Hoog olieverbruik

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-08-2012 21:38 #914221 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoog olieverbruik
Ik denk dat er nu zoveel problemen zijn 'opgestapeld' (verstopte carterontluchting) dat het een beetje lastig wordt een eenvoudige diagnose te stellen.

Als de terugschakelkant van de EMVK nog wel correct in- en uitschakelt (dus NIET continu aan blijft staan) dan kun je dat probleem ge?soleerd aanpakken, want met een variomatic zonder opschakelvacu?m kun je nog steeds redelijk normale prestaties halen.

Je noemt heetlopen en slechte prestaties - dat wijst al op een fout in de ontsteking: timing wellicht verkeerd, zoals powerflux al zegt. In Volvoice 42 staat een prachtig artikel van de technische commissie over contactpuntontsteking. Indien niet in bezit -> downloaden in het ledenmenu. De juiste gegevens kun je uit de werkplaatshandboeken halen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-08-2012 17:59 #914251 door V300 register
Dat inhouden op snelweg tot 70 km heb ik met 1 van mijn vorige 340's ook gehad. De motor begon dan te loeien terwijl tegelijketijd de snelheid terugliep Uiteindelijk opgelost met een ander tacho-relais.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-08-2012 10:58 #914280 door V300 register
- hoeveel km heeft de motor op LPG gelopen?
- het schakelen lukt niet met iets verhoogd toerental:
1 je koppeling is nog goed
2 het ontkoppelsysteem werkt niet, 90% kans op afgebroken draadje onder de pook
- blaast de motor de olievuldop eraf als je deze los bovenop het gat legt?
- die stationairsproeier hoort degelijk vast te zitten
- verstopping van carterontluchting checken door de slang aan carbzijde los te halen en flink erin blazen. Dit mag maar net iets meer weerstand geven dan in een losse slang blazen. Als je druk kunt opbouwen zit ie echt dicht.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-08-2012 11:02 #914281 door V300 register
oh, dit topic had ik nog niet gelezen. in het andere topic (ik ga deze samenvoegen trouwens!) stelde ik de vraag 'hoeveel km heeft deze op LPG gelopen'

ik zit er namelijk aan te denken dat de motor wel eens een hele lage compressie zou kunnen hebben. Dan krijg je ?n veel carterdruk, ?n een hoog olieverbruik, ?n een verminderd vermogen, etc.

maar het verhaal omtrent de contactpuntjes wijst dan weer in de richting van een simpel op te lossen afstellingsfout/klein defect.

Is de condensator ook vervangen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-08-2012 13:31 #914282 door V300 register
bedankt voor alle reacties! de garage heeft een geheel andere diagnose gesteld namelijk dat de koppeling helemaal versleten is en dat daardoor de auto niet meer vooruit komt. Wat denken jullie hiervan? Tevens verklaarde de garagemensen de auto meteen total loss omdat de koppeling het duurst is om te vervangen. 800 euro als zij het doen. valt zoiets op een sleuteldag te doen want ik zou het erg jammer vinden om de auto nu al af te schrijven...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-08-2012 13:34 #914283 door V300 register
om nog even te reageren op de vragen van wouter: condensator is nog niet vervangen, de carterontluchtingsslang lijkt niet verstopt. er komt aan een kant veel lucht door en aan de andere kant weinig. de motor gaat niet anders lopen als ik de peilstok er uit haal of de oliedop er af schroef. verder net gezien toen de auto op de brug stond dat de onderkant van de motor vooral nat is, de monteur zei iets over kering? de lpg installatie is er rond 30.000 km in gekomen en de teller staat nu op 83.000. ik rijd veel op gas, minder op benzine.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2012 14:32 #914284 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Hoog olieverbruik
Kering vervangen, koppeling + drukgroep + toplager is onder de 200 euro aan materiaal. Qua uren ligt het er natuurlijk maar net aan wie het doet Je kunt sowieso naar de sleuteldag komen om te kijken of die diagnose wel klopt :)

Condensator vervangen is bij het vervangen van de puntjes gewoon de moeite waard. Veel extra kosten zijn het niet.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-08-2012 15:15 #914285 door V300 register
Ja inderdaad een goede diagnose zou wel heel fijn zijn, nu loopt alles door elkaar heen. Ik merk dat maar weinig garages echt gedegen kennis hebben van de 340, dat maakt het soms wel lastig als je zelf lerende bent :). Als je het dan over de EMVK hebt dan kijken ze je een beetje glazig aan. Misschien zou iemand (in het noorden of in de buurt van rotterdam) met me mee willen kijken naar de problemen zodat ik het kan fixen op de sleuteldag? Dat zou echt geweldig zijn!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-08-2012 17:48 #914289 door V300 register
Een auto total loss omdat de koppeling versleten is? Dat heb ik nog nooit gehoord :wtf2: Bovendien vind ik het raar dat de garage de auto total loss verklaart bij een (diagnose voor) reparatie, dat is zeker niet gebruikelijk...

Een koppeling van een 340 laten vervangen kost bovendien zeker geen ?800, dat is echt verschrikkelijk veel! Ik heb eens gevraagd wat het vervangen van de koppeling van een 1.7 kost, en inclusief materiaal (drukgroep, druklager, en frictieplaat) kwam dat op een ?150 ? ?200.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2012 17:57 #914290 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Hoog olieverbruik

General Custom;204231 schreef : Een auto total loss omdat de koppeling versleten is? Dat heb ik nog nooit gehoord :wtf2: Bovendien vind ik het raar dat de garage de auto total loss verklaart bij een (diagnose voor) reparatie, dat is zeker niet gebruikelijk...

Total loss is een economisch begrip. Reparatie duurder dan dagwaarde? -> total loss.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC