Interval voor ruitenwisser

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-09-2010 12:10 #845121 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Interval voor ruitenwisser
ah, dat is dan degene die bepaalt hoe lang de ruitenwisser blijft tekeer gaan na een sproei actie.

dan moet het dus R10 zijn. kan eigenlijk niet missen want dat is de enige R die een C overbrugt (en dus de spanning over de C laat weglekken)

De verhouding tussen de capaciteit van de C en de weerstandswaarde van de R bepaalt de 'halfwaardetijd' van de spanning over de condensator. En is dus een soort tijdconstante, die je kunt aanpassen door de R te varieren.

Lijkt me niet dat er enig ander deel van het schema deze taak zou kunnen overnemen. is allemaal vrij basic, zeker geen digitale tellers etc.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-09-2010 15:08 #845139 door V300 register
Hmm, ok. en dan bij de 4-pins versie waarschijnlijk R3 gok ik dan?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-09-2010 15:11 #845140 door V300 register
uh, daarbij lijkt het mij eerder R5, maar is niet zo duidelijk te zien in het schema.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-09-2010 15:01 #845655 door V300 register
Zo, vandaag mijn eerder gemaakte adaptertje in de kabelboom gesoldeerd en getest: Werkt allemaal! yeehaa!

Even een werklogje dan maar:
Eerst maken we van een printplaat-relaisvoet en een uit een auto gehaalde en van zijn draden ontdane relais-stekker, en een paar messing contactstrips een adaptertje:
IMG_0601_resize.JPG
En natuurlijk rommelen we dat even netjes, zodat de solderingen netjes afgeschermd komen te zitten. De bekabeling van de voetjes is net even anders, dus even opletten:
IMG_0602_resize.JPG
Vervolgens halen we de kap rond de stuurkolom en de mat bij de pedalen los (acht van die pushpins, zo gebeurd) en plukken we de kabels bij de ruitenwisserhendel naar voren. Ff tape lossnijden zodat je er goed bij kan:
IMG_0611_resize.JPG
Met een mes snijden we de huls van een stukje kabel af, bij de RODE en BLAUWE kabel. Het blootgekomen stuk vertinnen we:
IMG_0613_resize.JPG
En dan solderen we de blauwe en rode draad die nog los hingen van de adapter aan de vers vertinde stukjes vast:
IMG_0615_resize.JPG
Vervolgens is het een kwestie van goed aftapen met isolatietape, relais in voet, oude relais uit oude voet en je adaptertje in het vrijgekomen voetje steken. Relais en kabels netjes opbinden bij de rest van de kabels, bekleding en paneel weer vast en genieten van een ruitenwisser interval met wiswas en variabele timing functies :w00t:

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-09-2010 15:21 #845657 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Interval voor ruitenwisser
Mooi gedaan Diede, dat stukje tekst met die blauwe en rode kabel komt me bekend voor :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-09-2010 16:37 #845669 door V300 register
en we hebben er weer een gratis technotip voor de volvoice bij yeehaa!

(lees je dit Kevin?:+)

edit: overigens, nog wel een vraagje:
heb je een pinout van de stekkers, oud en nieuw?

was het trouwens niet een stuk simpeler geweest om de originele relais-contrastekker gewoon te vervangen door de stekker die je aan die draadjes hebt zitten? of is het puur voor de originaliteit dat je wilt kunnen teruggaan naar het 4-pins relais?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-09-2010 19:31 #845674 door V300 register
Ik heb de pin-outs van de stekkers ook wel, ik zal er nog een mooi tabelletje van maken.

Dat met die adapter heb ik om twee redenen gedaan:
-Zo kan ik nog eens terug naar 4-pins (om bijv. te experimenteren met een draaiknop-interval-regeling)
-Dit scheelde me 4 draden solderen op de kop, tussen veel andere dradenbende door, onder mijn dashboard. Deze adapter heb ik lekker lui aan mijn bureau in elkaar gedraaid :)

Tabelletje en een wat mooier afgerond verhaaltje mik ik wel rechtstreeks naar D? Redactie :)

• Kevin Kloosterman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2010 19:47 #845675 door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic Interval voor ruitenwisser
Ik zie hier inderdaad mooie kopij Wouter! Dank voor de tip.

Nou nog even die onscherpe foto's uit jouw BB topic, zodat we volgende Volvoice weer mooi kunnen vullen :)

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2010 20:08 #845676 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Interval voor ruitenwisser
ik snap het solderen alleen niet echt, je kunt vrij eenvoudig de draden uit de relaisvoet halen en daar 2 draden in 1 connector aanknijpen (ja die bewuste connectoren zijn er ook in een variant om aan die draaddikte te voldoen!), de AMP methode. ziet het er nog origineler uit ook:)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-09-2010 20:10 #845677 door V300 register
Er is een uitgebreide versie, met tabelletje en full-size foto's jullie kant op, Kevin ;) in 4 mails...

@Anjo: Tuurlijk, dat kan ook. Maar daar had ik geen zin in, onder mijn dashboard liggend. Dit was relatief simpel :)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC