fuel cutoff, de B14.4E kan hem ook hebben maar lang niet altijd. mogelijk zit daar zelfs verschil in per land.
Dat is apart, waarom de ene B14.4E wel een Fuel Cut Off en de andere B14.4E niet? Je zou namelijk verwachten dat de donor die jonger is dat die ook een Fuel Cut Off zou hebben. Of heeft dat misschien te maken met verschil in Renix en het feit dat de donor een 5-bak heeft en de andere een CVT?
- V300 register
- Verbannen
-
Geen idee waarom een CVT extra voorontsteking zou moeten krijgen.
Dan heeft iemand bij jou die stekker dus verkeerdelijk doorgeknipt op de cvt ?n op de vijfbak die stekker verkeerdelijk toegevoegd

- V300 register
- Verbannen
-
Nicholas;230201 schreef : Die extra voorontsteking is nodig om de katalysator niet te beschadigen, dan? Zodat er zeker geen onverbrand mengsel in terecht komt.
Geen idee waarom een CVT extra voorontsteking zou moeten krijgen.
Dat klinkt op zich wel aannemelijk.
Nicholas;230201 schreef : Dan heeft iemand bij jou die stekker dus verkeerdelijk doorgeknipt op de cvt ?n op de vijfbak die stekker verkeerdelijk toegevoegd
Dat lijkt me dan weer wat minder aannemelijk.
Op de vraag welke Renix ik moet gebruiken en hoe deze aan te sluiten, is mijn voorlopige conclusie om w?l de Renix van de donor te gebruiken, maar deze Renix niet hetzelfde aan te sluiten zoals op de donor!
De auto waar alles in moet komen krijgt dan het motorblok, de 5bak en de Renix van de donor. Stekkerblokje C wordt echter niet meer aangesloten zoals op de donor het geval was, in verband met ontbreken katalysator. Bovendien heeft deze setup een Fuel Cut Off, wat dus in de setup van de donor nog niet het geval was. En het zekeringenkastje is verschillend als van de donor.
De hamvraag: Klopt dit, en gaat dit probleemloos werken?!? En zo ja/nee, wat zijn eventuele positieve of negatieve consequenties?
Ps: iemand nog een antwoord op de eerder genoemde carburateurkwestie?
- V300 register
- Verbannen
-
Gaat de Renix van de donor goed samen met de Fuel Cut Off? (ik probeer namelijk een verklaring te vinden waarom de jongere donor geen Fuel Cut Off aan boord heeft, juist omdat de Fuel Cut Off een gunstige werking op het verbruik heeft)