show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Volvo 340 GL 1.7 1986 van joop240

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-07-2012 21:46 #910589 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 340 GL 1.7 1986 van joop240
ok, dat is jammer voor je, want die set is veel duurder dan de andere :)

wel moet je absoluut de riem ?n de 2 rollen vervangen als je hiermee aan de slag gaat. Aan de andere kant is de kilometerstand en leeftijd van de riem nog niet dat ik zeg 'gelijk doen'. 5 of 6 jaar kan ook als je ruim binnen de kilometers blijft.

Het beste is om een visuele inspectie van de riem en de rollen te doen. Zeker vervangen als:
- de riem al kleine droogtescheurtjes heeft
- de riem al helemaal glimmend is aan de achterzijde
- er olie of vet op de riem gekomen is
- de vorm van de tandjes aangetast is (oorspronkelijk zijn deze rond)
- een van de rollen zijn afdekplaatje al kwijt geraakt is

als dit allemaal niet aan de hand is, voorlopig rustig mee verder rijden. Die D-riem sets zijn duur genoeg om de levensduur wat op te rekken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-07-2012 23:05 #910739 door V300 register
Vandaag even wat foto's gemaakt van de auto.
Afgelopen week aan diverse punten van de auto gewerkt samen met Frank.

Op de short todo-list staan:
- Carburateur reviseren en afstellen
- Koppeling vervangen

Bijlagen:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-07-2012 19:04 #910840 door V300 register
Voorstellen

Hallo Volvo 300-fans,

Mijn naam is Thomas, 23 jaar uit Gemert.
Nadat ik bij Erik (die woont zowat in m'n achtertuin) heb rondgesnuffeld naar een 340 ben ik sinds twee weken de gelukkige eigenaar van deze mooie Volvo 340GL sedan uit 1986, overgenomen van joop240 (TS).

Vroeger (rond 1998) had mijn vader een lichtgrijze 340DL hatchback met een D16 motor. Aan deze wagen heb ik nog steeds leuke herinneringen. Zelfs het kenteken weet ik daar nog van (TY-59-TH). Helaas is er door een geknapte distributieriem toen een eind aan gekomen. Wel altijd fan geweest van de 340, de sedan vind ik persoonlijk het gaafst.

Ik heb me zojuist ook geregistreerd als lid van de Volvo 300-club. Bij deze dus aangenaam kennis te maken :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-07-2012 19:49 #910844 door V300 register
Hoi Thomas,

Hangende de aanvraag van je lidmaatschap: van harte welkom bij de club.

Schroom niet een mooi welkomstverhaaltje voor de Volvoice te schrijven ;) (redactie@volvo300club.nl)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-07-2012 21:10 #910853 door V300 register
ook van harte welkom!!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-07-2012 01:16 #910863 door V300 register
Welkom!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-07-2012 22:26 #910983 door V300 register
Vanavond de auto maar eens goed schoongemaakt van binnen.
Dit weekend 's ff met de stoomreiniger aan de haal om de bekleding ook goed schoon te krijgen.
Ondanks dat de bekleding er nog puntgaaf uitziet zag ik dat er een naadje kapot is gegaan. Gelukkig heb ik een lieve vriendin die dat mooi kan repareren :)

Ohja, ik hou niet van liegen :) het Lambda-sond plaatje heb ik van de grille gehaald. Stukken beter zo!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-08-2012 17:37 #911243 door V300 register
Weer ff een update van de afgelopen week:

Afgelopen week de orginele Volvo radio gedemonteerd en vervangen voor een JVC. Geluid is nu echt stukken beter, alleen de speakers voorin moeten nog vervangen worden.
Ik heb zo'n lange antenne op de kofferbak die elektronisch uitschuift/inschuift. Die is nu mooi op de radio geschakeld. Geen radio aan, dan antenne in. Hufterproof dus :D

Ook ontdekte ik afgelopen week een gaatje zat in de GLE-bekleding op de bestuurdersstoel. Daarop heb ik mijn vriendin even liefjes aangekeken en die heeft het gerepareerd.
Ik probeer dat soort dingen wel meteen te fixen want ik weet hoe de bekleding er bij anderen uit kan zien. Bekleding gaat snel verder kapot als je er niet tijdig iets aan doet, en da's jammer.

Vanmiddag ben ik bezig geweest om de olie in versnellingsbak te vervangen. Het is gelukt, maar was nogal omslachtig. De flessen met de nieuwe ATF-olie hadden geen schenkdop waardoor ik dat er niet in kon gieten:crazy1:Uiteindelijk met een stuk benzineslang en een trechter de klus kunnen klaren :)
Voor een volgende keer dus de les geleerd om een oliespuit te gebruiken of flessen met schenkdop te gebruiken:yesyes:

Schakelen gaat nu wel heel wat soepeler dan voorheen:D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-08-2012 14:50 #911405 door V300 register
Van harte welkom bij de club. Nog vele veilige en plezierige kilometers in de 340 gewenst! Misschien een idee om een eigen topic te starten met een linkje hierheen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-10-2012 16:51 #917169 door V300 register
Na een aantal maanden niks heb ik gisteren samen met een goede vriend een nieuwe koppelingsset gemonteerd.

Daarbij bleek dat het vliegwiel enigsinds verbrand was en dat er kleine haarscheurtjes op zaten.... helaas.
Hebben het vliegwiel daarop wat opgeschuurd, schoongemaakt en weer teruggeplaatst.
De koppelingsplaat was echt VER op; geen enkel frictiemateriaal over. Het poeier kwam er gewoon tussenuit toen we de drukgroep en plaat demonteerden.

Na montage van de bestelde koppelingsset bleek de druklager niet goed was. Ten opzichte van de oude die er in zat was de nieuwe druklager te klein.
Het koppelingsarmpje had daardoor een grotere slag nodig maar daarvoor was de ruimte in het koppelingshuis te beperkt.
Hebben dus helaas de oude drukgroep weer moeten gebruiken. Uiteraard goed ingevet voor het plaatsen.

Voor het toplager had ik het nummer nodig dus ik ben gisteren meteen op pad gegaan om te proberen het juiste toplager te vinden. Dat lukte, dacht ik, bij Mascotte in Eindhoven.

Het toplager wat ik had was 6203-RSR. Ik kreeg toplager 6203-2RSH mee. Geen idee wat de letters betekenden, maar het was lager 6203.
Bij het monteren ervan bleek dat het nieuwe toplager ??n honderdste milimeter kleiner was in diameter; het gleed er dus zo in. Niet goed.
Ik weet niet wat voor gevolgen dit zou hebben dus besloten we het oude toplager weer in te bouwen. Het oude toplager was nog in goede staat; het alleen een kleine axiale speling.
We hebben het lager goed ingevet en weer teruggeplaatst.

Meteen ook van de situatie gebruik gemaakt om de achterste krukaskeering en achterste nokkenaskeering te vervangen. Dat bleek nodig ook want te oude waren al aan het lekken.

Al met al dus een aantal vervelende pijnpuntjes gehad waardoor het allemaal wat langer duurde dan verwacht. Maar het is toch ergens goed voor geweest want de wagen koppelt en schakelt een stuk soepeler nu :)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC