Stille Volvo 340 start makkelijk, loopt slecht!
- V300 register
- Verbannen
-
Hij ligt aan een druppelaar om de batterij niet helemaal te laten vergaan, dus starten ging eigenlijk nog vlot! Choke uit, even laten lopen en toen was hij vertrokken. Normaal is het de bedoeling dat de choke er zo snel mogelijk uit mag, maar telkens ik dat probeerde, liep de motor nog even slecht verder om daarna uit te vallen! Uiteindelijk kon ik niet anders dan de motor gewoon met halve choke stationair warm te laten draaien voordat hij toch wat redelijk bleef lopen en ik hem weg kon rijden.
Waaraan ligt dat nu! Aan het feit dat hij eigenlijk de laatste 3 jaar stil heeft gestaan en er niet echt meer mee gereden is? Er een ander probleem is, versleten bougies, aanslag in carburateur....
Ondanks het feit dat hij niet verzekerd was, ben ik toch even de polder in gedoken, hem even goed warm gereden en dat ging allemaal wel vlot, iemand tips, want ik ben wel van plan hem komende zomer terug op de baan te brengen!
Gaat trouwens over een 340 DL
1.4 liter benzine
95.000 km
20 jaar!
Altijd bij Volvo onderhouden, tot hij 3 jaar geleden bij mij in de garage ging!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Nu is het ook zo dat het een automaat is, dus rijden met de choke aan is wat raar! zodra ik hem dan in versnelling zet, begint die zelf al te rijden! Ben op die manier ooit al een stukje in mijn ma haar bloembak gereden! (Dat was 3 jaar terug, zonder ervaring met een automaat!:S)
Maar wat zijn er nog van die aandachtspunten om hem binnen een half jaar terug rijdend te krijgen? wat moet ik controleren, vervangen...??
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
Benzine is na 6 maanden niet meer zo krachtig, denk dat je daar ook naar moet kijken.
En ik zou als je de auto nog laat staan in de stalling, toch 1 keer per maand minimaal een half uur de motor laten draaien, kachel vol open, ramen open...
Vroeger zat ik in het leger en de oude daf trucks, en de aggregraten kregen dit recept als ze voor jaren in de 'wacht' stonden.
- V300 register
- Verbannen
-
Maar die motor laten draaien, ik heb altijd begrepen dat de motor stationnair warm laten draaien helemaal niet goed is voor een auto! Het staat zelfs in de handleiding van Volvo zelf! Of wil je zeggen dat ik er dan mee moet rijden?
- V300 register
- Verbannen
-
Dendorssers;73499 schreef : Mmm, de benzine, is ongeveer 1 jaar oud, want vorig jaar hebben we hem nog is halfvol gegooid!
Maar die motor laten draaien, ik heb altijd begrepen dat de motor stationnair warm laten draaien helemaal niet goed is voor een auto! Het staat zelfs in de handleiding van Volvo zelf! Of wil je zeggen dat ik er dan mee moet rijden?
...dat is een eeuwige discusie tussen techneuten...en er is inderdaad wat voor te zeggen.
Maar wij deden daarna ook alles na lopen en verversen, oppompen,afstellen, door smeren enz... Maar goed, wij hadden ook schappen vol materiaal klaar liggen daarvoor...Zo werkte de Genie toen.
Rijden is de beste optie.
Stil staan voor lange tijd is niet gezond voor elke auto, oud of nieuw.
En zowieso de tips van Anjo opvolgen... succes er mee!
- V300 register
- Verbannen
-
Rijd er eerst eens wat mee. En kijk dan wat hij doet.
Ik heb een aantal keer wagens uit boerenschuren gehaald waar echte zwarte rook uit de uitlaat kwam en ze op tractoren leken.
Gewoon even doorrijden en na enig gebruik ging het al veel beter.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Zodra je gaat rijden wordt de warmte-ontwikkeling ineens heel anders (meer warmte) dus kan de choke veel sneller teruggeduwd worden.