Hoog olieverbruik

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-08-2012 11:13 #632167 door V300 register
Hoog olieverbruik is gemaakt door V300 register
Tijdens mijn vakantie kwam ik er achter dat m'n 340 (junior uit '83) een hoog olieverbruik heeft. Geen blauwe rook en ook geen oliemeur. Nu ik thuis ben heb ik het luchtfilterhuis er even afgehaald. In het luchtfilter zit een beetje een olieaanslag net als in het koelwatersysteem. Ook onder het luchtfilterhuis is het heerlijk vettig. Iemand een idee hoe ik de olielekkage kan opsporen? Goed om erbij bij te vermelden is misschien dat de eerste bougies goed zwart is geworden, die heb ik net allemaal vervangen, evenals de rotor verdelerkap en bobinekabel. Tevens zit het omcirkelde deel op de foto erg los. Wat is dit en moet ik het vastdraaien? Alvast dank!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-08-2012 11:44 #914053 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hoog olieverbruik
Dat ding is de stationairsproeier-solenoid, moet wel vastzitten ja, is vrij belangrijk voor stationairloop. De olie komt erg ver bij jou. Ik ken deze 14.3 niet zo goed, maar mijn gok is iets van carterventilatie i.c.m. wat overdruk ofzo, ook doordat ik over olie-aanslag lees in het koelsysteem.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-08-2012 13:01 #914055 door V300 register
Oke, ik lees op het forum dat je nogal voorzichtig met de stationairsproeier-solenoid moet zijn. Is er een goede manier om dit te doen? En overdruk, kan dat komen door een te rijk mengsel (ik rijd op LPG)?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-08-2012 13:17 #914058 door V300 register
Nou, het is maar een theorie, er zijn anderen die er meer verstand van hebben. Het is misschien wat ver gezocht. Wellicht is er wat anders simpels aan de hand. Ik denk dat het handig is de boel grondig te reinigen met motorreiniger, een tandenborstel, water en poetsmiddelen en dan in de gaten houden waar de olie vandaan komt.

Die solenoid kun je gewoon terugdraaien dacht ik. Die heeft trouwens geen enkel invloed als je op LPG rijdt. Kun je nog wel op benzine rijden?

Misschien zie ik het niet goed, maar je hebt 't mengstuk onder de carburateur zitten? LPG-systemen hebben nog wel eens last van sludgevorming, die zooi kan ook ver verspreid worden weet ik uit ervaring.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-08-2012 13:22 #914059 door V300 register
Ja kan, hij loopt dan ook goed, het enige wat raar is, is dat als ik op benzine rijd schakelen eigenlijk niet kan, alleen met keihard schurende koppeling. Misschien staat de benzine te rijk afgesteld? Op LPG gaat dat allemaal goed. Ga ik maar eens een nieuwe tandenborstel kopen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-08-2012 13:28 #914060 door V300 register
Misschien staat ie zo hoog afgesteld dat ie zelfs zonder werkende sproeier stationair blijft lopen. Dan is de juiste afstelling wel compleet zoek ja :D Is het verbruik op benzine ook extreem hoog? Op zich zie ik verder weinig verband met het olieverbruik overigens, dat is vast een kapot pakkinkje ergens. Komt er ook olie uit de vuldop?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-08-2012 13:48 #914061 door V300 register
Ja het verbruik is wel hoog 1 op 9 of zo, maar niet extreem hoog geloof ik. Misschien op een sleuteldag eens afstellen. Er komt idd wel olie uit de vuldop. Wat voor pakkinkje kan daarop, weet je dat?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-08-2012 14:24 #914062 door V300 register
Hm, 1 op 9 is wel teveel, dat kan beter!

Olielekkage vuldop kan dan weer een aanwijzing zijn voor teveel druk. Maar 't kan idd ook gewoon 't rubberen ringetje zijn...vervangen is weten. Misschien kan meneer Volvo of Renault dat ding nog gewoon leveren. Anders ergens op de sloop een goede vuldop met ring scoren.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-08-2012 15:54 #914063 door V300 register
Druk kan je misschien merken als je bij lopende motor de pijlstok of vuldop verwijderd. Als de motor daar op reageert, dan heeft ie druk opgebouwd. Iets druk kan weinig kwaad, maar schoonmaken van de carterontluchting kan helpen. Die kan verstopt zijn geraakt.

Wouter, waar zit bij jou nou het mengstuk? Op of onder de carburateur?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-08-2012 16:47 #914068 door V300 register
Ah dat ga ik zeker even testen. Waar zit de carterontluchting, op de kleppendeksel? Ik kan hem schoonmaken met diesel en ontvetten met wasbenzine las ik net. Ik weet helaas (nog) niet hoe het mengstuk er uitziet...

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC