Stille Volvo 340 start makkelijk, loopt slecht!

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2008 13:10 #743591 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Stille Volvo 340 start makkelijk, loopt slecht!
mocht je twijfelen of hij aanloopt kun je de auto achter op assteunen zetten, starten, vario in d, gas geven tot de wielen lekker draaien en dan gas los en niet remmen, als 1 van de 2 wielen abrubt sneller stilstaat als de andere dan weet je genoeg.

ohja, had vanmorgen geen tijd om verder te typen, pauze was afgelopen.

zorg eerst dat je er 100% zeker bent dat de carb goed is (bye bye vloeibare pakking:D), vlotterdekselpakking is nog wel het gevoeligste, hier moet je absoluut geen vloeibare pakking gebruiken...

goed, als de carb met mooie nieuwe pakkingen in elkaar zit dan pas proberen om hem af te stellen, ik stel een motor als volgt af:

als ik zeker weet dat de co schroef fout staat, schroef ik stationair flink omhoog tot hij naar mijn gehoor makkelijk 2500/3000 toeren draait. dan lekker een tijdje laten pruttelen tot de motor warm is en dan rustigaan stationair lager zetten, (evt een losse toerenteller op de renix aansluiten, dan weet je het zeker!) tot 1500 toeren. dan de co schroef helemaal in tot de veer volledig gespannen is, en daarna 1,5 slag los draaien. stationair nog verder terug naar onder de 1000 en dan co fine tunen, trap af en toe flink op de rem, toerental mag niet hoger worden of lager gaan, dat is de beste indicatie om zonder meet apparatuur te weten of je co ong goed staat.

probeer vervolgens voor elkaar te krijgen dat je stationair 450/500 toeren kan draaien,
lukt dat niet? dan is er nog een probleem met de carb en of de ontsteking /kleppen etc..
lukt dat wel? mooi, motor is in orde en stationair moet je nu wat hoger zetten, 700/750 toeren stationair is prima, maar volvo's advies is rond de 850 dacht ik.

door de auto op een gruwelijk laag toerental te zetten (die 450 toeren, ik kreeg zelfs nog naar schatting 350 toeren voor elkaar bij mijn waggi:D) is de auto extreem gevoelig voor valse lucht en gebreken aan de ontsteking of de algehele verbranding, de motor zal als er iets niet in orde is vrijwel meteen uitvallen en niet lager te krijgen zijn als iets van 600 toeren.

de motor moet lopen en blijven lopen, de motor gaat waarschijnlijk wel wat meer schudden als op een hoger toerental maar dat is door het lage toerental normaal. bij een motor waarbij de randzaken in orde zijn is het zo dat de motor compleet vlak moet liggen en niet mag schudden bij 1100 toeren, stationair (rond de 800 toeren) mag hij wel w?t schudden maar absoluut niet veel. ook hikjes/bokjes (af en toe een flinke shake tijdens het stationair lopen), zijn een teken dat er nog wat mis kan zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-12-2008 13:39 #743599 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stille Volvo 340 start makkelijk, loopt slecht!
Wat ik dus eigenlijk begrepen heb, is dat die vloeibare pakking gewoon grote troep is! FUCK! Sorry voor het taalgebruik... Zal dan mss nog even afwachten wat ze er nu nog aan kunnen doen en als hij dan volgende week terug is en het is nog altijd niet helemaal lekker, dan bestel ik gewoon nieuwe pakkingen via Ebay!

Heeft daar iemand ervaringen mee, bedoel daarmee, welke moet ik in godsnaam bestellen? Heb er al even naar zitten google'n, maar er staan verschillende soorten bij en is mij gewoon niet helemaal duidelijk welke het nu is!

Zoals ik al heb aangegeven ga ik gewoon even je teksten afdrukken Anjo en maandag aan mijn pa geven die ze dan maar aan de docent moet gaan afgeven, want voorlopig staat hij daar nog! En ik zeg het Anjo, als hij niet helemaal goed loopt (zolang hij door de keuring komt ben ik blij voorlopig) dan kom ik gewoon jouw kant uit hoor! Die benzine heb ik er dan wel voor over! Hoop alleen dat ik hem dan voldoende vertrouw om die afstand te overbruggen! :woops: Ik zorg dan dat ik een nieuwe pakking bij mij heb voor de Carb en dan mag jij is tonen hoe het moet!
Dan leer ik dat ook ineens he! De kennis een beetje doorgeven is alleen maar handig, vooral voor de Belgische leden, dan kunnen we er samen ook uit raken!:D

Hoop gewoon dat hij snel klaar is, want moet hem nog keuren, inschrijven, verzekeren en dat liefst voor nieuwjaar als het kan, dat ivm solicitaties en werk...:mad:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-12-2008 13:50 #743601 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stille Volvo 340 start makkelijk, loopt slecht!
Op www.bccp.nl/ worden ook servicekits voor de Weber 32 DIR verkocht. Je vindt hem terug als W250 voor Renault en Alfa. Daar zitten in ieder geval vlotterdekselpakkingen, voetpakkingen en nog wat aanverwante narigheid in. Ik heb er ook nog ??n liggen omdat mijn carburateur ook aan revisie toe is: misschien moeten Anjo en ik even een 'how-to' maken met wat leuke fotootjes erbij.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-12-2008 13:53 #743603 door V300 register
Dat lijkt mij wel heel interessant, dank je voor dit duidelijke antwoord, denk dat ik ze gewoon direct ga bestellen ofzo...
wat ik nog wou zeggen, kleppen zijn gesteld, dus daar zou het niet aan kunnen liggen! Kan de oude benzine er iets mee te maken hebben dat hij zo slecht loopt?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2008 14:09 #743606 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Stille Volvo 340 start makkelijk, loopt slecht!
mwa, alleen als er water in zit. twijfel je dan moet je zowieso even de 6mm brandstofleidingen vernieuwen, 2 korte stukjes (aanzuig en retour) van de brandstofpomp links van het blok, en het stukje van bovenop de brandstofpomp naar de carb, 8 cm voor de carb leiding doorknippen en een universeel filtertje plaatsen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-12-2008 14:13 #743609 door V300 register
Mmm, denk niet dat er water in gekomen kan zijn, hij heeft droog gestaan, buiten welliswaar, maar onder de carport, dus lekker droog!
maar volgens jou heeft de leeftijd niet echt iets te maken met het slecht lopen van de motor?
Heb het al eerder gehoord, dat benzine zijn kracht (verbrandingspotentieel zal ik maar zeggen) verliest als het lang staat...
Denk trouwens dat ik maar direct dat setje ga bestellen! Doen ze het maar van de eerste keer goed, alhoewel ik dan liever is naar jou kom! Jij hebt er blijkbaar meer verstand van!

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2008 14:15 #743611 door Anjo van den Akker
klopt, maar dat komt volgens mij eerder doordat luchtvochtigheid in de brandstof gaat reageren, als je het zeker wil weten zou ik een droge 1,5 liter fles nemen vol met verse benzine, aanzuigleiding verlengen en in de fles hangen en vervolgens laten lopen, dan weet je genoeg zonder je brandstoftank te hoeven verwisselen of spoelen

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2008 15:57 #743629 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Stille Volvo 340 start makkelijk, loopt slecht!
Mwoh, ik had een halve tank benzine van jaren oud waar de auto op reed. Niet zo lekker als op vers sap, maar hij viel niet uit ofzo.

Als je wilt controleren of een van de remmen aanloopt, maak dan een ritje en voel aan de remmen rondom. Als er een erg warm is, tsjakka....

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-12-2008 16:44 #743638 door V300 register
mm, hij had nog andere problemen Joost, kapotte pakking van de carb, vooral daarom viel hij uit hoor... Ik weet gewoon nu niet goed wat er mee scheelt, mss gewoon slecht afgesteld, ik wacht nog even af en dan komt hij naar huis en kan ik zelf nog wat werk doen!

remmen heb ik niet op die manier gezegd, maar remmen zijn echt vrij gemaakt van roest en zaten nu los volgens docent...

Dus nog even afwachten!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-12-2008 19:02 #743654 door V300 register
als alles goed gaat ben ik volgende week zaterdag in st Niklaas (heistraat)als je nog wat wilt vergelijken zou dat kunnen

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC