fitna the movie

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2008 19:13 #703968 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic fitna the movie
Oh nee? Wie heeft Pim Fortuyn dan neergeschoten?

Wie ondernam kruistochten?

Het enige verschil is dat de gemiddelde Nderlander geen waarde meer hecht aan het geloof. Althans, ze gaan er veel neutraler mee om. Moslims doen veel meer moeite, laat ik het zo zeggen. Maar in wezen is ook ons geloof gewelddadig.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-03-2008 19:48 #703977 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic fitna the movie
Was Volkert van der Graaf een christen dan? En zoja, pleegde hij een moord met zijn geloof als motief?

De kruistochten waren ingezet om Jeruzalem op de moslims te heroveren.

Een geloof is overigens niet gewelddadig, maar de mensen die uit hun geloof de rechtvaardiging halen om andere mensen te onderwerpen. Prima dat Nederland de ruimte geeft aan mensen om hun geloof vorm te geven en te belijden - die tolerantie onderschrijf ik - maar zodra haatbaarden gaan bepalen wat er wel en niet gezegd mag worden en wie er wel of geen hand mag krijgen, moet Nederland gewoon een streep trekken. Dat is namelijk geen tolerantie meer, maar je als voetveeg laten gebruiken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-03-2008 20:33 #703983 door V300 register

setsunakaede;51086 schreef : ^^verander alles waar koran staat in bijbel, en alle islam in christendom, en er staat nog steeds een waarheid als een koe.

De koran is geen spat beter of slechter dan de bijbel. Lees kronieken maar eens bijvoorbeeld. Sorry voor alle christenen hier.

Daar ben ik het niet mee eens, de bijbel is niet te vergelijken met de koran. Ten eerste hoe ze geschreven zijn (de bijbel is chronologisch geschreven, de koran zijn op zich zelf staande teksten), en ten tweede de boodschap. De bijbel gebiedt je naaste lief te hebben, de koran zegt de ene keer dit en de andere keer dat. Kijk je naar de historie, waar?m de koran werd geschreven, dan is dat ook heel logisch. Mohammed heeft geprobeerd zich aan te sluiten bij de christenen, maar die waren daar niet zo van gediend, dus begon hij z'n eigen toko, plukte hier en daar es een tekstje, verzon er zelf wat bij en voil?; de islam was geboren :D (oke, dit was wel extreem kort door de bocht, maar goed, het gaat om het idee)

volvofiel;51098 schreef : Oh nee? Wie heeft Pim Fortuyn dan neergeschoten? Wie ondernam kruistochten? Het enige verschil is dat de gemiddelde Nderlander geen waarde meer hecht aan het geloof. ...Maar in wezen is ook ons geloof gewelddadig.

Sorry hoor, maar dit is echte prietpraat. Volkert v.d. G. was gewoon een mafkees, en kruistochten werden gehouden 'in naam van het christendom' wat eigenlijk gewoon je reinste flauwekul was (wel een goeie smoes natuurlijk :D). En hoe kom je erbij dat het christendom gewelddadig zou zijn?

Afijn, die hele film maakt natuurlijk wel weer veel discussies los waar op zich zelf helemaal niks mis mee is. Alleen jammer dat onze vriend Geert Wilders niet zo goed weet wat ie wil...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-03-2008 22:04 #703997 door V300 register

Niels;51090 schreef : Christenen blazen geen metro's op, steken geen filmmakers neer en stenigen geen vrouwen.

Dat is waar, hoewel er ook binnen het christendom van die idioten rondlopen.
Daar ging mijn opmerking ook niet over, ik had het over de boeken en even niet hoe sommige gekken het interpreteren.

Dutchie;51114 schreef : Daar ben ik het niet mee eens, de bijbel is niet te vergelijken met de koran. Ten eerste hoe ze geschreven zijn (de bijbel is chronologisch geschreven, de koran zijn op zich zelf staande teksten), en ten tweede de boodschap. De bijbel gebiedt je naaste lief te hebben, de koran zegt de ene keer dit en de andere keer dat. Kijk je naar de historie, waar?m de koran werd geschreven, dan is dat ook heel logisch. Mohammed heeft geprobeerd zich aan te sluiten bij de christenen, maar die waren daar niet zo van gediend, dus begon hij z'n eigen toko, plukte hier en daar es een tekstje, verzon er zelf wat bij en voil?; de islam was geboren :D (oke, dit was wel extreem kort door de bocht, maar goed, het gaat om het idee)

Blijkbaar weet jij ook het een en ander van het ontstaan van de Islam.
Dan weet je ongetwijfeld ook dat er behooooorlijk veel van Moha's teksten rechtstreeks uit het oude testament zijn gekomen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-03-2008 22:13 #703998 door V300 register
Shit! Ik kan me niet meer inhouden :humor:

Er zijn vast en zeker veel verhalen uit de (oude) christelijke geschiedenis te vinden die in mijn ogen werkelijk te gruwelijk voor woorden zijn en die ongeveer dezelfde motieven hebben als die van een bepaalde groep moslims nu.

Door de globalisering worden we nu eenmaal steeds vaker geconfronteerd met een cultuur die niet de onze is. Deal with it. Dat sommigen in die cultuur ongeveer dezelfde gedachten hebben als de oude christenen vind ik niet zo vreemd. 'Wij' liggen nu eenmaal op sommige aspecten voor: denk aan technologie, filosofie, economie en dat alles hebben wij te danken aan een hele lange westerse geschiedenis.

Dit neemt niet weg dat naar mijn smaak en mening de moslims teveel achter die oude idee?n blijven staan. Dit is iets waar de christenen wel beter in zijn (geworden).

Het geloof blijft uiteindelijk toch iets waar je niet aan moet komen. Let it be. Je vindt toch alleen maar tegenstand en onbegrip.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-03-2008 00:11 #704017 door V300 register
Ik denk dat veel moslims in Nederland voortdurend het gevoel hebben zich te moeten verantwoorden: Of je neemt afstand van het radicalisme binnen de islam of je omarmt het. Een tussenweg lijkt er bijna niet meer te zijn.
Bij de Nederlanders is de ontzuiling ook nog maar pas geleden gebeurd.
Ik denk dat iets vergelijkbaars bij de tweede en derde-generatie Turken en Marokkanen ook nog gaat gebeuren.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2008 00:13 #704018 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic fitna the movie
Het is denk voor iedere gelovige de taak om zich bij iedere tekst het volgende af te vragen:
1. Wat betekenen deze teksten eigenlijk. Wat werd er mee bedoeld?
2. Welke betekenis hebben ze in deze maatschappij? Hoe passen ze daarin?
3. Hoe kan ik daar het beste mee omgaan. Welke waarde heeft het voor mij?

Dingen als hand afhakken of stenigen. Daar hebben we in deze maatschappij andere oplossingen voor. Dingen als naastenliefde of erbarmelijkheid. Het is mooi om te zien dat verschillende geloven daar verschillende vormen in kennen. Daarin kun je van elkaar leren en elkaar op respecteren.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-03-2008 11:26 #704040 door V300 register
Netjes gezegd Erik.

Zo denk ik ook weleens dat de gelovigen onder ons een verkeerd doel in het leven hebben. Ik weet dat dat bij de Christenen zoiet is als: "Het dienen van God". Volgens mij is dat bij de Moslims ook zo.

Mijn doel in het leven is: "Zo veel mogelijk lol beleven zolang het maar niet ten koste van andere gaat". Lijkt me toch een iets nuttiger doel........maar ach, daar worden we het vast en zeker toch niet over eens.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-03-2008 12:03 #704045 door V300 register
Doelen in levens zijn een ding, en iedereen is tot op zekere hoogte zelf vrij om deze te kiezen.
Waar het om gaat hier, is dat er een paar idioten op de wereld rondlopen die oproepen tot haat en geweld in naam van een godsdienst. Deze keer zijn het de moslims... eerder waren Christenen net zo schuldig.

De vraag is meer, hoe die idioten de macht en invloed ontnomen kan worden en hoe je hun volgelingen duidelijk maakt dat ze gehersenspoeld worden door machtsgeile gekken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-03-2008 12:23 #704047 door V300 register
't is tijd voor een leuk spreekwoord met betrekking tot het einde van de film:

"De kaft van de Koran scheiden"

:+

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC