show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

TZ-78-YB

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2011 18:43 #886619 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic TZ-78-YB
tachorelais, losgescheurd soldeereilandje.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-10-2011 19:40 #886704 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic TZ-78-YB

Ik heb de tachorelais met EMVK met Hub uitgewisseld. Hub rijdt nog steeds zoals voorheen (was wel een erg kort testritje) en Wim rijdt nu de meeste tijd opgeschakeld maar soms niet van harte en soms helemaal niet. Maar het is niet meer zo dat Wim opeens op de bergrem gaat rijden gelukkig.
Misschien dan toch de gaskabel? O ja, de bergrem werkt wel maar het lampje brand niet als ik de schakelaar omzet, kan dat ook een oorzaak zijn?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-10-2011 18:50 #886750 door V300 register

Over de gaskabel.
Dit is de kabel in Wim.

En hier wees de garagehouder mij op.

Ik heb de kabel van Hub afgehaald en op Wim gezet.
Hij lijkt nu beter op te schakelen maar soms niet van harte maar dat deed Hub trouwens ook niet altijd (heuvelop en koude motor).
Ik ben weer een stukje verder gekomen met het opschakelprobleem, ben er nu bijna.

De bergrem werkt maar lampje gaat nog steeds niet branden. Zou dat het laatste euvel zijn?
Permar heeft op `t forum van SITEJE een schema geplaatst en zegt dat alles rond de massa van de kabel met elkaar te maken heeft.

Helaas mag ik van de nieuwe eigenaar van Hub niets meer van de auto afhalen. :)
Maar hij stuurt samen met het vrijwaringsbewijs een bergremschakelaar mee.
En een bevestigingasje van de gaskabel aan het gaspedaal. Die viel tussen de bekleding van Wim en zal daar eeuwig rusten waarschijnlijk want ik ga de bekleding niet verwijderen natuurlijk voor een dingetje van een dubbeltje. :D

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2011 19:20 #886754 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic TZ-78-YB
als tijdelijke oplossing voldoet een klein boutje ook ipv het asje met de borgclip

het lampje heeft overigens h?lemaal niets met de bergrenschakeling te maken (net als de meeste door schakelaars bediende controlelampjes)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-10-2011 20:42 #886760 door V300 register

Had ik ook al aan gedacht ja, met een borgmoertje.
Maar de nieuwe eigenaar (Jacco) wil de 340 weer op de weg brengen (daarom krijgt hij Hub ook) dus ik wil de auto zo compleet mogelijk afleveren.
Verdiend Hub ook wel na 8 en een 1/2 jaar. :yesyes:

OK, dus dat lampje van de bergremschakelaar heeft niets met dat circuit te maken dus die kan ik uitsluiten als het laatse mankement.
Dank je Anjo, nog verder zoeken dus. :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-10-2011 19:13 #889556 door V300 register

Dit trok ik gisteren als een soort lintworm uit de uitlaat van Wim (zonder de blaadjes).

Wat is dit voor een enge meuk, lijkt op engelenhaar.

Uitlaat maakt niet meer lawaai en auto rijdt gewoon zoals altijd.

O ja, ik denk dat het opschakelprobleem van Wim opgelost is. Je moet namelijk luisteren en niet kijken op de ecometer.
Zeker niet in en rond Arnhem met z`n heuvels want bergop moet een motor meer toeren maken natuurlijk.

Wat nog wel raar is dat als de auto opgeschakeld rijdt ze af en toe bokt, netalsof ie een andere "versnelling" zoekt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-10-2011 10:55 #889593 door V300 register
Dat is je vulling uit de uitlaat. Die zit vol met schotten. als je je uitlaat aan 't leegfikken bent, door hard te rijden etc. dan verbranden die schotjes en kun je dit eruit trekken.

Verstopping van dit materiaal in je uitlaat leidt tot (over)verhitting van de motor :) dat heb ik bij de 245 gehad.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-10-2011 19:38 #889764 door V300 register
oververhitting hoeft nog niet eens; gewoon roest wat de zaak van binnen uit aan het opvreten is. Waarschijnlijk heb je nu wel iets meer uitlaatgeluid dan als de demper nog helemaal goed is, maar dit wol zit alleen in de middendemper en het kan zijn dat die al een keer vervangen is terwijl het demperwol nog onderweg was door de pijp en einddemper heen....

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-10-2011 20:48 #889855 door V300 register
BROOAAAPPPPPPPP BAMABAMABVAM

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2011 21:43 #889859 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic TZ-78-YB
de kadett van mijn broer had dit ook.

Verklaring zoals Wouter al geeft; de auto is de laatste jaren weinig gebruikt (ivm leeftijd eigenaar) waardoor de uitlaat roestig is geworden. Nu de wagen weer gebruikt wordt (was bij mijn broers kadett ook zo), wordt de uitlaat weer "belast" en dan gaan die schotjes eraan. De "wol" erin komt er dan aan slierten uit. Was wel een geinig gezicht toen.

Geen enkel probleem voor de apk; wel moest het jaar daarna de uitlaat compleet vervangen worden, omdat ie doorgerot was :)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC