Nóg een thermostaat-topic

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2008 13:59 #627110 door 16673-dummy
Nóg een thermostaat-topic is gemaakt door 16673-dummy
Ik wilde net mijn thermostaat gaan vervangen, dus maakte ik eens gebruik van de zoekfunctie van het forum.
Daar kwam ik verschillende reacties tegen van mensen met een 300 van het eerste type. Bij hen is het zo dat de temperatuurmeter maar net in het groen komt. Bij mij ook. Ik dacht dat mijn thermostaat kapot was, maar als meerdere mensen dit hebben begin ik toch te twijfelen.
De ventilator kan wel gewoon warme lucht blazen uit de sleuven bij de voorruit en uit de 'gewone' ventilatieroosters komt ook warme lucht.

Wat is er nu aan de hand? Ik zit liever niet aan de motor te sleutelen dus als het niet hoeft kom ik er ook niet aan.

Voor de duidelijkheid; het gaat hier om een 343 uit 1980.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-02-2008 14:12 #701363 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nóg een thermostaat-topic
Je kunt de thermostaat ook ff testen door te dompelen in een bakie van heet naar koud water om te zien of deze open en weer dicht gaat.

R

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2008 15:01 #701366 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Nóg een thermostaat-topic
Ja dat weet ik, maar als de thermostaat er niet uit h?eft doe ik dat ook liever niet...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-02-2008 16:06 #701374 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nóg een thermostaat-topic
niet emmeren.. gewoon ff d'ruit halen :p

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-02-2008 18:18 #701381 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nóg een thermostaat-topic
bij de latere 340 1400 hoef je enkel 1 slangklem los te halen en dan zit ie in de dikke slang die boven op de waterpomp zit... 5 minuutjes werk.

Wel even nieuw slangklemmetje halen van te voren (is wel handig). :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-02-2008 20:05 #701386 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nóg een thermostaat-topic
Gewoon alvast vervangen voor een nieuwe. Baat het niet, dan heb je voor de toekomst nog een reserve liggen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2008 20:07 #701586 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Nóg een thermostaat-topic
Nou, mijn 343 werkte ?lles behalve mee aan deze zogenaamd kleine operatie. Man man...

Eerst moest ik de onderste slangklem loshalen, dat kreng was zo ge-oxideerd als de weggeroeste wielkasthoek van het ding.
Na wat wrikken met de waterpomptang kreeg ik hem toch los. Dat was ??n.
Toen wilde de slang er niet af, en trachtte ik de slangklem erboven (die de thermostaat vasthoudt) los te halen. Dit truttebakje was ??n geworden met de slang geloof ik. Na ongeveer een eeuw had ik ze gescheiden.
Toen moest de slang er nog af...
Ik heb er zo hard aan zitten trekken en buigen dat het complete motorblok heen en weer schudde. Eindelijk kwam deze los.

Toen moest de thermostaat z?lf er nog uit. Hij was helemaal rood gekleurd.
Dit %$#*ding zat ook al muurvast in de slang. Na het nodige gewrik met de schroevendraaier plopte hij eruit. Nieuwe er terug in gedrukt. Met de originele slangklem weer terug geklemd.

Maar toen moest de slang nog op het blok(je)... deze aansluitrand was helemaal door roest aangetast. Met staalwol opgeschuurd, en toen wilde hij wel. Weer vastgemaakt met, jawel, de originele slangklem die na een drupje olie weer soepel liep.

Aangezien er bij deze moeilijke bevalling opvallend weinig koelvloeistof weglekte heb ik er niks bijgedaan. Er zit nog ruim voldoende in het -overigens rood gekleurde- expansievaatje.

Toen gaf de auto mee, want hij startte vrij snel. Eventjes een beetje gas gegeven en toen weer uitgezet.
Na 5 minuutjes hebben we even een rondje gereden van zo'n 3 kilometer. De motor kwam keurig op temperatuur, tot net voor het midden van het metertje.

Thuis even de dop van het vaatje gedraaid, er was een duidelijke boer hoorbaar (of beter gezegd een 'bloeps').

Zojuist hebben m'n broer en ik met de auto even wat bezorgd, was een ritje van pakweg drie kilometer. Ook nu kwam de motor lekker op temperatuur en omdat ik geen jas aanhad heb ik het ding even lekker opgestookt tot zo'n 20 graden. Fantastisch, zelfs na dit lange werk!

Wat ik anderen mee wil geven; het is niet altijd makkelijk, en je redt het niet met alleen een schroevendraaier...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
20-03-2009 13:59 #763316 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Nóg een thermostaat-topic
Wat een prachtig Verhaal Joost!

Ik wil dit voorjaar ook de thermostaat gaan vervangen en het koelsysteem doorspoelen dus ik ben benieuwd hoe het mij af zal gaan.......

Gr; Wouter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-03-2009 11:57 #763541 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nóg een thermostaat-topic

volvofiel;48542 schreef : Aangezien er bij deze moeilijke bevalling opvallend weinig koelvloeistof weglekte heb ik er niks bijgedaan. Er zit nog ruim voldoende in het -overigens rood gekleurde- expansievaatje.


Klinkt goed. Streepje wordt morgen aangevallen op dit punt en de slangklemmen zijn allemaal al los geweest, op het verwijderen van de thermostaat na is alles al gedaan zeg maar, dus dat zou soepel moeten gaan.
(Gokje, na deze post slaat Murphy toe en ben ik ruim een uur bezig met die thermostaat)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-03-2009 18:22 #763597 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nóg een thermostaat-topic

volvofiel;48542 schreef : de onderste slangklem loshalen, dat kreng was zo ge-oxideerd als de weggeroeste wielkasthoek van het ding.

Met de originele slangklem weer terug geklemd.


Je bedoelt toch zeker niet dat je de roestige verrotte slangklem teruggeplaatst hebt, terwijl je voor 50 cent een mooie glimmende verse hebt? :(:no:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD