Slecht starten: 340 DL
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
enige verschil tussen in n en in p starten is dat in p het primaire aan de uitgaande zijde geblokkeerd word door een pal die in een extra tandwiel op de as van de vario-poelies valt, wat beweging van de auto onmogelijk maakt.
het belangrijkste is dat je stilstaat als je schakeld, en het toerental onder de 1200 toeren houd (om ook de levensduur van de koppeling in acht te nemen)
probeer voor de gein eens bij lage snelheid (stapvoets!) de auto uit versnelling te halen, zodat deze net iets doorrolt, en dan in versnelling zetten. je hoort dan even "kluunk", tandwielen die op hun plek schieten. uiteraard moet je dat niet te vaak doen, maar op die manier weet je wel gelijk waarom je altijd stil moet staan voordat je schakeld...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Wat Mike beschrijft (eerste keer op choke uitvallen, dan gelijk weer goed starten) heb ik ook. De carburateur moet toch nog eens uit elkaar - en er mist ergens een onderdeeltje :no_comment: - dus dat zal dan ook verholpen zijn. Ik vang het voorlopig maar op met een klein dotje gas.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Niels;77375 schreef : Volgens mij is dat juist niet waar: ik heb altijd begrepen dat de P-stand feitelijk de achteruitversnelling is, gecombineerd met de mechanische blokkering zoals jij beschrijft. De grap is dus dat je koppeling ook in P gewoon aangrijpt bij >1200 toeren, terwijl de auto niet voor- of achteruit kan. Ik heb al eens een heel treurig verhaal gelezen van een Volvo 66 waarbij de (Duitse) monteur de uitlaatgastest in P uitvoerde en daarbij de complete koppeling tot de draad versleten had. Daarom: starten in N.
zet je vario maar eens in p en duw dan de complete auto voor en achteruit, je hebt wat speling en beweging in de auto voordat de boel blokkeerd, ik dacht een goede 5 cm, die beweging zou je dan ook moeten hebben bij starten en toeren verhogen in p, en die is er niet dus staat hij in p niet in versnelling;)
- V300 register
- Verbannen
-
de P-stand is gewoon de R-stand + een blokkeerpal.
Zet de wagen maar eens in de P, en probeer met de hand de primaire aandrijfas te verdraaien.
dat gaat dus niet....
Overigens is het ook niet zo dat de koppeling bij 1100 rpm al inkomt, mits tenminste het ontkoppelmechanisme goed werkt. Die houdt hem in de P-stand (net als in de N) tot ongeveer 2000 rpm vrij.
Ga je daarboven in de P, begint er idd wat te roken achteraan de motor.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
AvdAkker;77314 schreef : :yesyes:
Momenteel overweeg ik een andere carburateur in plaats van al dat revisie-gepruts. Onderdelen zoeken en zoeken en niet vinden, bah! Es kijken of er nog wat goede 93/101's zijn

- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
als je een andere carburateur vindt; heeft ie hoogstwaarschijnlijk dezelfde problemen.
Overigens kan het eenvoudigweg uit elkaar halen en alles controleren/afstellen/schoonmaken al een werelds verschil maken.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
antiekeradio;77552 schreef : Overigens kan het eenvoudigweg uit elkaar halen en alles controleren/afstellen/schoonmaken al een werelds verschil maken.
Klopt. Anjo heeft het geval uit elkaar gehaald en schoongemaakt, toen deed 'ie het al een stuk beter. Echter heeft hij bij kou nog steeds flink gas nodig om te lopen (paar keer opstijgen, anders pruttelt 'ie mank).
Niet continu, maar op gevoel direct na het loslaten van de sleutel om hem op alleen de choke te laten lopen. Dus niet 1x planken, ook niet ingedrukt houden, een soort kruising tussen pompen en halfgas.
Maar hoe heet dat membraam ook weer, het automatische-chokemembraam of alleen chokemembraam? En de carburateur is een Weber 32 DIR 93/101? Ga ik Volvo eens bellen.