ook voor roestpreventie en laswerk
Weg roestprobleem: De voorbalk.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-04-2008 20:46 #704334
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weg roestprobleem: De voorbalk.
Zie foto van de 340 (voorbalk) het hele gedeelte (wat horizontaal plat ligt) blijft.. enkel het stuk er voor wordt weggehaald en van polyester is de bedoeling.
Volgens mij is dit wel mogelijk. Want dat horizontale gedeelte ziet er bij mij nog puik uit.. maar dat verticale gedeelte niet en is zo wel goedgekeurd.
Ik ga het toch nog wel even dieper uitzoeken want jullie brengen me wel aan het twijfelen
Volgens mij is dit wel mogelijk. Want dat horizontale gedeelte ziet er bij mij nog puik uit.. maar dat verticale gedeelte niet en is zo wel goedgekeurd.
Ik ga het toch nog wel even dieper uitzoeken want jullie brengen me wel aan het twijfelen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
04-04-2008 17:21 #704378
door V300 register
Jee zeg, zijn jullie binnen de volvo club altijd zo fanatiek bezig! Hele motor eruit, variomatic ligt eruit naast!
Die onderste rand van die voorbalk die mag volgens mij wel iets roesten... Ligt eraan hoever het doorloopt....
Die onderste rand van die voorbalk die mag volgens mij wel iets roesten... Ligt eraan hoever het doorloopt....
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-04-2008 19:14 #704383
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Weg roestprobleem: De voorbalk.
Ja, voor de APK mag de voorbalk 15% doorgeroest zijn. Of vervormd.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
04-04-2008 20:06 #704392
door V300 register
@markvictor: Dat is nog niets:D
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-04-2008 20:14 #704394
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Weg roestprobleem: De voorbalk.
Fanatiek bezig zijn is een flinke poos luieren in de heerlijke stoelen van een 343/345/340/360:yeah::yeah:
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
04-04-2008 21:12 #704399
door V300 register
Zouden BX stoelen in een 340 passen?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-04-2008 23:22 #704537
door V300 register
als je de voorbalk zou doorzagen en vanaf de zijkant kijkt, is het een grotendeels lege koker.
de achterkant loopt verticaal, in het vlak wat net voor de radiator ligt. onderaan loopt deze iets naar voren toe waar het samenkomt met de voorkant.
de bovenkant loopt horizontaal richting bumper; en gaat dan met een vrij scherpe knip naar beneden.
de voorkant begint bovenaan vrijwel verticaal, en gaat dan met een mooie curve naar onder toe, waar het samen komt met de achterkant.
dit geheel wordt gezien als 1 'balk' hoewel de doorsnede 98% lucht is
de stijfheid komt uit het feit dat het een gesloten constructie is, het is dus belangrijk dat de afzonderlijke plaatdelen stevig aan elkaar vast zitten.
als de onderste rand door condens- en regenwater gaat roesten, wordt de aansluiting tussen achterkant en voorkant aangetast, dat gaat ten koste van de stijfheid van de balk.
als je de voorste plaat van de balk eruit gaat zagen, en vervangen door polyester oid, is het geen balk meer maar een stuk c-profiel. De stijfheid is dan helemaal weg.
De andere dwarsverbindingen aan de voorkant zijn NIET berekend om grote krachten op te vangen, of zijn niet stijf genoeg bijvoorbeeld omdat ze met bouten aan de koets bevestigd zijn. (subframe motorophanging)
het is w?l OK om de voorplaat van de balk te vervangen door het inlassen van een plaat, en als deze er niet mooi uitziet, een extra frontplaat van polyester er voor te maken.
de achterkant loopt verticaal, in het vlak wat net voor de radiator ligt. onderaan loopt deze iets naar voren toe waar het samenkomt met de voorkant.
de bovenkant loopt horizontaal richting bumper; en gaat dan met een vrij scherpe knip naar beneden.
de voorkant begint bovenaan vrijwel verticaal, en gaat dan met een mooie curve naar onder toe, waar het samen komt met de achterkant.
dit geheel wordt gezien als 1 'balk' hoewel de doorsnede 98% lucht is
de stijfheid komt uit het feit dat het een gesloten constructie is, het is dus belangrijk dat de afzonderlijke plaatdelen stevig aan elkaar vast zitten.
als de onderste rand door condens- en regenwater gaat roesten, wordt de aansluiting tussen achterkant en voorkant aangetast, dat gaat ten koste van de stijfheid van de balk.
als je de voorste plaat van de balk eruit gaat zagen, en vervangen door polyester oid, is het geen balk meer maar een stuk c-profiel. De stijfheid is dan helemaal weg.
De andere dwarsverbindingen aan de voorkant zijn NIET berekend om grote krachten op te vangen, of zijn niet stijf genoeg bijvoorbeeld omdat ze met bouten aan de koets bevestigd zijn. (subframe motorophanging)
het is w?l OK om de voorplaat van de balk te vervangen door het inlassen van een plaat, en als deze er niet mooi uitziet, een extra frontplaat van polyester er voor te maken.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
11-06-2010 00:41 #835075
door V300 register
volledigheidshalve hier de mededeling dat de enig toegestane reparatie IN STAAL is beschreven in het exterieur-plaatwerktopic. Ik vind deze topic zojuist pas terug, was de aanleiding om het eens te beschrijven met fotos.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-06-2010 09:57 #836879
door V300 register
even een korte opmerking:
waarom zou je je voorbalk niet mogen vervangen met een stalen buis/balk die je bij de DHZ zaak kan halen? Het gaat er om dat het stevig is toch?
Dan kun je daar toch weer polyester delen aanhangen?
waarom zou je je voorbalk niet mogen vervangen met een stalen buis/balk die je bij de DHZ zaak kan halen? Het gaat er om dat het stevig is toch?
Dan kun je daar toch weer polyester delen aanhangen?
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-06-2010 21:00 #836928
door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic Weg roestprobleem: De voorbalk.
Heb niet alles gelezen, maar wat je wel kunt doen is de voorbalk helemaal verstevigen, zoals het hoort.
En dan een polyester bumperdekplaat maken in de vorm van de voorbalk.
Dan kun je makkelijk laswerk maken om de voorbalk stevig te maken, en voor de 'vorm' kun je dan de voorbalk imiteren als bumperdekplaat (zoals de DAFjes dat ook hebben.)
Ik zou het niet doen, want het is veel meer werk dan origineel.
Dan kun je haast nog beter die voorbalk laten maken door een profi-lasser, dat scheelt ten eerste tijd maar ook een bult knaken aan polyester-matjes en kippengaas.
Succes!
En dan een polyester bumperdekplaat maken in de vorm van de voorbalk.
Dan kun je makkelijk laswerk maken om de voorbalk stevig te maken, en voor de 'vorm' kun je dan de voorbalk imiteren als bumperdekplaat (zoals de DAFjes dat ook hebben.)
Ik zou het niet doen, want het is veel meer werk dan origineel.
Dan kun je haast nog beter die voorbalk laten maken door een profi-lasser, dat scheelt ten eerste tijd maar ook een bult knaken aan polyester-matjes en kippengaas.
Succes!
Moderators: Mark Smeets