show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Arjen's nieuwe 340

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-02-2012 19:28 #899376 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Arjen's nieuwe 340
dat niet kunnen schakelen terwijl die iets op de choke staat duidt op 2 dingen:

- de koppeling is nog OK :) (check nog wel even de luchtspleet!)
- het ontkoppelmechanisme is stuk

De balg op het koppelingshuis kan lek zijn, vaak is de klep stuk, en heel vaak is het draadje van de schakelaar af geschoten onder aan de pook.

de klep moet altijd bekrachtigd worden in de P en in de N, en in de D en R ??k, maar alleen als je de knop op de pook indrukt. Ervaren rotten horen aan het stationair lopen van de motor of het systeem goed werkt (een 'hakkeltje' als je op de knop drukt)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-02-2012 22:45 #899396 door V300 register
Zo weer het 1 en ander gedaan aan de 340, maar ook meegemaakt.
Ben eerst een hele poos bezig geweest om hem goed aant lopen te krijgen, wat ik ook deed, niets hielp.. Toen ineens bedacht ik dat toen ik de vacuum leidingen aan het vervangen was ik een soort balletje in 1 van de vacuum leidingen vond, nooit bij nagedacht en zo weggemikt. Maar nu kneep ik dus de vacuum leiding iets dicht, en hop meteen mooi lopen:yeah: Even zoeken op dit forum, en idd er moet dus een restrictie inzitten:woops: awel, nu loopt hij zeer mooi, en daar draait het dan weer om:nono:

Toen een proefrit, zit ik net op de 100 km\u, knal schaaf, ruk in het stuur, berm in naar boom, net voor de boom berm weer uit, en dwars op de weg stil:lol: behoorlijk geschrokken, de 340 met 20 per uur terug naar de garage, het nieuwe lager links voor compleet kapot gelopen, en vreselijk vast op de fusee...
Daar de schijf nieuw is, had ik dus geen vlees om te rammen, en dus heb ik de schroefdraad tappen en de kraag ineens van de naaf geslepen, en daarna zo het lager in geslepen, en toen met de bijtel het lager er stuk voor stuk uitgeslagen.

Daarna midden in de nacht ondertussen, de naaf van de sloper afgeschroefd(in de kou) en die weer op de 340 gezet, kon ik vandaag in ieder geval rijden..
Uiteraard is de fusee pen niet onbeschadigd gebleven, dus vanavond de gehele poot onder de sloper weggehaald, en die komt dan morgen avond weer op de 340 met en een nieuwe fusee kogel, en een nieuw wiellager set(uiteraard garantie)

Ook nog wat kleine optische veranderingen:

Voor

Na:

En via de post is deze vandaag binnen gekomen..

Voor:

Tijdens de montage:

Gemonteerd:

En zo zijn we weer een stapje dichter bij hoe ik hem hebben wil:D Zaterdag zal het laswerk plaats vinden, en daarna weer rustig verder met alle wensen die nog heb te volbrengen:f

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-02-2012 22:48 #899398 door V300 register

antiekeradio;193747 schreef : dat niet kunnen schakelen terwijl die iets op de choke staat duidt op 2 dingen:

- de koppeling is nog OK :) (check nog wel even de luchtspleet!)
- het ontkoppelmechanisme is stuk

De balg op het koppelingshuis kan lek zijn, vaak is de klep stuk, en heel vaak is het draadje van de schakelaar af geschoten onder aan de pook.

de klep moet altijd bekrachtigd worden in de P en in de N, en in de D en R ??k, maar alleen als je de knop op de pook indrukt. Ervaren rotten horen aan het stationair lopen van de motor of het systeem goed werkt (een 'hakkeltje' als je op de knop drukt)

De klep= EMVK? die heb ik van de goed schakelende sloper afgehaald, geen verschil.. Hoe test ik die balg?(is daar een manier voor?) Draadje zit onder de pook?(maar wel in de auto) dus pook demonteren?
Bedankt voor het meedenken..

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2012 00:28 #899410 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Arjen's nieuwe 340

Arjen850;193769 schreef : De klep= EMVK? die heb ik van de goed schakelende sloper afgehaald, geen verschil.. Hoe test ik die balg?(is daar een manier voor?) Draadje zit onder de pook?(maar wel in de auto) dus pook demonteren?
Bedankt voor het meedenken..

Heb je de oude bewaard?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2012 00:29 #899411 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Arjen's nieuwe 340
ai ai ai, dat soort praktijken met vastlopende wiellagers word je niet vrolijk van.. was men het lagervet vergeten of, de borgmoer vergeten te borgen of zat de naaf gewoon veeels te vast gedraaid??

de klep schakelt vacuum door naar de balg; dus als je de slang naar de balg loshaalt en g??n vacuum krijgt op het moment dat je in D of R de knop indrukt dan is er zowieso iets niet in orde. controleer hierna of er 12V spanning op de bedrading van de klep komt; dan kun je als dat niet het geval is met de pook aan de gang (wel 12V dan is de klep defect)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-02-2012 12:48 #899433 door V300 register
de betreffende klep is NIET de EMVK. check de vacuumslang vanaf de balg, dan zie je het vanzelf.

wiellagers monteren zou iedere garage moeten kunnen.... maar blijkbaar toch iets niet helemaal goed gedaan :S

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-02-2012 17:29 #899459 door V300 register

antiekeradio;193806 schreef : de betreffende klep is NIET de EMVK. check de vacuumslang vanaf de balg, dan zie je het vanzelf.

wiellagers monteren zou iedere garage moeten kunnen.... maar blijkbaar toch iets niet helemaal goed gedaan :S

Dat was ook mijn gedachte, tis laten we zeggen, niet het eerste lager wat ik monteer.
Maar toch loop je alles in gedachten na,
Lagerschalen tot de max ingetikt: ja
Nieuw vet, en voldoende: ja.
moer geborgd: ja
Lager goed afgesteld: ja
Ik heb na de montage van het lager het wiel rond gedraaid(zoals altijd), draaide keurig en geruisloos rond, zonder speling..
Ik heb niets verkeerd gedaan, ik kan niet anders bedenken als dat het nieuwe lager door fabricage fout is kapot gelopen.
Maar tegelijk lijkt mij dat ook sterk, kortom ik weet het niet..
Ben blij dat het zo is afgelopen, de rest komt wel weer:halo:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-02-2012 17:31 #899461 door V300 register

Erik;193783 schreef : Heb je de oude bewaard?

Uiteraard:yesyes:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-02-2012 19:31 #899467 door V300 register
hmm ik dacht even dat je het had over garantie omdat de wiellagers door iemand anders gedaan zouden zijn. Maar het ging dus over garantie op de lagers zelf, omdat je ze zelf correct gemonteerd had... nu snap ik 'm.

zelf pers ik het vet er echt helemaal doorheen vanaf de open zijde (eigenlijk zijkant v/h lager) daardoor zit de kooi rondom de rollen altijd goed vol. Hoeveel vet er dan verder omheen zit is niet zo heel erg belangrijk.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-02-2012 21:12 #899479 door V300 register
Gewoon koppie op en doorgaan:D Vandaag in de ijskou de te lassen delen onder de sloper vandaan gehaald, gelukkig was de bladveersteun geheel roest vrij.

Sloper achterzijde:

Bladveer steun:

Zoals gezegd was de fusee pen behoorlijk beschadigd, en moest er een andere poot onder komen, Maa voor 1 dag was ik gered

Fuseepen:

Die er dus ondervandaan, wat is dit dan een heerlijk stukje gereedschap, bek ertussen, paar klappen op zijn kop, en hoppa de boel is los.

Idd, vaak sla je hiermee het rubber van de kogel kapot, maar in mijn geval was dat niet belangrijk, want in het kader van: als ik het toch los heb, dan meteen goed. Een nieuwe kogel gemonteerd.

De "nieuwe" fusee pen, en dus ook complete poot:

En maar weer een nieuw wiellager set gemonteerd, waar ik dus idd garantie op heb gehad, de leverancier is er overigens behoorlijk van geschrokken.. Maar ik begrijp wel dat zei er ook niet echt iets aan kunnen doen.

Ook heb ik vandaag een mooi begin gemaakt met de demontage van het interieur van de sloper, maar daar ben ik halverwege mee gestopt omdat het me echt te koud werd. Wel heb ik een leuk klusje bedacht met het inbouwen van inschakelbare stoelverwarming en de electrische ramen, dat doe ik niet in een uurtje:D
Awel, das de hobby..

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC