Slecht starten: 340 DL

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2008 00:09 #738978 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Slecht starten: 340 DL
maakt in weze niets uit, hij staat bij beiden in een neutrale versnelling, zodat de aandrijfas enkel de eerste pignon in het primaire aandrijft, bij een toerental hoger als pakweg 1200/1250 toeren (aangrijppunt centrifugaalkoppeling) maar verder word er in de bak niets aangedreven.

enige verschil tussen in n en in p starten is dat in p het primaire aan de uitgaande zijde geblokkeerd word door een pal die in een extra tandwiel op de as van de vario-poelies valt, wat beweging van de auto onmogelijk maakt.

het belangrijkste is dat je stilstaat als je schakeld, en het toerental onder de 1200 toeren houd (om ook de levensduur van de koppeling in acht te nemen)

probeer voor de gein eens bij lage snelheid (stapvoets!) de auto uit versnelling te halen, zodat deze net iets doorrolt, en dan in versnelling zetten. je hoort dan even "kluunk", tandwielen die op hun plek schieten. uiteraard moet je dat niet te vaak doen, maar op die manier weet je wel gelijk waarom je altijd stil moet staan voordat je schakeld...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-11-2008 11:04 #739005 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Slecht starten: 340 DL
Volgens mij is dat juist niet waar: ik heb altijd begrepen dat de P-stand feitelijk de achteruitversnelling is, gecombineerd met de mechanische blokkering zoals jij beschrijft. De grap is dus dat je koppeling ook in P gewoon aangrijpt bij >1200 toeren, terwijl de auto niet voor- of achteruit kan. Ik heb al eens een heel treurig verhaal gelezen van een Volvo 66 waarbij de (Duitse) monteur de uitlaatgastest in P uitvoerde en daarbij de complete koppeling tot de draad versleten had. Daarom: starten in N.

Wat Mike beschrijft (eerste keer op choke uitvallen, dan gelijk weer goed starten) heb ik ook. De carburateur moet toch nog eens uit elkaar - en er mist ergens een onderdeeltje :no_comment: - dus dat zal dan ook verholpen zijn. Ik vang het voorlopig maar op met een klein dotje gas.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2008 11:31 #739008 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Slecht starten: 340 DL
Bij het w8en voor een stoplicht op een helling gebruik ik meestal de N en de handrem.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2008 12:50 #739023 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Slecht starten: 340 DL

Niels;77375 schreef : Volgens mij is dat juist niet waar: ik heb altijd begrepen dat de P-stand feitelijk de achteruitversnelling is, gecombineerd met de mechanische blokkering zoals jij beschrijft. De grap is dus dat je koppeling ook in P gewoon aangrijpt bij >1200 toeren, terwijl de auto niet voor- of achteruit kan. Ik heb al eens een heel treurig verhaal gelezen van een Volvo 66 waarbij de (Duitse) monteur de uitlaatgastest in P uitvoerde en daarbij de complete koppeling tot de draad versleten had. Daarom: starten in N.


zet je vario maar eens in p en duw dan de complete auto voor en achteruit, je hebt wat speling en beweging in de auto voordat de boel blokkeerd, ik dacht een goede 5 cm, die beweging zou je dan ook moeten hebben bij starten en toeren verhogen in p, en die is er niet dus staat hij in p niet in versnelling;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-11-2008 20:30 #739096 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Slecht starten: 340 DL
Niels heeft het juist;

de P-stand is gewoon de R-stand + een blokkeerpal.
Zet de wagen maar eens in de P, en probeer met de hand de primaire aandrijfas te verdraaien.

dat gaat dus niet....


Overigens is het ook niet zo dat de koppeling bij 1100 rpm al inkomt, mits tenminste het ontkoppelmechanisme goed werkt. Die houdt hem in de P-stand (net als in de N) tot ongeveer 2000 rpm vrij.

Ga je daarboven in de P, begint er idd wat te roken achteraan de motor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2008 21:43 #739121 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Slecht starten: 340 DL
ja inderdaad joh! ik heb wel eens in p een beetje gas zitten geven, maar ging het net voor de gein toch echt even proberen, zet je hem in p en geef je een beetje gas dan gebeurt er weinig, zodra je met toeren boven de 2500/3000 komt voel je heel even dat je iets naar achteren rijd en dan word de weerstand om meer toeren te gaan maken veel groter, uiteraard liet ik al gauw m'n gas los en toen ik buiten de auto ging staan rook ik idd niet veel later de koppeling:D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2008 21:54 #739126 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Slecht starten: 340 DL

AvdAkker;77314 schreef : :yesyes:


Momenteel overweeg ik een andere carburateur in plaats van al dat revisie-gepruts. Onderdelen zoeken en zoeken en niet vinden, bah! Es kijken of er nog wat goede 93/101's zijn :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-11-2008 22:27 #739138 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Slecht starten: 340 DL
Of je reviseert dat kreng gewoon wel en je hebt er weer tijden plezier van.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-11-2008 00:09 #739176 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Slecht starten: 340 DL
revisie is bijna altijd de betere optie idd.

als je een andere carburateur vindt; heeft ie hoogstwaarschijnlijk dezelfde problemen.

Overigens kan het eenvoudigweg uit elkaar halen en alles controleren/afstellen/schoonmaken al een werelds verschil maken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2008 13:58 #739243 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Slecht starten: 340 DL

antiekeradio;77552 schreef : Overigens kan het eenvoudigweg uit elkaar halen en alles controleren/afstellen/schoonmaken al een werelds verschil maken.


Klopt. Anjo heeft het geval uit elkaar gehaald en schoongemaakt, toen deed 'ie het al een stuk beter. Echter heeft hij bij kou nog steeds flink gas nodig om te lopen (paar keer opstijgen, anders pruttelt 'ie mank).
Niet continu, maar op gevoel direct na het loslaten van de sleutel om hem op alleen de choke te laten lopen. Dus niet 1x planken, ook niet ingedrukt houden, een soort kruising tussen pompen en halfgas.

Maar hoe heet dat membraam ook weer, het automatische-chokemembraam of alleen chokemembraam? En de carburateur is een Weber 32 DIR 93/101? Ga ik Volvo eens bellen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD