Fuel Cut Off overzetten?

• BartJu
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
27-06-2014 08:41 #948944 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Fuel Cut Off overzetten?
Ik kan je helaas geen direct antwoord op je vraag geven, maar ben wel benieuwd naar hoe die fuel-cut-off er nou precies uitziet.
UIt bovenstaande begrijp ik dat het een zwart doosje is met enkele draden eraan die naar diverse plekken in het vooronder lopen.
Mijn 1990-met-CVT heeft meerdere doosjes die voldoen aan de beschrijving. Sommige weet ik zeker dat het niet is (zoals tachorelais), maar van andere ben ik niet zeker.

Kun je een foto posten van het geheel?
Dan zal ik eens zien wat er hiervan in mijn '90-CVT zit.
Wellicht draagt dit bij aan begrip van je waarom jonger-en-toch-niet vraag...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2014 12:22 #948945 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Fuel Cut Off overzetten?

Een wat oudere foto van het bakske (ziet er sindsdien allemaal wat properder uit :woops:). Zit dus aan de bestuurderskant, naast het reservewiel.

Carburateurkwestie, dat heb ik aangehaald zeker? Op de carburateur moet er een massapunt aanwezig zijn, waar een zwart stekkertje op komt. Dit om te detecteren wanneer je je gaspedaal volledig loslaat. Ik heb er eigenlijk geen idee van of dit klopt, maar misschien hebben sommige carburateurs (pr? fuelcutoff) dit niet, daarom dat ik dit ook eens zou controleren. Hier zijn echter een aantal mensen die hier veel meer vanaf weten..
(Zelf zo'n stekkertje erop fabriceren zou overigens ook goed te doen zijn denk ik.).

De extra's in de zekeringkast zijn compleet cvt gerelateerd; bijvoorbeeld een extra relais om ervoor te zorgen dat je niet kan starten als de auto in drive staat enz. Als je van cvt naar handbak gaat, maakt het dus niet uit welke zekeringskast je gebruikt.

De invloed van bouwjaar op het al dan niet hebben van een fuel cut-off, daar weet ik niets af. Volvo lijkt nogal wispelturig geweest te zijn.

Zoals je je setup nu beschrijft, denk ik dat dit goed moet werken. Gewoon doen dus, er gaat toch waarschijnlijk nog vanalles onverwachts mislopen :D Zo'n fuel cut-off is trouwens ook makkelijk te testen en een renix of stekkertje wisselen is ook geen werk.

Ik ben zelf eigenlijk nu toch ook wel benieuwd naar de exacte werking/nut van dat C stekkertje. Zal vanavond eens in mijn werkplaatshandboek kijken of er wat meer info in staat...

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2014 13:39 #948946 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Fuel Cut Off overzetten?

Nicholas;230201 schreef : Die extra voorontsteking is nodig om de katalysator niet te beschadigen, dan? Zodat er zeker geen onverbrand mengsel in terecht komt.

met C-stekker aangesloten wordt bij een auto met katalysator de ontsteking 6 graden verlaat hierdoor is de uitlaatgastemperatuur hoger zodat de katalysator makkelijker en beter op temperatuur komt, zonder C-stekker aangesloten functioneert de katalysator dus niet naar behoren

een cvt zekeringenkast heeft een relais waar een handgeschakelde een brugje heeft zitten, dit relais is de startbeveiliging (zodat je alleen in P en N kunt starten en niet in D of R); bij een handbak dus altijd een brugje erin. dat de ene bundel meer/minder draden heeft als de ander kan goed kloppen, er zijn meerdere bundels geleverd in de loop der jaren. zowieso is de bundel van een cvt anders als die van een handbak (mist de cvt bedrading) maar afhankelijk van de uitrusting zijn ook opties zoals koplampwissers, buitentemperatuursensor etc wel of niet meegenomen in de bundel.

het ding op je renix (rode draadje) is inderdaad een condensator, is bedoeld als ontstoorder voor de radio, overigens zou ik zoals Laszlo aangeeft de renix van de donor gebruiken, heeft een iets gunstigere curve. in je nieuwe situatie gewoon de C-stekker niet aansluiten (wel de aansluitingen afdoppen om corrosie tegen te gaan)

als ik me niet vergis was de fuelcutoff ook een emissie item en met een katalysator verviel dus het nut van zo'n optie, zou ook kunnen dat het een uitrustingniveau issue is maar dat kan ik nu niet 123 opzoeken. als je gewoon jouw huidige motorkabelboom gebruikt (met fuelcutoff en cvt) en alle CVT gerelateerde stekkers los laat hangen dan gaat het goed.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2014 14:40 #948947 door V300 register
Allen ontzettend bedankt voor het meedenken. De puzzelstukjes beginnen steeds meer op hun plaats te vallen!

AvdAkker;230219 schreef : een cvt zekeringenkast heeft een relais waar een handgeschakelde een brugje heeft zitten, dit relais is de startbeveiliging (zodat je alleen in P en N kunt starten en niet in D of R); bij een handbak dus altijd een brugje erin. dat de ene bundel meer/minder draden heeft als de ander kan goed kloppen, er zijn meerdere bundels geleverd in de loop der jaren. zowieso is de bundel van een cvt anders als die van een handbak (mist de cvt bedrading) maar afhankelijk van de uitrusting zijn ook opties zoals koplampwissers, buitentemperatuursensor etc wel of niet meegenomen in de bundel.

Is dat een kwestie van simpelweg met een schroevendraaier het bruggetje uit de donor pulken, en op de plek er in drukken waar nu nog het relais zit? Of denk ik nu te simpel?

AvdAkker;230219 schreef : als je gewoon jouw huidige motorkabelboom gebruikt (met fuelcutoff en cvt) en alle CVT gerelateerde stekkers los laat hangen dan gaat het goed.

Welke dingen uit het zekeringenkastje zijn er naast het relais nog meer CVT gerelateerd? Oftewel, welke stekkers of draden moet ik los halen?

• BartJu
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
27-06-2014 14:49 #948948 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Fuel Cut Off overzetten?

Nicholas;230218 schreef :

Een wat oudere foto van het bakske (ziet er sindsdien allemaal wat properder uit :woops:). Zit dus aan de bestuurderskant, naast het reservewiel.

OK, ik kan dus hierbij bevestigen dat mijn 1990-er met CVT een fuel-cut-off-box aan boord heeft, idd op voornoemde plek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2014 14:49 #948949 door Anjo van den Akker
Jep, relais eruit en brugje erin.

Zou overigens de kabelboom gewoon intact laten, geen draden verwijderen. Een aantal dingen (toerenteller bijv) zijn parralel aangesloten in de bundel dus als je die op de verkeerde plek verwijderd werkt het niet meer

In de motorruimte kun je wel de renix, emvk en ontkoppelklep verwijderen en diens bedrading opbossen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2014 14:56 #948950 door V300 register

Nicholas;230218 schreef : Carburateurkwestie, dat heb ik aangehaald zeker? Op de carburateur moet er een massapunt aanwezig zijn, waar een zwart stekkertje op komt. Dit om te detecteren wanneer je je gaspedaal volledig loslaat. Ik heb er eigenlijk geen idee van of dit klopt, maar misschien hebben sommige carburateurs (pr? fuelcutoff) dit niet, daarom dat ik dit ook eens zou controleren. Hier zijn echter een aantal mensen die hier veel meer vanaf weten..
(Zelf zo'n stekkertje erop fabriceren zou overigens ook goed te doen zijn denk ik.).

Dan weet ik waar ik op moet letten en ga straks beide carburateurs nog goed vergelijken om eventuele verschillen op te sporen. Toch ga ik er vanuit dat er geen onderlinge verschillen zijn tussen twee Weber 32 Dir 109 carburateurs. Ben dus zeer benieuwd.

Nicholas;230218 schreef : De extra's in de zekeringkast zijn compleet cvt gerelateerd; bijvoorbeeld een extra relais om ervoor te zorgen dat je niet kan starten als de auto in drive staat enz. Als je van cvt naar handbak gaat, maakt het dus niet uit welke zekeringskast je gebruikt.

Enig idee welke dingen in de zekeringenkast nog meer CVT-gerelateerd zijn?

Nicholas;230218 schreef : Zoals je je setup nu beschrijft, denk ik dat dit goed moet werken. Gewoon doen dus, er gaat toch waarschijnlijk nog vanalles onverwachts mislopen :D Zo'n fuel cut-off is trouwens ook makkelijk te testen en een renix of stekkertje wisselen is ook geen werk.

Ja inderdaad, er zullen ongetwijfeld dingen opduiken waar ik tevoren geen rekening mee heb gehouden. Zo twijfel ik nu eigenlijk al een beetje of er met de handremkabels nog het ??n en ander moet worden overgezet met de ombouw naar handbak.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2014 15:00 #948951 door Anjo van den Akker
Je bent niet de eerste die zo'n conversie uitvoerd he ;) heb het zelf inmiddels ook al 6x gedaan
Handremkabels zijn hetzelfde

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2014 15:08 #948953 door V300 register
Dat scheelt dan weer. Ik ga er gewoon aan beginnen en zie wel waar het schip strandt. Ontzettend bedankt voor alle input, hiermee kan ik wel aan de slag!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-07-2014 22:21 #949090 door V300 register
De ombouw is gelukt! Kleppen moeten bij het donorblok denk ik wel worden gesteld. Hij klinkt nu een beetje als een diesel.
Ondanks de Fuel Cut Off die er al op zat en de Renix van de donor pingelt de motor nog wel na het afzetten van de motor. Ik heb de carburateur al iets minder rijk gezet (het rechter stelschroefje onder stekkertje).
Ik had begrepen dat pingelen juist beter zou moeten zijn in deze setup. Dus wie weet de oplossing hiertegen?

Misschien ook het vermelden waard: ik zag dat er nog wat verschillen waren. Er zat bij de auto waar alles in is gekomen een stekkertje bij het gaspedaal. Bij de donor was hier geen stekkertje aangesloten (was wel een aansluitlipje).
Waar is dat stekkertje voor, en heeft dat misschien iets te maken met het pingelen?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC