Nóg een thermostaat-topic
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Daar kwam ik verschillende reacties tegen van mensen met een 300 van het eerste type. Bij hen is het zo dat de temperatuurmeter maar net in het groen komt. Bij mij ook. Ik dacht dat mijn thermostaat kapot was, maar als meerdere mensen dit hebben begin ik toch te twijfelen.
De ventilator kan wel gewoon warme lucht blazen uit de sleuven bij de voorruit en uit de 'gewone' ventilatieroosters komt ook warme lucht.
Wat is er nu aan de hand? Ik zit liever niet aan de motor te sleutelen dus als het niet hoeft kom ik er ook niet aan.
Voor de duidelijkheid; het gaat hier om een 343 uit 1980.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
R
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-

- V300 register
- Verbannen
-
Wel even nieuw slangklemmetje halen van te voren (is wel handig).

- V300 register
- Verbannen
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Eerst moest ik de onderste slangklem loshalen, dat kreng was zo ge-oxideerd als de weggeroeste wielkasthoek van het ding.
Na wat wrikken met de waterpomptang kreeg ik hem toch los. Dat was ??n.
Toen wilde de slang er niet af, en trachtte ik de slangklem erboven (die de thermostaat vasthoudt) los te halen. Dit truttebakje was ??n geworden met de slang geloof ik. Na ongeveer een eeuw had ik ze gescheiden.
Toen moest de slang er nog af...
Ik heb er zo hard aan zitten trekken en buigen dat het complete motorblok heen en weer schudde. Eindelijk kwam deze los.
Toen moest de thermostaat z?lf er nog uit. Hij was helemaal rood gekleurd.
Dit %$#*ding zat ook al muurvast in de slang. Na het nodige gewrik met de schroevendraaier plopte hij eruit. Nieuwe er terug in gedrukt. Met de originele slangklem weer terug geklemd.
Maar toen moest de slang nog op het blok(je)... deze aansluitrand was helemaal door roest aangetast. Met staalwol opgeschuurd, en toen wilde hij wel. Weer vastgemaakt met, jawel, de originele slangklem die na een drupje olie weer soepel liep.
Aangezien er bij deze moeilijke bevalling opvallend weinig koelvloeistof weglekte heb ik er niks bijgedaan. Er zit nog ruim voldoende in het -overigens rood gekleurde- expansievaatje.
Toen gaf de auto mee, want hij startte vrij snel. Eventjes een beetje gas gegeven en toen weer uitgezet.
Na 5 minuutjes hebben we even een rondje gereden van zo'n 3 kilometer. De motor kwam keurig op temperatuur, tot net voor het midden van het metertje.
Thuis even de dop van het vaatje gedraaid, er was een duidelijke boer hoorbaar (of beter gezegd een 'bloeps').
Zojuist hebben m'n broer en ik met de auto even wat bezorgd, was een ritje van pakweg drie kilometer. Ook nu kwam de motor lekker op temperatuur en omdat ik geen jas aanhad heb ik het ding even lekker opgestookt tot zo'n 20 graden. Fantastisch, zelfs na dit lange werk!
Wat ik anderen mee wil geven; het is niet altijd makkelijk, en je redt het niet met alleen een schroevendraaier...
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Ik wil dit voorjaar ook de thermostaat gaan vervangen en het koelsysteem doorspoelen dus ik ben benieuwd hoe het mij af zal gaan.......
Gr; Wouter.
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;48542 schreef : Aangezien er bij deze moeilijke bevalling opvallend weinig koelvloeistof weglekte heb ik er niks bijgedaan. Er zit nog ruim voldoende in het -overigens rood gekleurde- expansievaatje.
Klinkt goed. Streepje wordt morgen aangevallen op dit punt en de slangklemmen zijn allemaal al los geweest, op het verwijderen van de thermostaat na is alles al gedaan zeg maar, dus dat zou soepel moeten gaan.
(Gokje, na deze post slaat Murphy toe en ben ik ruim een uur bezig met die thermostaat)
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;48542 schreef : de onderste slangklem loshalen, dat kreng was zo ge-oxideerd als de weggeroeste wielkasthoek van het ding.
Met de originele slangklem weer terug geklemd.
Je bedoelt toch zeker niet dat je de roestige verrotte slangklem teruggeplaatst hebt, terwijl je voor 50 cent een mooie glimmende verse hebt?