show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

1983 360 GLS sedan

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-09-2013 13:08 #935194 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1983 360 GLS sedan

rwdstudent;220973 schreef : Ik verdenk de hoofdremcilinder. Heb het meermalen meegemaakt.

Sterker nog, ik vond de OEM hoofdremcilinder/bekrachtigerinstallatie zo slecht (voor mijn type gebruik uiteraard) dat ik alles weggehaald heb en vervangen door wat anders.

Waar door heb je het vervangen? en gaf het een groot verschil?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2013 17:49 #935343 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1983 360 GLS sedan
hoofdremcilinder lijkt verder in orde hoor. Zie ook post nr. 395 (stukje hierboven).
Omdat er voor zaterdag een retourtje Utrecht op het programma staat toch vandaag nog maar even de auto uit de schuur getrokken voor een testritje, ik wil geen verrassingen als ik ver van huis ben.
Over remkracht niets te klagen, het is ook goed te doseren. Niets meer gemerkt van een langere pedaalslag. Dus eerst maar eens de schijven en blokken vervangen (de schijven hebben vele roestputjes door het lange stilstaan, maar verder slijten ze mooi glad af). Ook worden de lagers, schokbrekers, veren e.d. vernieuwd en als het goed is (moet nog definitief worden afgesproken) zullen ook de poten gestraald en gepoedercoat worden.
Dit alles onder het mom van "als je het doet, doe het dan goed"!

Overigens na dat testritje van vandaag nog een GROOOT voordeel van de auto ontdekt: de zandkleurige lak! De opgespatte modder valt nauwelijks op :)
Komt goed uit, hoef ik 'm niet meer zo vaak te wassen :D

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2013 17:24 #935604 door 16673-dummy
vandaag op de sleuteldag de olie van de bak en diff vervangen.
De olie zag er nog keurig uit, verder viel op dat er vrij weinig slijpsel aan de aftappluggen zat. Fijn!

daarna 3,5 liter ATF in de bak gedaan, helaas moest dat met een handpompje dus ik was welgeteld 65 (!!) minuten bezig voordat de bak vol was. Nouja, gelukkig was ik er al om 9.00 uur en was het nog vrij rustig, dus ik stond niemand in de weg.
Vervolgens het diff weer gevuld, alles even schoongemaakt, bouten van de trekhaak weer geplaatst, koppeling iets bijgesteld en daarna eens gekeken naar eventuele olielekkages. Dat viel gelukkig reuze mee. Er zitten nog wat "oude" olieresten op het carter, maar bij de koppeling en de pakking van de carterpan zag het er keurig uit. Wel is er een lichte, beginnende lekkage bij de voorste krukaskeerring zag ik.
Het stelt echt nog niet veel voor, maar wel iets om even te onthouden en t.z.t. aan te pakken.

Verder zagen de rubbers van de wielophanging er echt nog prima uit, net als de bodem van de auto. Totaal geen scheurtjes of uitdrogingsverschijnselen. Ik ben blij :)
Tot slot heb ik de kachelweerstand vervangen, volgend weekend zal ik eens kijken of ik de oude nog kan repareren. Ik denk het wel. Beetje soldeer doet wonderen :D

Op de terugweg viel wel direct op dat de bak nu boterzacht schakelt. Wat een fijne auto is het toch! Heb 'm een paar keer doorgetrokken in de 3e en 4e versnelling (nouja, voor mijn doen dan; doorgaan tot 3.500 tpm vind ik 'doortrekken' :D), dat kan nu want de auto is volgens de Volvo-voorschriften al wel ingereden.

Wouter en Laurens, bedankt voor de hulp vandaag!

Next update: voorwielophanging... eens zien wanneer daar tijd voor is.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-09-2013 21:17 #935621 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1983 360 GLS sedan
Goed bezig Joost!

Een tip voor de bakolie; de literflessen ATF an Kroon hebben zo'n piemeltje om het spul er in te gieten. Als je dat ding in het gat zet en een paar keer in de flessen knijpt zit hij zo vol. Zo heb ik het ten minste bij de 340 gedaan.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2013 21:22 #935624 door 16673-dummy
ja maar een 340 heeft geen zadeltank :+

een piemeltje in een gat zetten en een paar keer in de flessen knijpen... hmmmmmm ik ga verder niet naar de details vragen :humor:

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
21-09-2013 22:22 #935629 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic 1983 360 GLS sedan
Nee precies Joost, voor je het weet zit je ergens mee 'opgezadelt'.......

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
22-09-2013 12:54 #935645 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic 1983 360 GLS sedan

volvofiel;221428 schreef : ja maar een 340 heeft geen zadeltank :+

een piemeltje in een gat zetten en een paar keer in de flessen knijpen... hmmmmmm ik ga verder niet naar de details vragen :humor:

Toch lukte het bij de 360 op de grond zonder brug ook prima op die manier ;)

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2013 15:07 #935649 door 16673-dummy
tja... maar ik had een 5-liter fles en geloof me nou maar, die past er NIET tussen

(ik heb er meer dan een uur naar staan kijken, dus...)

gemiddeld benzineverbruik is trouwens 1:13, het oliepeil is nog steeds onveranderd :)

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2013 15:12 #935650 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic 1983 360 GLS sedan

volvofiel;221453 schreef : tja... maar ik had een 5-liter fles en geloof me nou maar, die past er NIET tussen

(ik heb er meer dan een uur naar staan kijken, dus...)

gemiddeld benzineverbruik is trouwens 1:13, het oliepijl is nog steeds onveranderd :)

er wordt ook verteld dat het met een 1 liter fles is gedaan. :humor:

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2013 15:25 #935651 door 16673-dummy
daarom zeg ik ook dat ik een 5-liter fles had :rolleyes:

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC