Startprobleem 340 14
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-11-2005 13:14 #647109
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startprobleem 340 14
en koud starten, beter wel 1 keer gasgeven en pas choken als ie loopt of niet aanslaat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-11-2005 21:50 #647110
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startprobleem 340 14
problemen komen me bekendvoor inclusief de reactie van mijn vrouw.
Heb bij meerdere autos gezien dat de rode accuklem was vervangen als die niet meer goed klemd is er een overgangsweerstand er blijft dan niet genoeg spanning meer over voor de bobbine.
Als je de binnenverlichting aan doet tijdens het starten kun je zien of deze ook zwakker gaat branden, dat geeft een indicatie voor een overgangsweerstand ergens.
Heb bij mij de massaverbindingen schoongemaakten weer in de vaseline gezet daar werd het niet slechter van maar om nu te zeggen ja dat is het nu ook weer niet.
Heb bij een van mijn vorige auto's wel gehad dat mijn chokekabel rookte ,dat was duidelijk geen goede route voor de stasrtstroom.
Bij mij blijft het wel lastig om de motor goed te laten lopen als die koud is,te veel choke hij versuipt te weinig hij slaat af ,start wel direct weer.Moet misschien pneumatisch klepje op de carburateur es afstellen,alleen bij mooiweer loopt ie goed en bij slecht weer heb ik niet zo veel zin om dat te doen.
Heb bij meerdere autos gezien dat de rode accuklem was vervangen als die niet meer goed klemd is er een overgangsweerstand er blijft dan niet genoeg spanning meer over voor de bobbine.
Als je de binnenverlichting aan doet tijdens het starten kun je zien of deze ook zwakker gaat branden, dat geeft een indicatie voor een overgangsweerstand ergens.
Heb bij mij de massaverbindingen schoongemaakten weer in de vaseline gezet daar werd het niet slechter van maar om nu te zeggen ja dat is het nu ook weer niet.
Heb bij een van mijn vorige auto's wel gehad dat mijn chokekabel rookte ,dat was duidelijk geen goede route voor de stasrtstroom.
Bij mij blijft het wel lastig om de motor goed te laten lopen als die koud is,te veel choke hij versuipt te weinig hij slaat af ,start wel direct weer.Moet misschien pneumatisch klepje op de carburateur es afstellen,alleen bij mooiweer loopt ie goed en bij slecht weer heb ik niet zo veel zin om dat te doen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-12-2005 20:02 #647111
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startprobleem 340 14
Hallo mensen,
Dank voor alle tips, maar het wil maar niet lukken. Ik word er een beetje wanhopig van. Met al het testen kom ik tot de conclusie dat het niet aan de ontsteking ligt. Er wordt een prachtige vonk gerokken als ik de bobine kabel bij het blok hou tijdens starten. Daarnaast ook de hele riedel van de vraagbaak doorgewerkt en alles doet het. Zelfs de krukasvoeler schoongemaakt en zelfs een lapje over het vliegwiel gehaald. De benzinepomp werkt ook en de carburateur kan ik ook niets aan vinden. Ook de stationairafsluiter (Heet dat ding zo?) doet het: klikt keurig als je de stekker eraf haalt en weer op zet.
Nu heb ik wel ontdekt dat de varionatic niet meer opschakelt. Heb de testen uitgevoerd die verder op het forum staan beschreven. Membranen van de variomatic zijn goed (via blazen op de slangen gecontroleerd. De EMVK doet het echter niet: slang eraf aan motor zijde, gas geven en de emvk klikt, maar zuigt niet aan. Ook de bergrem aanzetten levert geen zuig op.
Ik ben dus bang dat het ding moet worden gerepareerd en/of vervangen moet worden. Voor ik daar aan begin de vraag of een defect EMVK ook het startprobleem kan verklaren?
Ik hoop op tips, anders komt er straks een prachtige volvo te koop, maar met een startprobleem en nu ook mogelijk een EMVK probleem.
Bij voorbaat dank
Jan
Dank voor alle tips, maar het wil maar niet lukken. Ik word er een beetje wanhopig van. Met al het testen kom ik tot de conclusie dat het niet aan de ontsteking ligt. Er wordt een prachtige vonk gerokken als ik de bobine kabel bij het blok hou tijdens starten. Daarnaast ook de hele riedel van de vraagbaak doorgewerkt en alles doet het. Zelfs de krukasvoeler schoongemaakt en zelfs een lapje over het vliegwiel gehaald. De benzinepomp werkt ook en de carburateur kan ik ook niets aan vinden. Ook de stationairafsluiter (Heet dat ding zo?) doet het: klikt keurig als je de stekker eraf haalt en weer op zet.
Nu heb ik wel ontdekt dat de varionatic niet meer opschakelt. Heb de testen uitgevoerd die verder op het forum staan beschreven. Membranen van de variomatic zijn goed (via blazen op de slangen gecontroleerd. De EMVK doet het echter niet: slang eraf aan motor zijde, gas geven en de emvk klikt, maar zuigt niet aan. Ook de bergrem aanzetten levert geen zuig op.
Ik ben dus bang dat het ding moet worden gerepareerd en/of vervangen moet worden. Voor ik daar aan begin de vraag of een defect EMVK ook het startprobleem kan verklaren?
Ik hoop op tips, anders komt er straks een prachtige volvo te koop, maar met een startprobleem en nu ook mogelijk een EMVK probleem.
Bij voorbaat dank
Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-12-2005 20:35 #647112
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startprobleem 340 14
Een geriviseerde EMVK kan ik je aanbevelen.
Ik heb er een van Koen gekocht, en het rijden werd een wereld van verschil!
Ik heb er een van Koen gekocht, en het rijden werd een wereld van verschil!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
09-12-2005 21:24 #647113
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startprobleem 340 14
...maaar geen startproblemen door een emvk die niet functioneert; slaat de motor af als je het draadje van de stationairsproeier lostrekt, Jan??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-12-2005 09:14 #647114
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startprobleem 340 14
Ja, dan slaat de motor af.
Volgens mij hoort dat zo om te voorkomen dat hij nadieselt als het contact uit staat
Jan
Volgens mij hoort dat zo om te voorkomen dat hij nadieselt als het contact uit staat
Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-12-2005 09:28 #647115
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startprobleem 340 14
Ik heb de EMVK ut elkaar gehaald en volgens mij is er weinig mis mee. De rubber klepjes zitten keurig aan de stelltjes en sluiten goed af naar mijn idee.
Nu weet ik alleen niet hoe het allemaal zou moeten werken: Het blijjkt namelijk dat als ik de vacuumslag van de EMVK afhaal en dichtknijp, de motot opeens een stuk rustiger en op een hoger toerental loopt. Als ik de boel weer aansluit, staat de EMVK te sissen en loopt de motor onregelmatig. Gas geven is geen probleem. Zoals gezgd hoor ik dan de opschakelkant klikken, maar geen lucht aanzuiging te constateren.
Als ik het ding uit elkaar haal, zie ik dat in rust de atmosfeer wordt afgesloten en dat er dus continu vacuum op de membranen zou staan. Dat lijkt me niet logisch. daarom mijn vraag: Is het zo dat bij contact de klepjes worden aangetrokken en dat de atmosfeer dan op de membranen staat (Lijkt me logischer)
Is er in dat geval iets mis met het tachorelais?
Ik heb ook de diode gevonden in de EMVK en als ik daar mijn multimeter op zet zie een getal 33 verschijnen. Als ik de polen omdraai zie ik dat getal ook verschijnen. Nu kan mijn electronicakennis in een klein doosje, maar een diode zou toch maar naar 1 kant stroom moeten doorlaten.
Zou dit betekenen dat ook het tachorelais naar de ratsmodee is en dat ik de reparatieprocedure van Wouter eens moet proberen (transistor insolderen en diode vervangen.)
Lijkt me wel iets voor de zondagmiddag of heeft iemand een tachrorelais met diode die eens getest kan worden.
Voor wat betreft het stratprobleem: door de open klepjes zou het vacuum in het inlaatspruitstuk kunnen verdwijnen en dat zou de startproblemen wellicht kunnen verklaren door veel te veel valse lucht in de inlaat en dus eigelijk zonder choke starten?
Ik ben benieuwd naar jullie mening
Jan
Nu weet ik alleen niet hoe het allemaal zou moeten werken: Het blijjkt namelijk dat als ik de vacuumslag van de EMVK afhaal en dichtknijp, de motot opeens een stuk rustiger en op een hoger toerental loopt. Als ik de boel weer aansluit, staat de EMVK te sissen en loopt de motor onregelmatig. Gas geven is geen probleem. Zoals gezgd hoor ik dan de opschakelkant klikken, maar geen lucht aanzuiging te constateren.
Als ik het ding uit elkaar haal, zie ik dat in rust de atmosfeer wordt afgesloten en dat er dus continu vacuum op de membranen zou staan. Dat lijkt me niet logisch. daarom mijn vraag: Is het zo dat bij contact de klepjes worden aangetrokken en dat de atmosfeer dan op de membranen staat (Lijkt me logischer)
Is er in dat geval iets mis met het tachorelais?
Ik heb ook de diode gevonden in de EMVK en als ik daar mijn multimeter op zet zie een getal 33 verschijnen. Als ik de polen omdraai zie ik dat getal ook verschijnen. Nu kan mijn electronicakennis in een klein doosje, maar een diode zou toch maar naar 1 kant stroom moeten doorlaten.
Zou dit betekenen dat ook het tachorelais naar de ratsmodee is en dat ik de reparatieprocedure van Wouter eens moet proberen (transistor insolderen en diode vervangen.)
Lijkt me wel iets voor de zondagmiddag of heeft iemand een tachrorelais met diode die eens getest kan worden.
Voor wat betreft het stratprobleem: door de open klepjes zou het vacuum in het inlaatspruitstuk kunnen verdwijnen en dat zou de startproblemen wellicht kunnen verklaren door veel te veel valse lucht in de inlaat en dus eigelijk zonder choke starten?
Ik ben benieuwd naar jullie mening
Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-12-2005 10:04 #647116
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startprobleem 340 14
je spreekt het een en ander tegen; maar kan idd wel zo zijn dat als de emvk sist bij stationair draaien deze lekt. Sist ie ook als alle draden los getrokken zijn? dan is de emvk idd lek. in dit geval trekt de motor valse lucht; het mengel wordt dan armer en moet je juist meer choken als je koud start. Maar je hebt de co schroef zo afgsteld dat ie met lekke emvk het minst beroerd loopt. Feitelijk staat de carburateur nu veel te rijk. om de carbu nu goed af te stellen zou je de dikke vacuumslang moeten afdoppen of dichtknijpen en opnieuw afstellen. als de emvk niet sist als de draden losgetrokken zijn moet je de storing in het electrisch gedeelte van de auto zoeken. maar je hebt wel geconstateert dat de emvk klikt als het toerental hoger dan 1800 toeren komt (gas geven) dus dat zou weer betekenen dat het electrisch wel goed zit. het is nl. zo dat als de bergremschakelaar, de kick-down- of de remdrukschakelaar niet goed zijn de tacho "denkt" dat de bergrem ingeschakelt is; dan klikt de emvk dus weer niet....
het begint inmiddels wel interessant te worden
het begint inmiddels wel interessant te worden

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-12-2005 12:18 #647117
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startprobleem 340 14
33 ohm klopt de spoel staat over de diode dus je meet de weerstand van de spoel in beide richtingen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-12-2005 19:50 #647118
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startprobleem 340 14
je kunt de diode in de EMVK niet goed met een multimeter testen terwijl hij aan de spoel gesoldeerd zit. Zou niet uit mogen maken, als hij klikt bij 1800 toeren is het elektrisch in orde.
het sissende geluid van de emvk klopt niet. Zit het achterdeksel met de vacuumbegrenzer nog wel goed vast? Zitten er ook op diverse plekken rubber o-ringen tussen de kunstof delen van de behuizing? weet je zeker dat alle delen goed in elkaar zitten?
Groetjes Wouter
het sissende geluid van de emvk klopt niet. Zit het achterdeksel met de vacuumbegrenzer nog wel goed vast? Zitten er ook op diverse plekken rubber o-ringen tussen de kunstof delen van de behuizing? weet je zeker dat alle delen goed in elkaar zitten?
Groetjes Wouter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets