Aansluiten ontluchting klepdeksel op CARB
- V300 register
- Verbannen
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
die laatste was je vergeten, en dan negeert ie de eerste ook.
bij de 300 serie is het inderdaad de middelpunt vliedende kracht die de zwaardere benzinedruppeltjes naar de 2 buitenste cilinders toe drijft.
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;149769 schreef : het vervangen van sproeiers in de carburateur moet ik onder alle omstandigheden waarbij de nokkenas en de compressie niet gewijzigd is, ten sterkste afraden.
Volvo Helmond heeft destijds zeer veel manuren research en testwerk besteed aan het 'jetten' van de carburateurs volgens maximale betrouwbaarheid, vermogen en zuinigheid.
Een test op een rollenbank zegt zeer weinig, zeker als je kijkt naar de beschikbare meet- en analyse apparatuur, en de specifieke kennis van het motorblok.
Er is bij de 1.4 zowieso een factor waar de betreffende man geen rekening mee heeft kunnen houden, namelijk dat de instelling van de 4 cilinders onderling sterk verschilt. De buitenste 2 cilinders krijgen bij deellast een veel rijker mengsel dan de binnenste 2.
het mengsel is zo ingesteld dat de binnenste 2 cilinders in deellast op de grens van het toelaatbare lopen aan de arme kant (ivm lage vlamsnelheid, bijbehorende hoge EGT en de consequenties hiervan voor de levensduur)
Voor de tuning op vermogen zou je graag deze binnenste 2 iets meer geven.
-Maar, dit zorgt ervoor dat de buitenste 2 een overschot aan benzine gaan krijgen, waardoor deze juist minder gaan presteren en zeer hoge HC uitstoot gaat ontstaan.
-En, misschien wel de belangrijkste Maar; waarom ben je aan het tunen op vermogen in het deellast gebied?
De enige manier om het beter te doen dan de firma Volvo in de jaren 70 en 80 is om per arm van de voorpijp (1+4 en 2+3) een EGT sensor en een breedband lambda sensor te monteren. Met die meetgegevens kun je tenminste echte conclusies trekken ipv 'ik denk dat ie te arm loopt'. Want dat is dus echt niet zo.
Het punt is dat ik nu met die andere sproeier duidelijk merk dat er meer fut in het blok zit. Het blok loopt daarnaast zeer netjes stationair en pakt vrij goed op. Echter wanneer ik in 1 keer volgas geef trekt het blok eerst even flink en begint dan wat te bokken. Het voelt als smoren.
Omdat ik al wat vaker rare elektra problemen heb gehad (vage massaproblemen, 1 kant afgebroken pootje van een stekker etc.) vraag ik me ook af of dat er door de verouderde draden en aansluitingen het kan dat er te weinig spanning op alle elektra staat ? Zou daardoor de elektrische sproeier kort uit en aan geschakeld kunnen worden (ik noem mar even wat) ?
Heb ondertussen wel een compleet nieuwe massadraad van de accu naar de carresorie gelegd en 1 nieuwe van het blok naar de carresorie. Alle contactpunten heb ik goed blank gemaakt en nieuwe bouten gebruikt welke ik zeer licht met kopervet ingesmeerd heb.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
welke renix gebruik je eigenlijk? post de code eens als je wilt.
Wouters opmerking komt vooral uit op het feit dat het met de originele sproeierbezetting perfect afgesteld zou moeten zijn, is het dan niet; dan is er een verborgen probleem wat dan alsnog deels gemaskeerd wordt door het wisselen van de sproeiers.
- V300 register
- Verbannen
-
overigens is het wel zo dat er verschil zit in hoe de motor aanvoelt en de leeftijd van de carburateurs. mij is bij het verwisselen van verschillende types opgevallen dat de oude types (met een redelijk rijke middengebied instelling) heel soepel lopen in het middengebied en vooral ook al bij weinig gas voldoende vermogen leveren. Dit kost echter wel een paar liter op 100 km.
het punt is dus een beetje, als ie niet genoeg power levert in het middengebied moet je meer gas geven

- V300 register
- Verbannen
-

Heb er nu om te vergelijken uit eigen voorraad een RENIX op geschroefd nr. 204948 (iets lager staat S 100860-402). Ik merk eigenlijk geen verschil.
Over de sproeiers: Ik begrijp dus dat ik dan beter de originele sproeier terug kan zetten ? Dit is een maat 120, klopt dit dan of moet die groter zijn ?
In de 2e trap zit nu een 132, moet die dus zoals Anjo zegt groter zijn en tussen de 135 en 140 zijn ?
- V300 register
- Verbannen
-
volgens mij stond de 411A daar niet bij :+
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
nippel tussen carb en waterpomp en gashefboombevestiging op de spruitstukken is B14.4E
de 411A renix hoort op een B200EA motor, dat is dus iig al gigantisch fout.
de 402 die je daarna geprobeerd hebt hoort op een hele vroege B14.4E of B14.4S (uit een MY84 of MY85 auto) met 93, 95, 104 of 105 carburateur. je raad het al; tov de 109 carburateur zijn wederom bijna alle sproeiers anders en ook dat werkt dus niet zoals het hoort.
dus; wat je nu moet doen is ofwel een 93 of 104 carburateur vinden en monteren; of een 412A renix vinden en monteren; + originele sproeier weer monteren, als alles goed zit moet het blok weer precies goed lopen.
- V300 register
- Verbannen
-

- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;149920 schreef : .3E spruitstuk is het iig niet, daar past alleen de solex carburateur op (en in/uitlaatspruitstuk is 1 geheel)
nippel tussen carb en waterpomp en gashefboombevestiging op de spruitstukken is B14.4E
de 411A renix hoort op een B200EA motor, dat is dus iig al gigantisch fout.
de 402 die je daarna geprobeerd hebt hoort op een hele vroege B14.4E of B14.4S (uit een MY84 of MY85 auto) met 93, 95, 104 of 105 carburateur. je raad het al; tov de 109 carburateur zijn wederom bijna alle sproeiers anders en ook dat werkt dus niet zoals het hoort.
dus; wat je nu moet doen is ofwel een 93 of 104 carburateur vinden en monteren; of een 412A renix vinden en monteren; + originele sproeier weer monteren, als alles goed zit moet het blok weer precies goed lopen.
Merci dit is precies het antwoord wat ik zocht :y:
Zal nu eerst contact opnemen met de verkoper van de renix en carburateur. Ik heb uitdrukkelijk gevraagd of deze set uit 1 auto kwam (op eerdere aanwijzing van anjo) en dat was volgens de verkoper zo. Dus niet, dat is dus echt balen.
Voor de rest heb ik wel een 83, 105 en 3 maal een 109 weber, dus net niet de goede. Heb ook nog een Daf 55 met 1400 blok en daar zit wel een 412A op. Kan dus zeker testen of dit goed is, maar ik wil wel dat de verkoper het correct oplost.
Zal jullie op de hoogte houden van deze ontwikkelingen.