Nóg een thermostaat-topic

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-03-2009 00:21 #764099 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nóg een thermostaat-topic
Hm, en ik altijd maar denken dat deze meter de uitzondering op de regel was. Wie met deze meter heeft altijd netjes normale warmte? Excuus voor offtopic, 'k zal het splitsen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-03-2009 00:24 #764100 door V300 register
mjah, door de constante fan wordt er wel meer lucht door de radiator getrokken... maaaaaaar. de thermostaat moet onder een bepaalde temperatuur dus gewoon DICHT zijn.

in die situatie heeft de motor alleen koeling via:

- luchtstroming in de motorruimte (afkoeling van het blok)
- waterstroming via de kachelradiator
- waterstroming door de verdamper

Nou kan het eerste punt wel eens een heel groot verschil maken. Zitten die "waterbestendig karton" kappen er nog onder?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-03-2009 00:28 #764101 door V300 register
Bij de benzine-belg zitten ze er nog wel onder, bij de LPG-bak niet (terwijl deze een hogere temperatuur behaald)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-03-2009 00:32 #764102 door V300 register
[mod]laatste 5 berichten hier naartoe verplaatst vanuit topic over Streepje[/mod]
Moet voortaan beter zoeken, want dit topic gaat daar precies over.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-03-2009 00:47 #764104 door V300 register
Dit is zo'n beetje de maximale uitslag die ik tot nu toe heb gezien:
[ATTACH]1482[/ATTACH]
Ik verwacht in de zomer een stand dichter bij of zelfs op de N (verwachting gebaseerd op de vergelijking met m'n LPG-bak)

Bijlagen:

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2009 08:48 #764108 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Nóg een thermostaat-topic
Steven, met hagelnieuwe thermostaat heb ik welgeteld ??n ritje de meter recht op Normaal gehad.

Alle ritten daarna was precies zoals jij hebt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-03-2009 14:08 #764128 door V300 register

Niels;95619 schreef : edet: misschien ook een idee om de tellerbak eens nader te bekijken. Ik had de laatste tijd last van een wat weigerachtig koelwatertemp-metertje. Wat bleek: de drie moertjes achterop de teller waren losgelopen -> slecht contact -> geen of te lage aanduiding. Even aandraaien en presto.

Goede, ik zal die eens aan een nader onderzoekje onderwerpen.

AvdAkker;95621 schreef : bij een smith tellerset (rechthoekige led lampjes) is dat normaal, als je de auto een wat langere periode stationair laat draaien, tot de fan inkickt staat het metertje als het goed is ergens halverwege.

De fan heb ik nog niet zien werken. Dit lijkt me logisch als de meter ook niet voorbij 1/3 komt.

AvdAkker;95637 schreef : uh, ow ik was in de veronderstelling dat er een smith set in zat.

in dat geval klopt er iets niet:nono:

is de werking van de thermostaat zelf wel ok? (testen in een bakkie water met een thermostaat erin, kijken bij hoeveel graden hij opent)

Goede, openen doet ie naar mijn mening wel, maar het lijkt e rop dat het te vroeg is. Ik kan er nu water in laten staan, dus hij sluit wel goed. Ik zal de oude thermostaat eens koken en kijken of ie redelijk in de buurt van het kookpunt open gaat. (zou bij 87 graden moeten zijn, als ik de tekst op de thermostaat mag geloven)

Er zit nu een verse in die exact het zelfde gedrag vertoont, dus ik vermoed elders een probleem.

Ik zal bij de volgende testrit een foto van de meter maken, maar gezien de snelheid waarme ede meter uit de hoek komt, nog voor ik de wijk uit ben, ging ik er vanuit dat ie wel verder zou moeten komen dan 1/3 van de schaal.

Zit de sensor eigenlijk voor of na de thermostaat? (dus meet die de temperatuur in het blok of van het water dat naar de radiator gaat?)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-03-2009 14:48 #764133 door V300 register
De koelwatertemperatuursensor zit (bij de B14.4E in ieder geval) aan de blok-kant. Weliswaar vlak voor de thermostaat, in de waterpomp, maar toch, aan de blok-kant. Lijkt me sterk (want erg onhandig en niet nuttig) dat dat bij andere types anders is?

De thermoswitch voor de radiatorfan zit uiteraard w?l achter de thermostaat, in de radiator.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-03-2009 15:45 #764142 door V300 register
Ah, ok, dat verklaart waarom de meter al redelijk snel wat doet. (op zich ook wel logisch)

• Ted Bogers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2009 21:05 #766603 door Ted Bogers
Beantwoord door Ted Bogers in topic Nóg een thermostaat-topic
Laatst bij het vervangen van de thermostaat bij mijn 340 eerst een paar liter koelvloeistof afgetapt via een slangetje in het koelvloeistof reservoir (Zo ver mogelijk door het reservoir in de dikke slang duwen) In feite zoals criminelen vroeger benzine stalen.
Op die manier haal je voldoende koelvloeistof uit het systeem om zonder knoeien en opvangbakken de bovenste dikke slang met de thermostaat los te maken. Werkte perfect.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC