Startprobleem 340 14
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-11-2005 22:21 #647099
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startprobleem 340 14
hebben jullie de krukas positie sensor al eens schoongemaakt? goed kans dat daar wat ijzervijlsel aan hangt, dan heeft de ontsteker ook moeite met vonken op t juiste moment.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-11-2005 19:43 #647100
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startprobleem 340 14
Dank voor alle tips. Het probleem lijkt nu opgelost door mijn garage, waar ik hem uiteindelijk naar toe heb gebracht. Hij heeft de ontsteking (niet de unit, maar het gedeelte waarin de rotor draait en de verdeelkap op zit) eraf gehaald en die was vochtig. Schoongemaakt en gedroogd en vervolgens met wat kit weer terug gezet en alle andere lekken ook afgedicht. Vanochtend getest en liep in no-time. Kijken of hij het morgen ook nog doet na een wat vochtige nacht en als dat zo is dan lijkt het lek boven (letterlijk).
Dit verklaart ook dat de auto goed startte als hij wat warm was, want dan was het vocht ook verdampt. Ondertussen loopt de auto nu echt prachtig omdat alles gesteld en vervangen is dat met het vonken en de ontsteking heeft te maken.
Ik hoop dat iemand wat heeft aan deze ervaring.
O ja: Voor mensen ind e omgeving Zoetermeer: die garagist is De Vries Autoschade, een universele garage waar ik al 15 jaar diverse auto's breng als ik het niet meer weet en die alles voor een schappelijke prijs en zeer deskundig oplost (Dit hele geintje kostte inclusief een APK 108 euro en hij heeft ook nog wel wat lopen zoeken)
Groeten
Dit verklaart ook dat de auto goed startte als hij wat warm was, want dan was het vocht ook verdampt. Ondertussen loopt de auto nu echt prachtig omdat alles gesteld en vervangen is dat met het vonken en de ontsteking heeft te maken.
Ik hoop dat iemand wat heeft aan deze ervaring.
O ja: Voor mensen ind e omgeving Zoetermeer: die garagist is De Vries Autoschade, een universele garage waar ik al 15 jaar diverse auto's breng als ik het niet meer weet en die alles voor een schappelijke prijs en zeer deskundig oplost (Dit hele geintje kostte inclusief een APK 108 euro en hij heeft ook nog wel wat lopen zoeken)
Groeten
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-11-2005 21:42 #647101
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startprobleem 340 14
Jan bedankt misschien een goed punt.
Bij mij zat er vroeger een los wit plaatje in de verdeelerkap .Die was stuk en ik heb hem weg gelaten.Maar is misschien bij vochtig weer niet zo'n goed idee.
Misschien blijft de verdelerkap droger met dat plaatje er in, dacht dat ie allen een functie had met contactpunten.
Bij mij zat er vroeger een los wit plaatje in de verdeelerkap .Die was stuk en ik heb hem weg gelaten.Maar is misschien bij vochtig weer niet zo'n goed idee.
Misschien blijft de verdelerkap droger met dat plaatje er in, dacht dat ie allen een functie had met contactpunten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
26-11-2005 16:31 #647102
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startprobleem 340 14
Was toch iets te optimistisch. Eergisteren wou het ding toch weer niet starten.
Ik heb de tip van de krukas positie sensor nog opgevolgd. Die zag er inderdaad niet schoon uit, dus ik had weer hoop. Bleek echter niet veel te helpen.
Vervolgens de vonk maar weer eens geprobeerd en die was er wel. Daarna het luchtfilter eraf gehaald om te zien of er benzine in de carburateur zat (het doorzichtige benzinefilter was vol) en dat was het geval. Als je gas geeft zie je keurig een straaltje benzine sprietzen.
Dus benzine OK, vonk OK, wellicht te weinig lucht. Starten zonder luchtfilter en het kreng loopt! En natuurlijk gelijk weer als een zonnetje want alles is tip top gesteld, tot en met de kleppen toe. Het luchtfilter is echter schoon, want dat had ik in de eerdere speurrondes al vervangen, dus dat kan het niet zijn. In de luchtaanzuigbuis zit een temperatuur gevoelige klep die bij kou de lucht uit de buurt van het spruitstuk haalt en bij warmer weer uit de voorkant van de motor. De asjes van die klep waren wat uitgelubberd, maar het thermostaatje werkte wel goed. (Verfafbrander erop en je ziet het keurig sluiten)
Het enige dat ik kon vinden was een beetje verstopping door tape in het aanzuigkanaal naar het spruitstuk. Omdat de slag los hing had die al met ducktape vastgezet, maar dat moest ik weer losmaken. De tape krimpt door de hitte en sloot het aanszuigkanaal een beetje af. Tape verwijderd en nu weer volle aanzuiging.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit het probleem was, maar morgenochtend ga ik het weer proberen: als hij niet start het luchtfilter open gooien en zien wat hij dan doet.
Daarna weer optimistische geluiden of anders misschien het aanbieden van een prachtige Volvo 340 variomatic uit 91: de laatste die gemaakt is, maar met een startprobleempje.
Ik heb de tip van de krukas positie sensor nog opgevolgd. Die zag er inderdaad niet schoon uit, dus ik had weer hoop. Bleek echter niet veel te helpen.
Vervolgens de vonk maar weer eens geprobeerd en die was er wel. Daarna het luchtfilter eraf gehaald om te zien of er benzine in de carburateur zat (het doorzichtige benzinefilter was vol) en dat was het geval. Als je gas geeft zie je keurig een straaltje benzine sprietzen.
Dus benzine OK, vonk OK, wellicht te weinig lucht. Starten zonder luchtfilter en het kreng loopt! En natuurlijk gelijk weer als een zonnetje want alles is tip top gesteld, tot en met de kleppen toe. Het luchtfilter is echter schoon, want dat had ik in de eerdere speurrondes al vervangen, dus dat kan het niet zijn. In de luchtaanzuigbuis zit een temperatuur gevoelige klep die bij kou de lucht uit de buurt van het spruitstuk haalt en bij warmer weer uit de voorkant van de motor. De asjes van die klep waren wat uitgelubberd, maar het thermostaatje werkte wel goed. (Verfafbrander erop en je ziet het keurig sluiten)
Het enige dat ik kon vinden was een beetje verstopping door tape in het aanzuigkanaal naar het spruitstuk. Omdat de slag los hing had die al met ducktape vastgezet, maar dat moest ik weer losmaken. De tape krimpt door de hitte en sloot het aanszuigkanaal een beetje af. Tape verwijderd en nu weer volle aanzuiging.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit het probleem was, maar morgenochtend ga ik het weer proberen: als hij niet start het luchtfilter open gooien en zien wat hij dan doet.
Daarna weer optimistische geluiden of anders misschien het aanbieden van een prachtige Volvo 340 variomatic uit 91: de laatste die gemaakt is, maar met een startprobleempje.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
26-11-2005 16:46 #647103
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startprobleem 340 14
bij de 343 was de succeskans op een snelle start ook altijd heel afhankelijk van hoe je het precies doet.
een moderne auto is sleutel omdraaien en lopen. met de choke etc moet je daar een beetje gevoel bij inleggen.
wat bij de 343 altijd zeer goed werkte; een of 2 keer trappen (bij heel koud weer 3x); choke ongeveer driekwart uittrekken, gaspedaal niet intrappen bij het starten, en een klein tikje geven zodra ie ontsteekt (vaak al na anderhalve slag)
resultaat; djie-djie-broem! onmiddelijk lopen.
bij mn 1700 zat het iets anders in mekaar, daarbij was het meestal een kwestie van eerst 3 schietgebedjes doen; wijwater erbij, een keer over het dashboard aaien en dan maar hopen dat ie een keer zou blijven lopen voordat de accu leeg was :-) (later, met gereviseerde carburateur ging dat een stuk beter gelukkig!)
een moderne auto is sleutel omdraaien en lopen. met de choke etc moet je daar een beetje gevoel bij inleggen.
wat bij de 343 altijd zeer goed werkte; een of 2 keer trappen (bij heel koud weer 3x); choke ongeveer driekwart uittrekken, gaspedaal niet intrappen bij het starten, en een klein tikje geven zodra ie ontsteekt (vaak al na anderhalve slag)
resultaat; djie-djie-broem! onmiddelijk lopen.
bij mn 1700 zat het iets anders in mekaar, daarbij was het meestal een kwestie van eerst 3 schietgebedjes doen; wijwater erbij, een keer over het dashboard aaien en dan maar hopen dat ie een keer zou blijven lopen voordat de accu leeg was :-) (later, met gereviseerde carburateur ging dat een stuk beter gelukkig!)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-11-2005 20:08 #647104
door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Startprobleem 340 14
moet de chook helemaal uit trekken niet aan het gas komen en starten even rond draaien en ze loopten dan snel de chook half induwen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
26-11-2005 20:20 #647105
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startprobleem 340 14
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
26-11-2005 20:27 #647106
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startprobleem 340 14
Zo heeft elke auto met handchoke zijn "eigen"
manier van starten,
Bij de 340 van ons moet je ook even 1 keer gas geven en dan starten met volledig uitgetrokken choke.
en dan langzaam over een afstand van ong. 2 km induwen.
bij mijn 242 choke uittrekken en starten en lopen.. ( is een echte goeie!)
daarna duw ik de choke meteen voor de helft in en na ong. 1 km helemaal in , niks aan de hand.
manier van starten,
Bij de 340 van ons moet je ook even 1 keer gas geven en dan starten met volledig uitgetrokken choke.
en dan langzaam over een afstand van ong. 2 km induwen.
bij mijn 242 choke uittrekken en starten en lopen.. ( is een echte goeie!)
daarna duw ik de choke meteen voor de helft in en na ong. 1 km helemaal in , niks aan de hand.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-11-2005 09:25 #647107
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startprobleem 340 14
Het blijft een wonderlijk geheel. Ik kan het maar niet vinden.
vanwege een mogelijk wat zwakke vonk heb ik de bobine ook vervangen, maar dat mocht niet direct baten. Nog enkele pogingen gedaan, maar de accu begon het een beetje op te geven. Met stratkabels aan de andere auto gehangen en min of meer meteen lopen. Dat bracht me op het idee dat wellicht toch de accu het probleem is, maar dat kan ook bijna niet want je kunt hem behoorlijk lang starten en als gezegd: de accu is nog geen twee jaar oud.
Nadat hij gestart was een flink eind gereden om de accu weer goed op te laden (een genot, want het ding loopt verder als een zonnetje en ook warm starten is werkelijk naar de sleutel kijken en lopen). Gisteravond dus weer eens geprobeerd en waarachtig: Lopen zonder veel problemen. Daarna eigenlijk gelijk uitgezet, want ik wilde in het donker eens kijken of je niet wat lekstroompjes kon zien. je weet maar nooit of er een blauw stroompje loopt dat de vonk verzwakt. Dat bleek niet het geval, maar nu was het opmerkelijke dat de motor met choke niet startte (ondanks dat hij net gelopen had) en zonder choke weer wel!.
Ik heb dus nu het vermoeden dat het ding door alle verbeteringen zo goed loopt dat we met de gebruikelijke startprocedure (2x gas geven, choke uittrekken en starten) de motor gewoon verzopen wordt. Dat zou ook verklaren dat na vergeefse pogingen door mijn vrouw in de ochtend ik het ding in de avond weer aan de praat kreeg (dit weer tot haar frustratie).
Morgen dus maar eens met een nieuwe startprocedure proberen, nu zonder gas geven en alleen choke. We zijn benieuwd en ik heb nog steeds hoop dat het gaat lukken.
Groeten
Jan
vanwege een mogelijk wat zwakke vonk heb ik de bobine ook vervangen, maar dat mocht niet direct baten. Nog enkele pogingen gedaan, maar de accu begon het een beetje op te geven. Met stratkabels aan de andere auto gehangen en min of meer meteen lopen. Dat bracht me op het idee dat wellicht toch de accu het probleem is, maar dat kan ook bijna niet want je kunt hem behoorlijk lang starten en als gezegd: de accu is nog geen twee jaar oud.
Nadat hij gestart was een flink eind gereden om de accu weer goed op te laden (een genot, want het ding loopt verder als een zonnetje en ook warm starten is werkelijk naar de sleutel kijken en lopen). Gisteravond dus weer eens geprobeerd en waarachtig: Lopen zonder veel problemen. Daarna eigenlijk gelijk uitgezet, want ik wilde in het donker eens kijken of je niet wat lekstroompjes kon zien. je weet maar nooit of er een blauw stroompje loopt dat de vonk verzwakt. Dat bleek niet het geval, maar nu was het opmerkelijke dat de motor met choke niet startte (ondanks dat hij net gelopen had) en zonder choke weer wel!.
Ik heb dus nu het vermoeden dat het ding door alle verbeteringen zo goed loopt dat we met de gebruikelijke startprocedure (2x gas geven, choke uittrekken en starten) de motor gewoon verzopen wordt. Dat zou ook verklaren dat na vergeefse pogingen door mijn vrouw in de ochtend ik het ding in de avond weer aan de praat kreeg (dit weer tot haar frustratie).
Morgen dus maar eens met een nieuwe startprocedure proberen, nu zonder gas geven en alleen choke. We zijn benieuwd en ik heb nog steeds hoop dat het gaat lukken.
Groeten
Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-11-2005 10:19 #647108
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Startprobleem 340 14
als ie warm is moet je ook niet de koude start procedure uitvoeren, dat werkt inderdaad voor geen meter.
wat nog een mogelijkheid is; de spanning naar de onstekingsunit is niet hoog genoeg. mogelijk zit er een overgangsweerstand in het contactslot of draadboom zodat ie niet genoeg spanning krijgt bij het starten.
je kunt dit trouwens meten op de stekker, als je iemand anders laat starten. het gaat om de spanning op de stekker met 3 draden, tussen de 2 die overblijven als je de grijze (=1e) wegdenkt.
moet volgens documentatie minimaal 9,5 volt zijn maar ook dat vindt ik al heel laag.
wat nog een mogelijkheid is; de spanning naar de onstekingsunit is niet hoog genoeg. mogelijk zit er een overgangsweerstand in het contactslot of draadboom zodat ie niet genoeg spanning krijgt bij het starten.
je kunt dit trouwens meten op de stekker, als je iemand anders laat starten. het gaat om de spanning op de stekker met 3 draden, tussen de 2 die overblijven als je de grijze (=1e) wegdenkt.
moet volgens documentatie minimaal 9,5 volt zijn maar ook dat vindt ik al heel laag.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets