Startprobleem 340 14
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-11-2005 12:01 #624895
door V300 register
Startprobleem 340 14 is gemaakt door V300 register
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum, hoewel ik al een tijdje 'meelees' als gast. Mijn huidige probleem heb ik daar nog niet teruggevonden, vandaar nu een actieve bijdrage c.q. vraag.
Ik heb een 340 variomatic uit '91 en die heeft een startprobleem. 's Ochtends na lang starten slaat hij pas aan (de accu begint het dan bijna op te geven) en loopt daarna als een zonnetje. De rest van de dag is er dan geen probleem meer en start hij zonder problemen. Ik heb al rotor en verdeelkap, buogiekabels en bougies vervangen, ontstekingsunit gecontroleerd, vacuumvervroeging en ook het variomatic vacuumsysteem, maar niets verhielp het probleem. (voor zover ik kon zien was er ook niets mis mee) Ik heb gedacht aan iets als het leeglopen van de benzine leiding, waardoor het gewoon een tijdje duurt voordat de benzine de carburateur bereikt, maar vanochtend heb ik in de benzine filter gekeken terwijl er gestart werd, maar daar zat gewoon benzine in.
Ik weet het dus niet meer.
Heeft iemand wellicht een goed idee?
Vriendelijke groeten
Jan
Ik ben nieuw op dit forum, hoewel ik al een tijdje 'meelees' als gast. Mijn huidige probleem heb ik daar nog niet teruggevonden, vandaar nu een actieve bijdrage c.q. vraag.
Ik heb een 340 variomatic uit '91 en die heeft een startprobleem. 's Ochtends na lang starten slaat hij pas aan (de accu begint het dan bijna op te geven) en loopt daarna als een zonnetje. De rest van de dag is er dan geen probleem meer en start hij zonder problemen. Ik heb al rotor en verdeelkap, buogiekabels en bougies vervangen, ontstekingsunit gecontroleerd, vacuumvervroeging en ook het variomatic vacuumsysteem, maar niets verhielp het probleem. (voor zover ik kon zien was er ook niets mis mee) Ik heb gedacht aan iets als het leeglopen van de benzine leiding, waardoor het gewoon een tijdje duurt voordat de benzine de carburateur bereikt, maar vanochtend heb ik in de benzine filter gekeken terwijl er gestart werd, maar daar zat gewoon benzine in.
Ik weet het dus niet meer.
Heeft iemand wellicht een goed idee?
Vriendelijke groeten
Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-11-2005 13:01 #647090
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startprobleem 340 14
Hij vonkt dus wel? Stroomt de benzine ook echt? Je verzuipt hem niet? Benzinepomp en vlotterkamers in orde? Compressie ook? Klepspeling?
Anders weet ik het verder ook niet.
Anders weet ik het verder ook niet.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-11-2005 14:22 #647091
door V300 register
Klepspeling onlangs gesteld.
Vonken moet haast wel, maar dat kan ik nog wel apart testen
Hoe test je de benzinepomp zonder een manometer, want ik heb zo het idee dat het daar wel eens aan kan liggen. Zit er een soort terugslagklepje in dat er voor moet zorgen dat de benzineleiding leeg stroomt? Als zo'n klepje erin zit en het is kapot, kan ik me voorstellen dat dat een oorzaak van het probleem is.
Alvast dank voor de tips
Jan
Vonken moet haast wel, maar dat kan ik nog wel apart testen
Hoe test je de benzinepomp zonder een manometer, want ik heb zo het idee dat het daar wel eens aan kan liggen. Zit er een soort terugslagklepje in dat er voor moet zorgen dat de benzineleiding leeg stroomt? Als zo'n klepje erin zit en het is kapot, kan ik me voorstellen dat dat een oorzaak van het probleem is.
Alvast dank voor de tips
Jan
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-11-2005 17:36 #647092
door V300 register
is je accu niet gewoon erg zwak?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-11-2005 18:59 #647093
door V300 register
Nee de accu is goed. die is minder dan een jaar geleden vervangen en houdt het starten dan ook een hele tijd vol.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-11-2005 22:02 #647094
door V300 register
ER zit volgens mij (vlak bij de motor?) een terugslagklepje dat moet VOORKOMEN dat de benzineleiding leegstroomt. Het vermoeden is dat dat ook bij mij het probleem was voordat ik de motor zelf te lang heb stil laten staan. Het fijne kan ik je echter niet zo vertellen.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-11-2005 22:04 #647095
door V300 register
Had ik ook heb onlangs de bobine vervangen het lijkt nu beter.
De bobine maakt contact met de stuurunit via een paar vrij slappe contacjes als deze gecorrodeerd zijn is er een overgangsweerstand .Als er een keer een kleinvonkje overspringt maakt het wel weer contact maar na een poosje slaat de corrosie weer toe .Bij mij bij wat kouder weer na langer dan een dag stilstaan.
Ik weet niet of dit een goede verklaring is maar kan er geen betere bedenken.De stromen in primaire circuit moeten vrij hoog zijn want deweerstand (DC) is erg laag
De bobine maakt contact met de stuurunit via een paar vrij slappe contacjes als deze gecorrodeerd zijn is er een overgangsweerstand .Als er een keer een kleinvonkje overspringt maakt het wel weer contact maar na een poosje slaat de corrosie weer toe .Bij mij bij wat kouder weer na langer dan een dag stilstaan.
Ik weet niet of dit een goede verklaring is maar kan er geen betere bedenken.De stromen in primaire circuit moeten vrij hoog zijn want deweerstand (DC) is erg laag
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-11-2005 19:07 #647096
door V300 register
Ik heb dit ook eens gehad. Na het vervangen van het contactpuntje en de klepjes stellen kon die er vaak weer een poos tegen.
Is er wel een beetje vet o.i.d. op de contactpunt gekomen? Dat helpt geloof ik ook.
Is er wel een beetje vet o.i.d. op de contactpunt gekomen? Dat helpt geloof ik ook.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-11-2005 16:20 #647097
door V300 register
Vandaag weer wat verder gekeken: de bobine losgehaald en de contactjes schoongemaakt, hoewel die er niet gecorrodeerd uitzagen. Ook de benzinepomp opengemaakt (bovenkant) en schoongemaakt. Volgens een tekening van een oudere versie van de benzinepomp (uit een Haynes workshop owners manual) staat dat er een veertje het filter aandrukt. Dat kon ik niet vinden in de eigen pomp.
Frusterend was dat het weer erg lang duurde voor dat de motor startte, maar toen die eenmaal liep, draaide hij weer als een zonnetje. Ook het starten na korte tijd is perfect: sleutel aanraken en hij loopt.
Het terugslagklepje heb ik niet kunnen vinden, maar is er misschien een preciezere aanwijzing te vinden?
Een ander probleempje met de richtingaanwijzer bleek uiteindelijk een gebroken (!) zekering te zijn. Toch weer een gevoel van triomf toen dat uiteindelijk gefixt was, Ik zag me al weer de hele richtingaanwijzerinstallatie eruit slopen (was al eens afgebroken en met kunst en vliegwerk weer in elkaar geknutseld)
Hoop dat iemand nog een lumineus idee heeft
Frusterend was dat het weer erg lang duurde voor dat de motor startte, maar toen die eenmaal liep, draaide hij weer als een zonnetje. Ook het starten na korte tijd is perfect: sleutel aanraken en hij loopt.
Het terugslagklepje heb ik niet kunnen vinden, maar is er misschien een preciezere aanwijzing te vinden?
Een ander probleempje met de richtingaanwijzer bleek uiteindelijk een gebroken (!) zekering te zijn. Toch weer een gevoel van triomf toen dat uiteindelijk gefixt was, Ik zag me al weer de hele richtingaanwijzerinstallatie eruit slopen (was al eens afgebroken en met kunst en vliegwerk weer in elkaar geknutseld)
Hoop dat iemand nog een lumineus idee heeft
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-11-2005 21:39 #647098
door V300 register
Had gisteren ook weer de zelfde ervaring ,dacht het opgelost te hebben maar een week in de regen is kennelijk te veel.
Bij mooi weer of als de motor die dag al gelopen heeft slaat de motor onmiddelijk aan.
anders drie keer drie seconden starten dan loopt ie meestal wel.
Zou toch electrisch probleem moeten zijn maar hoe controleer je dat een voudig krijgt de bobine (voldoende)stroom en geeft ie ook hoogspanning.
het eerste is met een voltmeter te controleren het tweede is wat lastiger zonder scoop zou er een neonbuisje in kunnen zetten maar weet niet of dat voldoende informatie geeft.
Hou me ook aanbevolen voor goede ideeen
Bij mooi weer of als de motor die dag al gelopen heeft slaat de motor onmiddelijk aan.
anders drie keer drie seconden starten dan loopt ie meestal wel.
Zou toch electrisch probleem moeten zijn maar hoe controleer je dat een voudig krijgt de bobine (voldoende)stroom en geeft ie ook hoogspanning.
het eerste is met een voltmeter te controleren het tweede is wat lastiger zonder scoop zou er een neonbuisje in kunnen zetten maar weet niet of dat voldoende informatie geeft.
Hou me ook aanbevolen voor goede ideeen
Moderators: Mark Smeets