Startprobleem 340 14

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-12-2005 22:05 #647119 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startprobleem 340 14
soms lijkt klepje nog heel maar is het niet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-12-2005 22:08 #647120 door V300 register
De Oringen willen er ook nog wel es tussen uit geraken,let op dat ze op hun plaats blijven.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-12-2005 22:17 #647121 door V300 register
dat zijn een stel mooie fotos Wim!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-12-2005 08:59 #647122 door V300 register
Dit zijn inderdaad heel duidelijke foto's! Dank daarvoor.
Ik ga vanavond weer verder kijken naar het geheel en zal extra goed uit de doppen kijken.
Daarnaast heb ik nog verder aan het stratprobleem zitten denken en denk eraan om de carburateur er maar eens af te halen en schoon te maken. Wellicht dat dat gaat helpen. Ondertussen heb ik wat algemene dingen over de carburatie gelezen in wat algemene autotechniek boeken en heb op de site van fabrikant mooie exploded views gezien (die overigens nagenoeg exact herzelfde zijn als in de vraagbaak, maar nu wel met een goede nummering en identificatie van onderdelen). Het wordt een beetje een knutsel en onderzoeksproject, maar ik begin wel het idee te krijgen dat ik de auto steeds beter leer kennen en een beetje begin te snappen.
Ik hou jullie op dehoogte van wat er verder gebeurd en als ik leuks vind, zal ik ook trachten foto's te maken en die op te sturen.
Nogmaals dank
Jan

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-12-2005 09:01 #647123 door V300 register
hey Jan, je mag best wat interessante linkjes plaatsen hoor!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-12-2005 10:51 #647124 door V300 register
OK,
Dit was de carburateur site
www.piercemanifolds.com/products.htm
Volgens mij zit er in de 1.4 een 32DIR Weber carburateur en daar staan prachtige exploded views en onderdelen lijsten. Volgens mij kun je ook revisiesetjes bestellen enzovoorts.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-12-2005 11:36 #647125 door V300 register
bedankt duidelijk plaatje kun je best goed zien hoe het in elkaar zit.
heb zelf bij mijn vorige auto met 14E motor gehad dat de vlotter een beetje lek was er zat benzine in.
En dat was ook niet goed voor het verbruik.
Was een metalen vlotter en dat was goed weer dicht te solderen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-12-2005 19:49 #647126 door V300 register
Beste mensen,
Ik denk dat ik het lek boven heb. Uiteindelijk ben ik op het goede spoor gezet door de foto die Remco Wachelder heeft geplaatst van een bovenzicht van de carburateur bij een startprobleem in de algemene rubriek. Daar zag ik dat de vacuumslangen van mijn EMVK verkeerd waren aangesloten, dus de vacuum op de plek waar de normale atmosfeer hoort te zitten en op de vacuum aansluiting de slang naar het luchtfilter. Ik snapte ook al niks van die EMVK toen ik hem uit elkaar had gehaald (zie boven).
De slangen omgekeerd en proefgereden en hij loopt werkelijk als een zonnetje. Ik had nog nooit meegemaakt dat hij zo mooi schakelde en zo rustig kon rijden met 80 tot 90. Dat zal ook behoorlijk gaan schelen in het verbruik dat altijd rond de 1 op 9 is geweest. (ik was al jaloers op die waarden van 1 op 12 a 13 die worden genoemd).
Ik denk zelfs dat het startprobleem ermee verklaard kan worden. Doordat de vacuumslang eigenlijk gewoon los lag, betekent dat hij bij het starten een te arm mengsel kreeg; immers er wordt extra lucht aangezogen in het venturikanaal. Het leek ook altijd wel dat als hij na lang proberen eindelijk aansloeg een beetje verzopen was.

Het zal waarschijnlijk al jaren verkeerd hebben gezeten, want ik heb het ding een paar jaar geleden overgenomen van mijn schoonouders (echte klassieke DAF-rijders, met alles wat je je erbij voorstelt alleen de hoed en de sigaar ontbraken) met de opmerking dat hij altijd heeft gezopen ten opzichte van de eerdere auto's (daf's). Ik wist niet beter.....

Kortom: allen heel hartelijk bedankt voor de hulp en de nuttige tips. Ik heb de auto nu zo goed leren kennen dat ik hem nu hou totdat hij klassiek is geworden. Dat duurt nog maar tien jaar.

Jan

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-12-2005 08:47 #647127 door V300 register
hoi Jan,
mooi dat het nu goed is,maar omdat de vacuumslang doorloopt naar de hulpkoppeling moet dat nu ook beter zijn! je moet nu ook gemakkelijker kunnen schakelen,N-D-R vice versa.
En hoe is het met het stationaire toerental? is dat ook veranderd?
groeten, wim

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-12-2005 15:58 #647128 door V300 register
Dat klopt inderdaad, het schakelen gaat soepeler en ook het aangrijpen van de koppeling gaat soepeler. Het schokkend aangrijpen had ik altijd geweten aan het Daf-imago (truttenschudder met jarratelaandrijving), maar het kan dus veel soepeler.
Het stationaire toerental lijkt nog niet echt verandert, maar daar had ik al aan zitten klooien in eerdere stadia.

Het starten ging wel beter vanochtend, maar nog niet florisant. In de Kertvakantie haal ik toch de carburateur eens wat verder uit elkaar en wil dat vlotterniveau en conditie van de vlotter zelf wel eens bekijken. Ik moet nog even peinzen of dat iets kan uitmaken (boekje erop naslaan, een mens is nooit te oud om te leren)

Groeten
Jan

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC