Nóg een thermostaat-topic
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
in die situatie heeft de motor alleen koeling via:
- luchtstroming in de motorruimte (afkoeling van het blok)
- waterstroming via de kachelradiator
- waterstroming door de verdamper
Nou kan het eerste punt wel eens een heel groot verschil maken. Zitten die "waterbestendig karton" kappen er nog onder?
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Moet voortaan beter zoeken, want dit topic gaat daar precies over.
- V300 register
- Verbannen
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Alle ritten daarna was precies zoals jij hebt.
- V300 register
- Verbannen
-
Niels;95619 schreef : edet: misschien ook een idee om de tellerbak eens nader te bekijken. Ik had de laatste tijd last van een wat weigerachtig koelwatertemp-metertje. Wat bleek: de drie moertjes achterop de teller waren losgelopen -> slecht contact -> geen of te lage aanduiding. Even aandraaien en presto.
Goede, ik zal die eens aan een nader onderzoekje onderwerpen.
AvdAkker;95621 schreef : bij een smith tellerset (rechthoekige led lampjes) is dat normaal, als je de auto een wat langere periode stationair laat draaien, tot de fan inkickt staat het metertje als het goed is ergens halverwege.
De fan heb ik nog niet zien werken. Dit lijkt me logisch als de meter ook niet voorbij 1/3 komt.
AvdAkker;95637 schreef : uh, ow ik was in de veronderstelling dat er een smith set in zat.
in dat geval klopt er iets niet:nono:
is de werking van de thermostaat zelf wel ok? (testen in een bakkie water met een thermostaat erin, kijken bij hoeveel graden hij opent)
Goede, openen doet ie naar mijn mening wel, maar het lijkt e rop dat het te vroeg is. Ik kan er nu water in laten staan, dus hij sluit wel goed. Ik zal de oude thermostaat eens koken en kijken of ie redelijk in de buurt van het kookpunt open gaat. (zou bij 87 graden moeten zijn, als ik de tekst op de thermostaat mag geloven)
Er zit nu een verse in die exact het zelfde gedrag vertoont, dus ik vermoed elders een probleem.
Ik zal bij de volgende testrit een foto van de meter maken, maar gezien de snelheid waarme ede meter uit de hoek komt, nog voor ik de wijk uit ben, ging ik er vanuit dat ie wel verder zou moeten komen dan 1/3 van de schaal.
Zit de sensor eigenlijk voor of na de thermostaat? (dus meet die de temperatuur in het blok of van het water dat naar de radiator gaat?)
- V300 register
- Verbannen
-
De thermoswitch voor de radiatorfan zit uiteraard w?l achter de thermostaat, in de radiator.
- V300 register
- Verbannen
-
- Ted Bogers
- Nieuw lid
-
Op die manier haal je voldoende koelvloeistof uit het systeem om zonder knoeien en opvangbakken de bovenste dikke slang met de thermostaat los te maken. Werkte perfect.