Volvo 340 GL 1.7 1986 van joop240
- V300 register
- Verbannen
-
Enige was dat de voorbanden schuin afgesleten waren door afwijkende sporing en dat er dus nieuwe banden op moesten.
Dat heb ik maar meteen laten doen. Tevens zijn ze gebalanceerd en de wielen zijn uitgelijnd.
De verdere stuurinrichting was helemaal in orde. Geen rare spelingen op de kogels of rotte stuurhoezen.
Ik ben weer blij dat ik in mn Volveau rij

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
joop240;210328 schreef : Mooi om te horen dat de auto nog in orde is.
Ik heb echt zoveel plezier van de wagen, gebruik 'm dagelijks en ik vind het prachtig om erin te rijden. Vandaag toevallig een retourtje Amsterdam gedaan, lange afstanden doe ik niet heel erg veel maar ook dat ging prima!
Heb laatst mijn stuur met GLE-'toeterdop' vervangen. Op dat stuurwiel miste ik namelijk die pen voor het terugslaan van de richtingaanwijzer.
Nu een stuur m?t die pen en een deksel met 'Volvo' erop. Ook dat plastic plaatje voor de montage van de richtingaanwijzer heb ik vervangen, oude was afgebroken. Werkt perfect.
Dingen die nog op de todolijst staan:
- distributieriem vervangen (bijna 3,5 jaar oud)
- carburateur reviseren
- keerringen in differentieel van aandrijfasjes naar wielen vervangen
- startmotor vervangen (voor aan het rondkijken)
- portiergreeprubbertjes vervangen (zijn besteld)
Startmotor doet laatste tijd af en toe raar. Motor start bovendien soms wat slecht als hij na een kwartier/half uur afkoelen weer gestart wordt.
Als hij dan eenmaal loopt, loopt hij echter als een zonnetje. Heb het vermoeden dat het startprobleem met de startmotor te maken heeft.
Het kost bovendien soms moeite om 'm rond te gooien en hij stopt er soms mee tijdens het 'rondgooien'.
Verder wil ik nog:
- een taartpuntje op de rand van de kofferbak
- centrale deurvergrendeling voordeuren
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Als het toch de startmotor is, kun je er een voor een Renault 19 kopen omdat die nog goed te krijgen zijn. Bijvoorbeeld deze: www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/ren...0c1b&previousPage=lr
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
General Custom;210888 schreef : Probeer eens of je massakabel van de accu naar de startmotor goed contact maakt. Dit zorgde bij mij voor af en toe slecht starten.
Als het toch de startmotor is, kun je er een voor een Renault 19 kopen omdat die nog goed te krijgen zijn. Bijvoorbeeld deze: www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/ren...0c1b&previousPage=lr
Thanks Bart, was ik al naar aan het zoeken!
Eenvoudig zelf te vervangen en het zijn de kosten ook niet

Volgens mij past een startmotor voor een B18 (Volvo 440 1.7) ook op de B172, toch?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik merkte vorige week een olielek op bij de brandstofpomp. Was me even onduidelijk of dat van de pakking afkwam of uit de behuizing. Vorige week meteen vast een nieuwe pakking besteld. Vandaag de boel goed schoongemaakt en weer gemonteerd met de nieuwe pakking erop. Het lijkt erop dat het nu is opgelost, even in de gaten houden komende dagen.
Vanmiddag ook even in de weer geweest met het afstellen van mijn carb. Motor liep erg rijk waardoor het starten vermoedelijk ook slecht ging, verbruik was ook erg hoog.
Heb daarbij de volgende stappen gevolgd:
1. CO-schroef dichtzetten, vervolgens 1,5 slag terug. (basisafstelling)
2. Stationair terugdraaien naar moment dat motor n?t blijft lopen (c.a. 500rpm).
3. CO minimaal bijregelen zodat de motor netjes blijft lopen.
4. Stationair toerental opschroeven naar 850-900 rpm.
Nu loopt hij netjes en hij pakt mooi op als je gas geeft.
Wel valt me op (maar dat was altijd al), als ik b.v. een poosje 80km/h hebt gereden en ik laat gas los/koppeling in..dan zakt het toerental even heel diep naar de 400-500-toeren en klimt dan langzaam naar 900rpm... is dat normaal gedrag?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
thomasvdhurk;211487 schreef : Wel valt me op (maar dat was altijd al), als ik b.v. een poosje 80km/h hebt gereden en ik laat gas los/koppeling in..dan zakt het toerental even heel diep naar de 400-500-toeren en klimt dan langzaam naar 900rpm... is dat normaal gedrag?
Zolang hij blijft lopen is dat niet zo erg volgens mij. Als ik dat bij mijn 340 1.7 doe slaat hij af, en dat is wel heel irritant. Misschien is dit ook een vlotterprobleem?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
General Custom;211490 schreef : Als ik dat bij mijn 340 1.7 doe slaat hij af, en dat is wel heel irritant. Misschien is dit ook een vlotterprobleem?
Dat had ik dus ook af en toe. Heb daar vanmiddag 's wat mee zitten spelen en heb het nu al even niet meer gehad. Hij zakt nu tot 500rpm en dan stijgt ie iets.
Wat ik ook zie is dat het toerental even dipt als je de verlichting/radio/blower aanzet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Dat het toerental even iets zakt als je iets aanzet is niet gek, je dynamo moet dan meer stroom gaan leveren. Met je achterruitverwarming heb je dat misschien ook wel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.